Gå til innhold

Hjelp! Trenger noen svar!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er ei jente på 24 år. Jeg fikk for 2 mnd siden hovne lymfeknuter og smerte i lysken som stråler opp i magen, gikk til lege med dette og fikk beskjed om at det ikke var noe spessielt, tok en CRP for var normal, og sendte meg hjem. Gikk deretter til en annen lege for å få mer hjelp, da smertene fortsatte. Her tok de en urinprøve, CRP og kjennte på eggstokkene. Eggstokkene var fine, CRP under 5, men jeg hadde blod i urinen. Gikk tilbake med en urinprøve 4 dager etterpå, og hadde fortsatt blod i uringen. Jeg har nå 2 mnd etter dette startet, fått en utrolig smerte i urinrøret. Ingen kløe eller svie/smerte ved vannlating. Smerten kommer om om jeg sitter fremoverbøyd eller skifter liggestilling, som gjør at jeg får press på urinrøret. Jeg er så utrolig redd for hva dette kan være, og er utrolig redd for blærekreft eller lymfekreft. Jeg er ellers fin i formen, men angsten for hva dette kan være, gjør at jeg ikke klarer å fungere, og blir veldig kvalm uvel av alle tankene som surrer opp i hodet mitt. 

Noen som veit hva dette kan være??

Endret av Mathilde90
Skrevet

Siden du poster på psykiatriforumet (regner med at du gjorde det pga angsten rundt dette), tenker jeg at du kanskje krisemaksimerer litt når det gjelder din bekymring for kreft. Det kan jo være noe så uskyldig som en urinveisinfeksjon dette (som selvsagt skal behandles) - men blærekreft er jo utrolig sjeldent hos unge. Det er klart at du ikke skal gå i månedsvis med smerter og blod i urinen, men sjansen for at dette er noe annet enn kreft er jo veldig høy.

Håper dere finner ut av hva dette er, og ikke minst hva det ikke er.

Skrevet

Siden du poster på psykiatriforumet (regner med at du gjorde det pga angsten rundt dette), tenker jeg at du kanskje krisemaksimerer litt når det gjelder din bekymring for kreft. Det kan jo være noe så uskyldig som en urinveisinfeksjon dette (som selvsagt skal behandles) - men blærekreft er jo utrolig sjeldent hos unge. Det er klart at du ikke skal gå i månedsvis med smerter og blod i urinen, men sjansen for at dette er noe annet enn kreft er jo veldig høy.

Håper dere finner ut av hva dette er, og ikke minst hva det ikke er.

Takk for svar.

Kan være jeg krisemaksimerer det, men kreftangsten er så sinnsykt dyp. Kroppen blir så sliten av det, og ikke minst tilstedeværelsen min. Har snakket med legen min om angsten for det, men hun bagatelliserer det og er ikke noe flink til å betrygge meg. tips til å roe ned angsten, taes i mot meg en stor takk!

Skrevet

Takk for svar.

Kan være jeg krisemaksimerer det, men kreftangsten er så sinnsykt dyp. Kroppen blir så sliten av det, og ikke minst tilstedeværelsen min. Har snakket med legen min om angsten for det, men hun bagatelliserer det og er ikke noe flink til å betrygge meg. tips til å roe ned angsten, taes i mot meg en stor takk!

Altså, all form for helseangst kommer jo av at man kjenner NOE. De som tror noe er galt med hjertet kjenner hjertebank eller smerter/ubehag i brystet, de med frykt for hjernesvulst har hodepine, osv. Det er alltid ett eller annet fysisk symptom som fører til en overdreven bekymring.

Det første jeg synes du skal gjøre, er å få en diagnose/forklaring av legen og eventuelt behandling. Ikke fordi jeg tror du har kreft, men fordi du bør finne ut av hva dette faktisk er. Hvis angsten vedvarer etter det (eventuelt hopper over på en annen sykdom) så bør du reflektere litt over to ting. Den ene er dette med hvem du velger å stole på. En trenet lege, eller deg selv (jeg vet jo ikke om du er helsepersonell, men uansett er du ikke objektiv når du tolker egne symptomer). Den andre er at du aldri kan sikre deg 100 prosent. Kreft eksisterer, det samme gjør hjertesykdom. Man må akseptere at man kan dø uventet en dag. Men sjansen for at du gjør det er ikke større enn at noen andre gjør det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...