Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 5. oktober 2014 Skrevet 5. oktober 2014 Helseministeren foreslår å doble prisen fra 320 til 640 kroner.Jeg støtter forslaget. Såpass solidaritet som å ringe eller sende en sms når en er forhindret fra å møte må en kunne forlange. 0 Siter
Health Freak Skrevet 5. oktober 2014 Skrevet 5. oktober 2014 Folk som skulker/klarer ikke skammer seg og unnviker å gi beskjed... Ev. så sover de... 0 Siter
ISW Skrevet 5. oktober 2014 Skrevet 5. oktober 2014 (endret) Jeg er prinsipielt enig i det at det bør være en sanksjon for å ikke møte og unnlate å gi beskjed, da dette er misbruk av helsevesenets allerede pressede ressurser. Jeg mener imidlertid at mange i det offentlige helsevesen gjør seg unødvendig utilgjengelige. Siden jeg går til privatpraktiserende spesialist har jeg både mailadresse og mobilnummer (og jeg har aldri misbrukt dette). Skal jeg derimot gi en beskjed til fastlegen, så må man ringe en telefon som minimum har 15 minutters kø (før man kommer til annet personell på legesenteret). Det hadde vel ikke gjort noe om man var noe mer tilgjengelig? Endret 5. oktober 2014 av issomethingwrong 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 5. oktober 2014 Skrevet 5. oktober 2014 (endret) Helt enig! Det verste som finnes er sløve folk som ikke tenker at tiden faktisk kunne vært brukt til å hjelpe andre sårt trengende. Legesenteret mitt har e-post og det fungerer veldig bra, både til bestilling/endring/avlysning av timer Det bør være et krav om at man kan varsle avbud elektronisk, siden det kan være vanskelig å nå frem på telefon. Hva skjer forresten med slike "straffetiltak" når en har fått frikort? Antar de fleste som går mye til behandling og oppfølgning får frikort ganske kjapt uansett. Endret 5. oktober 2014 av YoplaitDouble 0 Siter
frosken Skrevet 5. oktober 2014 Skrevet 5. oktober 2014 Helseministeren foreslår å doble prisen fra 320 til 640 kroner. Jeg støtter forslaget. Såpass solidaritet som å ringe eller sende en sms når en er forhindret fra å møte må en kunne forlange. Det er jeg enig i, men har aldri opplevd å få tilgang til noe mobilnr. jeg kan sende en melding til om jeg må avlyse en legetime. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 5. oktober 2014 Skrevet 5. oktober 2014 (endret) Helseministeren foreslår å doble prisen fra 320 til 640 kroner.Jeg støtter forslaget. Såpass solidaritet som å ringe eller sende en sms når en er forhindret fra å møte må en kunne forlange.Hei! Ja det syns jeg er helt ok. Jeg syns i tillegg det skal koste å melde barna på sommerskolen, som er et gratis tilbud, hvis barna ikke møter. Jeg syns det da bør bli ilagt et gebyr for at man takket ja, men avlyste ikke. Flere møter ikke, melder barna på mange kurs og drar på ferie, el.l. Det fins sikkert mange lignende eksempler, Men for det meste, i tilfeller der mennesker ikke er syke, bør man kunne forvente at man både er presis, og ved infeksjonssykdom el.l. varsler i god tid. Endret 5. oktober 2014 av Madelenemie 0 Siter
Health Freak Skrevet 5. oktober 2014 Skrevet 5. oktober 2014 Hva skjer forresten med slike "straffetiltak" når en har fått frikort? Antar de fleste som går mye til behandling og oppfølgning får frikort ganske kjapt uansett. Straffebeløpet har aldri gått på frikort/egenandel... 0 Siter
Gjest Skrevet 5. oktober 2014 Skrevet 5. oktober 2014 (endret) Hva med å få til et system der det er lett for pasienten å gi beskjed? I dagens digitale verden burde vel ikke det vært så vanskelig? Jeg for min del synes det er mye lettere å sende en sms og si fra at en ikke kommer enn å ringe. Har en skikkellg angst, så er det lettere å la være å ta den telefonen og heller betale straffegebyret.. (Men det er min erfaring da). Endret 5. oktober 2014 av hww 0 Siter
Health Freak Skrevet 5. oktober 2014 Skrevet 5. oktober 2014 Har en skikkellg angst, så er det lettere å la være å ta den telefonen og heller betale straffegebyret.. (Men det er min erfaring da). Straffegebyret skal en etter loven betale uansett, en må melde fra 24 timer før... 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 5. oktober 2014 Skrevet 5. oktober 2014 Har en skikkellg angst, så er det lettere å la være å ta den telefonen og heller betale straffegebyret.. (Men det er min erfaring da). Dette misbruker fortsatt kapasiteten og er svært kostbart. Da må man heller finne en løsning eller få foreldrene sine til å ringe for seg, i verste fall. 0 Siter
Health Freak Skrevet 5. oktober 2014 Skrevet 5. oktober 2014 Jeg skulket en gang, og da fikk jeg ingen regning i postkassa... så det blir fortsatt opp til behandleren om han/hun ønsker å sende regning... selv om prisen dobles. Med dobbel pris blir det sikkert bare færre som ønsker å sende straffegebyr, siden de har mange fattige pasienter som de har sympati for. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2014 Skrevet 5. oktober 2014 Med dobbel pris blir det sikkert bare færre som ønsker å sende straffegebyr, siden de har mange fattige pasienter som de har sympati for. Hvorfor må man være fattig fordi man har en psykisk lidelse? Anonymous poster hash: 8596e...721 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 5. oktober 2014 Forfatter Skrevet 5. oktober 2014 Jeg skulket en gang, og da fikk jeg ingen regning i postkassa... så det blir fortsatt opp til behandleren om han/hun ønsker å sende regning... selv om prisen dobles. Med dobbel pris blir det sikkert bare færre som ønsker å sende straffegebyr, siden de har mange fattige pasienter som de har sympati for. Her er det snakk om det offentlige helsevesen. Der er det IKKE opp til den enkelte behandler. 0 Siter
Health Freak Skrevet 5. oktober 2014 Skrevet 5. oktober 2014 Hvorfor må man være fattig fordi man har en psykisk lidelse? Anonymous poster hash: 8596e...721 Man må ikke det. 0 Siter
Health Freak Skrevet 5. oktober 2014 Skrevet 5. oktober 2014 Her er det snakk om det offentlige helsevesen. Der er det IKKE opp til den enkelte behandler. Ok, stemmer sikkert det, da brøyt min behandler loven. 0 Siter
Gjest Skrevet 5. oktober 2014 Skrevet 5. oktober 2014 Dette misbruker fortsatt kapasiteten og er svært kostbart. Da må man heller finne en løsning eller få foreldrene sine til å ringe for seg, i verste fall. Det er jeg enig i. Men det hadde vel vært en fordel for legen også med et "digitalt fraværs-system"...? 0 Siter
Health Freak Skrevet 5. oktober 2014 Skrevet 5. oktober 2014 Det er jeg enig i. Men det hadde vel vært en fordel for legen også med et "digitalt fraværs-system"...? DIn psykoterapeut syns nok det er god trening for deg å plukke opp det røret selv om angsten herjer som verst, i stedet for å ha en nødknapp ved siden av sengen. 0 Siter
Gjest Skrevet 5. oktober 2014 Skrevet 5. oktober 2014 DIn psykoterapeut syns nok det er god trening for deg å plukke opp det røret selv om angsten herjer som verst, i stedet for å ha en nødknapp ved siden av sengen. Ja, den er jeg med på. Og jeg gjør det også jeg har utsatt meg selv for masse angst oppgjennom tidene mht dette. Men jeg er helt enig med nhd. Skulle bare ønske det var lettere å gi beskjed, som også andre her sier. 0 Siter
Health Freak Skrevet 5. oktober 2014 Skrevet 5. oktober 2014 Ja, den er jeg med på. Og jeg gjør det også jeg har utsatt meg selv for masse angst oppgjennom tidene mht dette. Men jeg er helt enig med nhd. Skulle bare ønske det var lettere å gi beskjed, som også andre her sier. Jepp, jeg sier bare at de som jobber i helsevesenet kanskje ikke ser hensikten av å gjøre det lettere... kanskje de tenker det blir å sy puter under armene på folk? Sier ikke at du har gjort noe feil, jeg ville sikkert skulket masse hvis det ikke hadde vært for at jeg gleder meg til hver time. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 5. oktober 2014 Forfatter Skrevet 5. oktober 2014 Jeg er ikke opptatt av at dette er en treningsarena. Jeg vil at det skal være enkelt å melde fra slik at tiden kan brukes til noe annet enn å gå frem og tilbake i korridoren og se etter pasienten. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.