Gå til innhold

Bedre med depot?

Anbefalte innlegg

xxløvetannxx
Skrevet

Ja,ja og ja! Hadde det ikke vært for depotinjeksjonene jeg får, er jeg redd jeg hadde hatt langt dårligere livskvalitet. Jeg priser meg lykkelig for å slippe hallusinasjoner og psykoser.

Skrevet

Ja,ja og ja! Hadde det ikke vært for depotinjeksjonene jeg får, er jeg redd jeg hadde hatt langt dårligere livskvalitet. Jeg priser meg lykkelig for å slippe hallusinasjoner og psykoser.

Så bra at det fungerer for deg :)

Skrevet

hva betyr depot?

Anonymous poster hash: c83e5...b33
Skrevet

hva betyr depot?

Anonymous poster hash: c83e5...b33

Injeksjon.

Skrevet

Den jeg tar, Zeldox, finnes også som injeksjon, men det er ikke depot, det er til hurtig kontroll av agiterte pasienter når oral formulering ikke er tilgjengelig. :P

Jeg liker den medisinen... roer seg ned. Men blir likevel ikke sånn tung/sløv (og får det vondt) som man blir av Truxal f.eks.

Skrevet

Risperdal finnes som depot-injeksjon.

Jeg skal ihvetfall ikke ha det, best å ha kontroll på medisinene selv.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, depot er alltid mye bedre.

Skrevet

Jeg tror du får mindre bivirkninger av depot. Fordi det virker bedre, noe som fører til at man kan ha en dose som tilsvarer lavere enn det man tar ved tabletter.

Skrevet

Kan man få ad som depot? Eller lamictal for den saks skyld?

Skrevet

Jeg tror du får mindre bivirkninger av depot. Fordi det virker bedre, noe som fører til at man kan ha en dose som tilsvarer lavere enn det man tar ved tabletter.

Okey, noen fordeler da.

Skrevet

Kan man få ad som depot?

Jeg tror ikke du får SSRI/SNRI/TCA som depot, men endel av antipsykotikaene har jo antidepressive egenskaper. Fluanxol finnes i depot.

Det er vanskeligere å lage depot av AD, pga. de kjemiske egenskapene som skiller seg fra de av antipsykotika.

Skrevet

Jeg gikk med på depomedisin for noen år siden, husker ikke lenger hva medisinen heter , det var noe som begynte på R.. Jeg gikk rett ned for telling for å si det sånn, ble liggende i en halv døs i en uke.Klarte ikke engang å holde meg våken så lenge at jeg kom meg i dusjen.Ikke fikk jeg pyntet til jul heller med barna.

Og i den tilstanden ble jeg sendt hjem til mann og barn.

Etter fem dager ble jeg alvorlig redd for at jeg fått en alvorlig skade av medisinen siden jeg bare lå på denne måten, at jeg skulle bli sånn for alltid, helt grusomt.

Men etter sju dager ble jeg helt meg selv igjen på noen timer, det skjedde på julaften.Hadde ikke medisinen mistet sin virkning da, så hadde jeg ligget i senga og ikke klart å feire julaften med barna.

Så aldri mer depomedisin for meg, det tørr jeg ikke, selv om jeg godt kan være enig i at det er en grei måte å ta medisiner på .

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

@gardia: Også for depotmedisin gjelder at en må gi riktig dose :-)

Skrevet

Helt enig :) men først ga de meg en injeksjon som sendte meg rett i seng for tre dager, så fikk jeg en injeksjon som sendete meg i halv søvne i en uke.Så da burde vel legen sett at det var for sterk medisin dose etter første gang?

Så da de ville sette ny for tredje gang sa jeg nei, har virkelig blitt redd for depomedisin etter det.

Vanskelig å være tillitsfull og positiv etter den opplevelsen.

Kansje uflaks hva vet jeg, mye skifte av leger og dårlig oppfølging av medisiner på DPS mitt uansett.

Skrevet

På hvilken måte er det du opplever at du ikke har kontroll over medisinene selv om du velger depot? Er det dosen du tenker på?

Skrevet

På hvilken måte er det du opplever at du ikke har kontroll over medisinene selv om du velger depot? Er det dosen du tenker på?

Tenker da må man ta det hele tiden, tenk om det skulle dukke opp bivirkninger som gjør at jeg vil slutte. Nei, da er det i kroppen en stund. Men har ikke tenkt å slutte nå, det er sikkert bra for noen. Ikke likte jeg å ta de sprøytene heller, var jo ganske ofte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...