Gjest Skrevet 5. oktober 2014 Skrevet 5. oktober 2014 Jeg er ikke opptatt av at dette er en treningsarena. Jeg vil at det skal være enkelt å melde fra slik at tiden kan brukes til noe annet enn å gå frem og tilbake i korridoren og se etter pasienten. Nettopp Da kan jo du videreformidle dette om sms til rette instanser? Jeg vil tro det er mange pasienter som ønsker et slikt system. Noen har det - andre ikke. Min mann feks, har denne muligheten - ikke jeg (vi har ikke samme lege). Bare et eks på at det kan fungere totalt ulikt på samme sted. 0 Siter
Health Freak Skrevet 5. oktober 2014 Skrevet 5. oktober 2014 Da kan jo du videreformidle dette om sms til rette instanser? NHD trenger vel ikke videreformidle noe, kan han ikke bare "just do it"? 0 Siter
XbellaX Skrevet 5. oktober 2014 Skrevet 5. oktober 2014 Helseministeren foreslår å doble prisen fra 320 til 640 kroner. Jeg støtter forslaget. Såpass solidaritet som å ringe eller sende en sms når en er forhindret fra å møte må en kunne forlange. Forslaget er strålende, det handler i bunn og grunn om å vise normal folkeskikk. Hva med å få til et system der det er lett for pasienten å gi beskjed? I dagens digitale verden burde vel ikke det vært så vanskelig? Dette er jeg helt enig i. Det burde være fullt mulig å kunne gi beskjed via tekstmeldinger til ekspedisjonen. 0 Siter
Health Freak Skrevet 5. oktober 2014 Skrevet 5. oktober 2014 Forslaget er strålende, det handler i bunn og grunn om å vise normal folkeskikk. Det kan umulig gå på folkeskikk siden det tilsynelatende er så ille for mange å si fra at de trenger mekanismer for å slippe å ta opp røret. 0 Siter
XbellaX Skrevet 5. oktober 2014 Skrevet 5. oktober 2014 Det kan umulig gå på folkeskikk siden det tilsynelatende er så ille for mange å si fra at de trenger mekanismer for å slippe å ta opp røret. Mange har angst og det kan for dem være brutalt, men jo, for meg handler det absolutt om normal folkeskikk. Jeg synes ikke angsten skal kunne brukes som et frikort for normal høflighet. 0 Siter
Gjest Skrevet 5. oktober 2014 Skrevet 5. oktober 2014 Mange har angst og det kan for dem være brutalt, men jo, for meg handler det absolutt om normal folkeskikk. Jeg synes ikke angsten skal kunne brukes som et frikort for normal høflighet. Helt enig med deg. 0 Siter
Health Freak Skrevet 5. oktober 2014 Skrevet 5. oktober 2014 Mange har angst og det kan for dem være brutalt, men jo, for meg handler det absolutt om normal folkeskikk. Jeg synes ikke angsten skal kunne brukes som et frikort for normal høflighet. Hvis de faktisk har muligheten for å ringe, slik at det handler om mangel på folkeskikk, så trenger de ikke noe sms-system eller tilsvarende. Det gjør derimot de som ikke har muligheten for å ringe, men nå har dere jo konstatert at det handler om mangel på folkskikk, så da finnes ikke disse menneskene da. 0 Siter
XbellaX Skrevet 5. oktober 2014 Skrevet 5. oktober 2014 Hvis de faktisk har muligheten for å ringe, slik at det handler om mangel på folkeskikk, så trenger de ikke noe sms-system eller tilsvarende. Det gjør derimot de som ikke har muligheten for å ringe, men nå har dere jo konstatert at det handler om mangel på folkskikk, så da finnes ikke disse menneskene da. Det er mange som strever med å bruke telefonen til å ta samtaler, for dem (og mange andre!) kan det være enklere å bruke sms. "Det gjør derimot de som ikke har muligheten for å ringe, men nå har dere jo konstatert at det handler om mangel på folkskikk, så da finnes ikke disse menneskene da." Hvem er det som går i poliklinisk behandling i dag og som ikke er i nærheten av en telefon? 0 Siter
Gjest Skrevet 5. oktober 2014 Skrevet 5. oktober 2014 Helseministeren foreslår å doble prisen fra 320 til 640 kroner. Jeg støtter forslaget. Såpass solidaritet som å ringe eller sende en sms når en er forhindret fra å møte må en kunne forlange. Jeg har alltid møtt. Men jeg er redd jeg ville fått problemer med å gi beskjed hvis jeg ble forhindret på kort varsel. Ikke har jeg nummer å sende sms til, og legen kan ha opp til en times ventetid før jeg kommer igjennom på telefonen. Så hvis de får dette gjennom så bør de også gjøre tilgjengeligheten lettere. 0 Siter
Health Freak Skrevet 5. oktober 2014 Skrevet 5. oktober 2014 Det er mange som strever med å bruke telefonen til å ta samtaler, for dem (og mange andre!) kan det være enklere å bruke sms. "Det gjør derimot de som ikke har muligheten for å ringe, men nå har dere jo konstatert at det handler om mangel på folkskikk, så da finnes ikke disse menneskene da." Hvem er det som går i poliklinisk behandling i dag og som ikke er i nærheten av en telefon? Såklart det er enklere å bruke SMS, det er det for alle som kan lese. Jeg snakker om de som ikke har muligheten pga. angst, noe som dere virker til å mene at finnes, siden dere mener det er behov for et SMS-system. ALTSÅ: Hvis det handler om mangel på folkeskikk, så trenger man ikke noe sms-system eller tilsvarende, siden man da hadde klart å bruke telefonen. Hvis man ikke klarer å bruke telefonen, så handler det ikke om mangel på folkeskikk. 0 Siter
XbellaX Skrevet 5. oktober 2014 Skrevet 5. oktober 2014 Såklart det er enklere å bruke SMS, det er det for alle som kan lese. Jeg snakker om de som ikke har muligheten pga. angst, noe som dere virker til å mene at finnes, siden dere mener det er behov for et SMS-system. ALTSÅ: Hvis det handler om mangel på folkeskikk, så trenger man ikke noe sms-system eller tilsvarende, siden man da hadde klart å bruke telefonen. Hvis man ikke klarer å bruke telefonen, så handler det ikke om mangel på folkeskikk. "Såklart det er enklere å bruke SMS, det er det for alle som kan lese." Det er ingen selvfølge. Mange foretrekker å kunne avlyse eller gjøre avtaler i dialog med vedkommende. "Jeg snakker om de som ikke har muligheten pga. angst, noe som dere virker til å mene at finnes, siden dere mener det er behov for et SMS-system." Uavhengig av diagnoser synes jeg det vitner om dårlig folkeskikk å ikke kunne gi beskjed når man vet man uteblir. De verste tilfellene med telefonangst har kjørt frem og tilbake til legens kontor for å gi beskjed, eller sendt brev. Slikt vitner om innsats. Jeg snakker ikke om tekstmeldinger kun for mennesker med angst, jeg tror mange klienter(og behandlere) ville hatt nytte av det. Skal man innføre en såpass høy økning må det bli langt enklere å kunne gi beskjed til lege/behandler enn det er per i dag. 0 Siter
Health Freak Skrevet 5. oktober 2014 Skrevet 5. oktober 2014 (endret) "Såklart det er enklere å bruke SMS, det er det for alle som kan lese." Det er ingen selvfølge. Mange foretrekker å kunne avlyse eller gjøre avtaler i dialog med vedkommende. "Jeg snakker om de som ikke har muligheten pga. angst, noe som dere virker til å mene at finnes, siden dere mener det er behov for et SMS-system." Uavhengig av diagnoser synes jeg det vitner om dårlig folkeskikk å ikke kunne gi beskjed når man vet man uteblir. De verste tilfellene med telefonangst har kjørt frem og tilbake til legens kontor for å gi beskjed, eller sendt brev. Slikt vitner om innsats. Jeg snakker ikke om tekstmeldinger kun for mennesker med angst, jeg tror mange klienter(og behandlere) ville hatt nytte av det. Skal man innføre en såpass høy økning må det bli langt enklere å kunne gi beskjed til lege/behandler enn det er per i dag. Bra jeg har fått deg til å skjønne at det ikke trenger å handle om mangel på folkeskikk. Jeg er fornøyd. Endret 5. oktober 2014 av Health Freak 0 Siter
XbellaX Skrevet 5. oktober 2014 Skrevet 5. oktober 2014 (endret) Bra jeg har fått deg til å skjønne at det ikke trenger å handle om mangel på folkeskikk. Jeg er fornøyd. Å ikke gi beskjed at man uteblir fra en avtale pga angst (for å ta den diagnosen), er i høyeste grad dårlig folkeskikk. Helt enig. Endret 5. oktober 2014 av XbellaX 0 Siter
Gjest Skrevet 5. oktober 2014 Skrevet 5. oktober 2014 "Såklart det er enklere å bruke SMS, det er det for alle som kan lese." Det er ingen selvfølge. Mange foretrekker å kunne avlyse eller gjøre avtaler i dialog med vedkommende. "Jeg snakker om de som ikke har muligheten pga. angst, noe som dere virker til å mene at finnes, siden dere mener det er behov for et SMS-system." Uavhengig av diagnoser synes jeg det vitner om dårlig folkeskikk å ikke kunne gi beskjed når man vet man uteblir. De verste tilfellene med telefonangst har kjørt frem og tilbake til legens kontor for å gi beskjed, eller sendt brev. Slikt vitner om innsats. Jeg snakker ikke om tekstmeldinger kun for mennesker med angst, jeg tror mange klienter(og behandlere) ville hatt nytte av det. Skal man innføre en såpass høy økning må det bli langt enklere å kunne gi beskjed til lege/behandler enn det er per i dag. Jeg for min del har en skikkelig telefonangst (jeg vet tilogmed at den er totalt irrasjonell). Men jeg har alltid gitt beskjed for det (med unntak av en gang nylig - men da skyldtes det noe helt annet, at jeg bomma totalt på timen - og jeg har betalt for det uten å diskutere det). Jeg har alltid vært slik at jeg heller kjører et stykke for å gi beskjed enn å ta den telefonen. Så jeg har ikke dårlig samvittighet. Jeg skulle bare (som du også er inne på) ønske at det ble langt lettere å få gitt beskjed enn det er idag - noe som sikkert hadde gagnet også behandlingsstedene.. 0 Siter
Health Freak Skrevet 5. oktober 2014 Skrevet 5. oktober 2014 Å ikke gi beskjed at man uteblir fra en avtale pga angst (for å ta den diagnosen), er i høyeste grad dårlig folkeskikk. Helt enig. Åja. Men i såfall har du allerede sagt dette; "Forslaget er strålende, det handler i bunn og grunn om å vise normal folkeskikk." 0 Siter
XbellaX Skrevet 5. oktober 2014 Skrevet 5. oktober 2014 Åja. Men i såfall har du allerede sagt dette; "Forslaget er strålende, det handler i bunn og grunn om å vise normal folkeskikk." Det har jeg, og jeg klarer nok ikke helt å forstå hva du ikke skjønner? Å utebli fra en time (eks grunnet angst) er dårlig folkeskikk. Jeg synes i samme sleng det bør bli langt enklere å nå vedkommende behandler/lege, f.eks via tekst/nettside eller annet. Enkelte behandlere er svært vanskelig å få tak i da de sitter opptatt med klienter og er uten sekretær. 0 Siter
Health Freak Skrevet 5. oktober 2014 Skrevet 5. oktober 2014 Det har jeg, og jeg klarer nok ikke helt å forstå hva du ikke skjønner? Å utebli fra en time (eks grunnet angst) er dårlig folkeskikk. Jeg synes i samme sleng det bør bli langt enklere å nå vedkommende behandler/lege, f.eks via tekst/nettside eller annet. Enkelte behandlere er svært vanskelig å få tak i da de sitter opptatt med klienter og er uten sekretær. Men hvorfor skal man bruke penger fra helsebudsjettene på å implementere ordninger for å forhindre at folk oppviser dårlig folkeskikk? Greit nok at en lege mener det er gunstig med tanke på hans tidsbruk, det har jeg full forståelse for. Men da handler det ikke om å imøtekomme angstpasienter, da handler det mer om sanksjoner mot uskikkelige folk. 0 Siter
XbellaX Skrevet 5. oktober 2014 Skrevet 5. oktober 2014 Men hvorfor skal man bruke penger fra helsebudsjettene på å implementere ordninger for å forhindre at folk oppviser dårlig folkeskikk? Greit nok at en lege mener det er gunstig med tanke på hans tidsbruk, det har jeg full forståelse for. Men da handler det ikke om å imøtekomme angstpasienter, da handler det mer om sanksjoner mot uskikkelige folk. Det tok meg altfor lang tid å forstå hva du mente, jeg får skylde på at dette er langt over min leggetid :-) Grunnen er såre enkel, det er for mange leger/behandlere som er uten ekspedisjon/sekretær og per i dag nærmest er helt umulig å nå på telefon. Når summen økes må det og bli enklere (for alle) å få gitt beskjed (det burde det vært i utgangspunktet, men vi henger etter på dette området). Det handler ikke om å imøtekomme angstpasienter, helt riktig. Selv om disse (og mange andre, inkl behandlere selv) vil ha glede av ordningen. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2014 Skrevet 5. oktober 2014 vis jeg husker riktig må man melde i fra minst 24 timer i forveien av avtalt time vis du ikke kan møte, så hva vis man blir (fysisk) syk samme dag som man har time? skal man da måtte betale det dobelte av hva timen koster fordi man var uheldig og ble syk? Anonymous poster hash: 1c997...dad 0 Siter
Health Freak Skrevet 5. oktober 2014 Skrevet 5. oktober 2014 Det var vel jeg som misforstod da, på bakgrunn av alt som ble skrevet her om at det måtte bli lettere for folk. For, f.eks. ved annen form for mangel på folkeskikk, som f.eks. nasking i butikk, så handler jo ikke kameraovervåkning, vekter-inspeksjoner, låsbart skap foran medisiner etc. om at det må bli lettere for naskeren å la være, det handler jo om at butikken skal verne om sin egen eiendom. Men da er det altså avklart; det blir noe lignende som ved nasking - helseforetakene skal ikke verne om sin eiendom, men verne om sin tidsbruk. Er helt enig i det, forsåvidt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.