Health Freak Skrevet 5. oktober 2014 Skrevet 5. oktober 2014 Har noen spørsmål om borderline. Jeg har lest om diagnosen, og kriteriene, men har noen spørsmål på ting som ikke står der. - Stjeler personer med denne lidelsen andres personligheter? Slik at de kopierer andres meninger, tenkemåter, væremåte og identitet? I såfall, er dette noe som virkelig skjer, eller er det bare en følelse/tanke som de selv har? - Kan man få paranoide vrangforestillinger som f.eks. at TV-programmene handler om en, fordi en er farlig, og at man har blitt lobotomert som et forsøk på å gjøre en ufarlig? - Kan man være isolert ut over kontakt med foreldre? Eller utelukker ingen forhold ustabile forhold? - Kan man ha tanker om at folk snakker om at du forandrer personlighet, svindler trygd, er manipulerende, er homo, har et ekkelt utseende, er tilbakestående etc, og ha på følelsen av å høre slike ting blir sagt? F.eks. at noen som har fest et par leiligheter unna roper ting til en når en ligger og skal sove? - Hvis noen av punktene over ikke kan være en del av denne lidelsen, kan de likevel være en del av en komorbid lidelse, eller utelukker de da borderline? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 6. oktober 2014 Skrevet 6. oktober 2014 Det du beskriver er ikke borderline. 0 Siter
Health Freak Skrevet 6. oktober 2014 Forfatter Skrevet 6. oktober 2014 (endret) Har tanker om at det diskuteres om jeg har det. F.eks. får jeg tanker om at det naboen sier inne hos seg er f.eks. "han har jo borderline", og så er jeg på butikken, og da sier det det samme, men så kan de også si "det er i alle fall ikke borderline" og "det må være noe annet enn borderline, kanskje han bare er dum". Etc. Men det er kanskje litt urealistisk siden det stort sett ikke er mer enn "hei" det går i. F60.30 Impulsive type At least three of the following must be present, one of which must be (2): 1. marked tendency to act unexpectedly and without consideration of the consequences;2. marked tendency to engage in quarrelsome behavior and to have conflicts with others, especially when impulsive acts are thwarted or criticized; 3. liability to outbursts of anger or violence, with inability to control the resulting behavioral explosions;4. difficulty in maintaining any course of action that offers no immediate reward; 5. unstable and capricious (impulsive, whimsical) mood. (2. fordi jeg krangler mye på DOL, 4. fordi jeg mangler viljestyrke, 5. fordi jeg endrer humør ofte.) F60.31 Borderline type At least three of the symptoms mentioned in F60.30 Impulsive type must be present [see above], with at least two of the following in addition:1. disturbances in and uncertainty about self-image, aims, and internal preferences; 2. liability to become involved in intense and unstable relationships, often leading to emotional crisis; 3. excessive efforts to avoid abandonment; 4. recurrent threats or acts of self-harm; 5. chronic feelings of emptiness.6. demonstrates impulsive behavior, e.g., speeding, substance abuse (1. fordi jeg kopierer andres personlighet, 6. fordi jeg spiser mye av og til.) Endret 6. oktober 2014 av Health Freak 0 Siter
lathans Skrevet 6. oktober 2014 Skrevet 6. oktober 2014 At jeg er på villspor. Hvis du leser det jeg hevet ut, så ser du jo at jeg oppfyller kravene... Eksperten er ikke enig. 0 Siter
lathans Skrevet 6. oktober 2014 Skrevet 6. oktober 2014 Så synd da. Oh my, må høre på han... Man bør alltid høre på fagfolk. 0 Siter
lathans Skrevet 6. oktober 2014 Skrevet 6. oktober 2014 Ikke alltid. Det er jo opplagt; siden noen av dem mener helt motstridende ting. Smart du! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.