Imelis Skrevet 5. oktober 2014 Skrevet 5. oktober 2014 Håper veldig på svar fra psykiateren her. Jeg har diagnosen engstelig/unnvikende personlighetsforstyrrelse. Har gått i individuell terapi hos psykiatrisk sykepleier i fire år (kognitiv adferdsterapi) og ett år i gruppeterapi. Dette på DPS. Har gjennomgått ni ect-behandlinger (flere er uaktuelt). To års behandling hos psykomotorisk fysioterapeut. Har tidligere vært medisinert med cipralex og sist med efexor. Avsluttet for flere mnd siden pga bivirkningene. Var i arbeidstrening i 1,5 år, men sluttet pga for stor psykisk ubehag. Har full uføre-søknad inn på nåværende tidspunkt. Bakgrunnen for mine psykiske problemer er ulike traumer i hele oppveksten. Jeg har ikke hatt et behandlingstilbud på ett år nå. Strever fortsatt mye med angst og depresjoner, til tross for behandlingen jeg har fått i de siste seks årene. Har blitt betydelig verre i de siste mnd, og føler jeg på nytt må søke hjelp for å komme meg opp og videre. Følte at vanlig kognitiv adferdsterapi ikke hjalp noe særlig på slutten av behandlingen for to år siden. Det samme med gruppebehandlingen som ble avsluttet for ett år siden. Kjenner meg selv og mitt tanke- og handlingsmønster veldig godt. Har et veldig stort ønske om å bli så frisk at jeg kan kjenne at jeg lever, nå eksisterer jeg bare. Ønsker å kunne fungere greit på hjemmebane og kanskje til og med klare å jobbe litt etter hvert. Ønsker det såå inderlig!! Så til spørsmålet mitt. Finnes det andre typer behandling for min diagnose enn kognitiv adferdsterapi? Finnes det behandlingssenter ala Modum bad som kan være verdt å prøve? Fra en frustrert og fortvilt to-barnsmamma på 40 0 Siter
Gjest Skrevet 5. oktober 2014 Skrevet 5. oktober 2014 Håper veldig på svar fra psykiateren her. Jeg har diagnosen engstelig/unnvikende personlighetsforstyrrelse. Har gått i individuell terapi hos psykiatrisk sykepleier i fire år (kognitiv adferdsterapi) og ett år i gruppeterapi. Dette på DPS. Har gjennomgått ni ect-behandlinger (flere er uaktuelt). To års behandling hos psykomotorisk fysioterapeut. Har tidligere vært medisinert med cipralex og sist med efexor. Avsluttet for flere mnd siden pga bivirkningene. Var i arbeidstrening i 1,5 år, men sluttet pga for stor psykisk ubehag. Har full uføre-søknad inn på nåværende tidspunkt. Bakgrunnen for mine psykiske problemer er ulike traumer i hele oppveksten. Jeg har ikke hatt et behandlingstilbud på ett år nå. Strever fortsatt mye med angst og depresjoner, til tross for behandlingen jeg har fått i de siste seks årene. Har blitt betydelig verre i de siste mnd, og føler jeg på nytt må søke hjelp for å komme meg opp og videre. Følte at vanlig kognitiv adferdsterapi ikke hjalp noe særlig på slutten av behandlingen for to år siden. Det samme med gruppebehandlingen som ble avsluttet for ett år siden. Kjenner meg selv og mitt tanke- og handlingsmønster veldig godt. Har et veldig stort ønske om å bli så frisk at jeg kan kjenne at jeg lever, nå eksisterer jeg bare. Ønsker å kunne fungere greit på hjemmebane og kanskje til og med klare å jobbe litt etter hvert. Ønsker det såå inderlig!! Så til spørsmålet mitt. Finnes det andre typer behandling for min diagnose enn kognitiv adferdsterapi? Finnes det behandlingssenter ala Modum bad som kan være verdt å prøve? Fra en frustrert og fortvilt to-barnsmamma på 40 Har du prøvd metakognitiv terapi? Hilsen en med samme diagnose 0 Siter
Imelis Skrevet 5. oktober 2014 Forfatter Skrevet 5. oktober 2014 Nei. Har du positive erfaringer med den type terapi? 0 Siter
Gjest Skrevet 5. oktober 2014 Skrevet 5. oktober 2014 Nei. Har du positive erfaringer med den type terapi? Ja, veldig positive erfaringer 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 5. oktober 2014 Skrevet 5. oktober 2014 Forskjellen i behandling på angstlidelser og engstelig unnvikende pf, er at behandling av sistnevnte krever langt mer eksponering ute i RL. Personen ned e/u pf blir aldri bra av terapi som bare foregår i behandlingsrommet. Her er det angsttrening ute i livet som gjelder. 0 Siter
Imelis Skrevet 5. oktober 2014 Forfatter Skrevet 5. oktober 2014 Men hva når denne angsttreningen ute i livet ikke bedrer helsen, men istedet fører til mer angst, fortvilelse og uro? Og mer angst = mer deprimert = mer angst.....og sirkelen er i gang!!! 0 Siter
Imelis Skrevet 5. oktober 2014 Forfatter Skrevet 5. oktober 2014 Okey....nå ble jeg usikker her!!! Rediagnostikk i hvilken retning? 0 Siter
Gjest Skrevet 5. oktober 2014 Skrevet 5. oktober 2014 Okey....nå ble jeg usikker her!!! Rediagnostikk i hvilken retning? Håper du får svar på dette. Har du avsluttet all behandlingskontakt? 0 Siter
Imelis Skrevet 5. oktober 2014 Forfatter Skrevet 5. oktober 2014 Hadde vært interessant å få svar fra NHD på dette ja. Ja, har vært uten behandling i ett år nå. Så må nok stille meg i kø igjen... 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 6. oktober 2014 Skrevet 6. oktober 2014 Okey....nå ble jeg usikker her!!! Rediagnostikk i hvilken retning? Det vet jeg ikke. Generelt bør en gjøre rediagnostikk dersom det en mener er korrekt og nok behandling ikke virker. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.