Gå til innhold

Tvangspreget PF

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan de med tvangspreget PF fremstå som "psykiske mishandlere" på den måten at de skal bestemme alt, er fullstendig fastlåst i sine oppfatninger av situasjoner og ønsker ikke oppklaringer/konfliktløsing, opptatt av at de er bedre enn andre eller perfekt, og er kritisk og kravstor mot partner? 

Jeg leser nemlig at de visstnok har en veldig sterk samvittighet, men det får jeg ikke til å passe med personen som har diagnosen. 

Anonymous poster hash: 0facb...4b0
Skrevet

Når det gjelder samvittighet, så er det gjerne en sterk samvittighet enten ovenfor seg selv, eller ovenfor visse etablerte normer. Ikke så mye ovenfor andre.

Ja. Tvangspreget PF kan drive omgivelsene til vannvidd. Men det er neppe intensjonen å "mishandle" noen.

Skrevet

Kan de med tvangspreget PF fremstå som "psykiske mishandlere" på den måten at de skal bestemme alt, er fullstendig fastlåst i sine oppfatninger av situasjoner og ønsker ikke oppklaringer/konfliktløsing, opptatt av at de er bedre enn andre eller perfekt, og er kritisk og kravstor mot partner? 

Ja, det tror jeg.

Anonymous poster hash: 88a06...1e6

Skrevet

Når det gjelder samvittighet, så er det gjerne en sterk samvittighet enten ovenfor seg selv, eller ovenfor visse etablerte normer. Ikke så mye ovenfor andre.

Ja. Tvangspreget PF kan drive omgivelsene til vannvidd. Men det er neppe intensjonen å "mishandle" noen.

Hva med løgn? Jeg får ikke det helt til å stemme at en overdrevent samvittighetsfull person skulle kunne få seg til å lyve og føre andre bak lyset, men det er kanskje en del av kontrollen? 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, tvangspregede er ikke løgnaktige- snarere tvert imot.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...