AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2014 Skrevet 6. oktober 2014 Kan de med tvangspreget PF fremstå som "psykiske mishandlere" på den måten at de skal bestemme alt, er fullstendig fastlåst i sine oppfatninger av situasjoner og ønsker ikke oppklaringer/konfliktløsing, opptatt av at de er bedre enn andre eller perfekt, og er kritisk og kravstor mot partner? Jeg leser nemlig at de visstnok har en veldig sterk samvittighet, men det får jeg ikke til å passe med personen som har diagnosen. Anonymous poster hash: 0facb...4b0 0 Siter
ISW Skrevet 6. oktober 2014 Skrevet 6. oktober 2014 Når det gjelder samvittighet, så er det gjerne en sterk samvittighet enten ovenfor seg selv, eller ovenfor visse etablerte normer. Ikke så mye ovenfor andre. Ja. Tvangspreget PF kan drive omgivelsene til vannvidd. Men det er neppe intensjonen å "mishandle" noen. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2014 Skrevet 6. oktober 2014 Kan de med tvangspreget PF fremstå som "psykiske mishandlere" på den måten at de skal bestemme alt, er fullstendig fastlåst i sine oppfatninger av situasjoner og ønsker ikke oppklaringer/konfliktløsing, opptatt av at de er bedre enn andre eller perfekt, og er kritisk og kravstor mot partner? Anonymous poster hash: 0facb...4b0 Ja, det tror jeg. Anonymous poster hash: 88a06...1e6 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2014 Skrevet 6. oktober 2014 Når det gjelder samvittighet, så er det gjerne en sterk samvittighet enten ovenfor seg selv, eller ovenfor visse etablerte normer. Ikke så mye ovenfor andre. Ja. Tvangspreget PF kan drive omgivelsene til vannvidd. Men det er neppe intensjonen å "mishandle" noen. Hva med løgn? Jeg får ikke det helt til å stemme at en overdrevent samvittighetsfull person skulle kunne få seg til å lyve og føre andre bak lyset, men det er kanskje en del av kontrollen? Anonymous poster hash: 0facb...4b0 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 6. oktober 2014 Skrevet 6. oktober 2014 Nei, tvangspregede er ikke løgnaktige- snarere tvert imot. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.