kaprif Skrevet 7. oktober 2014 Skrevet 7. oktober 2014 Jeg elsker å sitte i stillhet. Jeg nyter det virkelig. Fordi jeg er schizofren og har hørt stemmer i flere år. Er så utrolig takknemlig nå for at jeg kan leve et liv uten å høre noe som helst. Vanlige folk vil ikke skjønne hvor fantastisk de har det som kan ha det stille rundt seg, og tar det som en selvfølge. Det er fantastisk. Vanlige folk tenker nok ikke på slikt. Det var først etter jeg ble syk hvor klar jeg ble over dette her. Nyter et glass vin i stillhet. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 7. oktober 2014 Skrevet 7. oktober 2014 Jeg elsker å sitte i stillhet. Jeg nyter det virkelig. Fordi jeg er schizofren og har hørt stemmer i flere år. Er så utrolig takknemlig nå for at jeg kan leve et liv uten å høre noe som helst. Vanlige folk vil ikke skjønne hvor fantastisk de har det som kan ha det stille rundt seg, og tar det som en selvfølge. Det er fantastisk. Vanlige folk tenker nok ikke på slikt. Det var først etter jeg ble syk hvor klar jeg ble over dette her. Nyter et glass vin i stillhet. Stillhet kan være deilig etter en periode med uroligheter, forstår hva du mener. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 7. oktober 2014 Skrevet 7. oktober 2014 Ja, stillhet er deilig :-) 0 Siter
jassy Skrevet 7. oktober 2014 Skrevet 7. oktober 2014 Er så enig med deg om det. Om angsten sliter eller det er roligere perioder så er stillheten noe som her også blir høyt verdsatt Nyt glasset med vin og kos deg. 0 Siter
DoleMari Skrevet 7. oktober 2014 Skrevet 7. oktober 2014 Helt enig! Ingenting er bedre. Har selv hatt mye "bråk i hodet". Det er deg vel unt! 0 Siter
Miljan Skrevet 7. oktober 2014 Skrevet 7. oktober 2014 Kjenner igjen det du forteller, bare at jeg har depresjon. Savner ro og stillhet i hodet, fint at du nyter det . 0 Siter
Madelenemie Skrevet 8. oktober 2014 Skrevet 8. oktober 2014 Jeg elsker å sitte i stillhet. Jeg nyter det virkelig. Fordi jeg er schizofren og har hørt stemmer i flere år. Er så utrolig takknemlig nå for at jeg kan leve et liv uten å høre noe som helst. Vanlige folk vil ikke skjønne hvor fantastisk de har det som kan ha det stille rundt seg, og tar det som en selvfølge. Det er fantastisk. Vanlige folk tenker nok ikke på slikt. Det var først etter jeg ble syk hvor klar jeg ble over dette her. Nyter et glass vin i stillhet. Hei! Stillhet er best! Den ødelegges stadig av ord som er overflødige:-( Mennesker burde tenke seg bedre om før de snakker, har det de sier et poeng, gir det mening, eller er det rett og slett ødeleggelse av fred og ro. Hvis poenget er å utveksle informasjon, da er det jo fornuftig, men ord som "fint vær idag" eller "jajjamensånn" , er helt unødvendig, er det fint vær, så ser jeg jo det. Dette er bare ett i rekken av tåpeligheter mange knuser stillheten med. Sist jeg var på fjelltur, fikk jeg mer eller mindre hele fjellturen ødelagt av terrorord i ørene, hvis fjelltur varte i 9 timer ca tror jeg ikke jeg overdriver om 5 av dem ble fylt med ord, ord jeg ikke trengte å høre. Ord jeg ønsket å høre var der også, men det var da fakta jeg ikke visste om grunnfjell osv...eller fakta jeg hadde glemt mye av. det er merkelig hva mennesker kan si nærmest bare for å unngå stillheten 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 Skrevet 8. oktober 2014 Hei! Stillhet er best! Den ødelegges stadig av ord som er overflødige:-( Mennesker burde tenke seg bedre om før de snakker, har det de sier et poeng, gir det mening, eller er det rett og slett ødeleggelse av fred og ro. Hvis poenget er å utveksle informasjon, da er det jo fornuftig, men ord som "fint vær idag" eller "jajjamensånn" , er helt unødvendig, er det fint vær, så ser jeg jo det. Dette er bare ett i rekken av tåpeligheter mange knuser stillheten med. Sist jeg var på fjelltur, fikk jeg mer eller mindre hele fjellturen ødelagt av terrorord i ørene, hvis fjelltur varte i 9 timer ca tror jeg ikke jeg overdriver om 5 av dem ble fylt med ord, ord jeg ikke trengte å høre. Ord jeg ønsket å høre var der også, men det var da fakta jeg ikke visste om grunnfjell osv...eller fakta jeg hadde glemt mye av. det er merkelig hva mennesker kan si nærmest bare for å unngå stillheten Det påstås at småprat øker effektivititen på jobben: http://www.aftenposten.no/jobb/article223570.ece Anonymous poster hash: ea1b1...89e 0 Siter
Madelenemie Skrevet 8. oktober 2014 Skrevet 8. oktober 2014 Det påstås at småprat øker effektivititen på jobben: http://www.aftenposten.no/jobb/article223570.ece Anonymous poster hash: ea1b1...89e Hei! Ja forstår og kjenner til det. Min mann sa at de skravler hele tiden, ler, har høy musikk, samtidig er de effektive. Han jobber i et hektisk finansmiljø. så sikkert viser det vel at arbeidslivet blir vanskeligere og vanskeligere for oss med utviklingsforstyrrelser, også skoler og utdanning, så et stort JA til egne skoler for oss med autisme eller andre handikap, samt egne bedrifter. Å ha et handikap betyr ikke at man ikke er flink i noe, og kan bidra på andre måter. Jeg er godt kjent med at de fleste liker og takler bråk:-( 0 Siter
påskelilje Skrevet 8. oktober 2014 Skrevet 8. oktober 2014 Jeg elsker stillhet. Elsker å sitte ute i hagen og bare lytte til fugler, vind og andre lyder. Elsker å være ved sjøen eller i skogen uten menneskelyder. Elsker å slappe av i badekaret innhyllet i glovarmt vann og stillhet. Jeg kan gjerne prate med folk, og tror ikke jeg oppleves som usosial, men jeg er ikke redd for stillheten. Er veldig glad i klassisk musikk, men lytter veldig sjelden til det. Er glad i å gå på konsert, men det blir lenge mellom hver gang. Hører lite på musikk hjemme. Det er så mye lyd i huset vårt med fem personer, så når jeg er alene, foretrekker jeg stillhet. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 8. oktober 2014 Skrevet 8. oktober 2014 Jeg elsker stillhet. Elsker å sitte ute i hagen og bare lytte til fugler, vind og andre lyder. Elsker å være ved sjøen eller i skogen uten menneskelyder. Elsker å slappe av i badekaret innhyllet i glovarmt vann og stillhet. Jeg kan gjerne prate med folk, og tror ikke jeg oppleves som usosial, men jeg er ikke redd for stillheten. Er veldig glad i klassisk musikk, men lytter veldig sjelden til det. Er glad i å gå på konsert, men det blir lenge mellom hver gang. Hører lite på musikk hjemme. Det er så mye lyd i huset vårt med fem personer, så når jeg er alene, foretrekker jeg stillhet. Hei! Nettopp slik har jeg det også. Men hva ville du tenkt om det kom et menneske og sa "fint vær idag" eller "jajjamensånn" eller "ser du den du". Til det siste ser jeg, men poenget er ikke å se noe Dette er å ødelegge stillheten. I sommer sa jeg til en nabo som kom innom at hun ødela stillheten, jeg serverte drikke og lente meg tilbake for fred og ro, og da startet spørsmålene, :-( Tror hun misforstod for siden har jeg ikke sett denne naboen, som bor noen veier bortenfor. Min mann mente dette kunne bli misforstått, jeg mente kun å informere om at jeg trengte ro, hun kunne få saft, hjemmelaget, men jeg var ikke interessert i høre på ordene hennes. Det er et snilt menneske, men jeg forstår meg ikke på det hun sier. 0 Siter
påskelilje Skrevet 8. oktober 2014 Skrevet 8. oktober 2014 Hei! Nettopp slik har jeg det også. Men hva ville du tenkt om det kom et menneske og sa "fint vær idag" eller "jajjamensånn" eller "ser du den du". Til det siste ser jeg, men poenget er ikke å se noe Dette er å ødelegge stillheten. I sommer sa jeg til en nabo som kom innom at hun ødela stillheten, jeg serverte drikke og lente meg tilbake for fred og ro, og da startet spørsmålene, :-( Tror hun misforstod for siden har jeg ikke sett denne naboen, som bor noen veier bortenfor. Min mann mente dette kunne bli misforstått, jeg mente kun å informere om at jeg trengte ro, hun kunne få saft, hjemmelaget, men jeg var ikke interessert i høre på ordene hennes. Det er et snilt menneske, men jeg forstår meg ikke på det hun sier. "fint vær idag" eller "jajjamensånn" eller "ser du den du" er ment for sosialt lim, for å skape fellesskap, inkludere noen i sin egen sfære, tror jeg. Jeg er ikke glad i sånne ord bare for ordene, men det hender nok jeg sier sånn innimellom jeg og. Kanskje for å dekke over usikkerhet for hva vi skal si, kanskje for bare være høflig. Når det gjelder naboen din, så ble hun nok veldig usikker da du serverte drikke (som betyr at du bryr deg om henne, at du er høflig mot henne, at du tilfredsstilte hennes behov om drikke i varmen) - MEN som for veldig mange mennesker også betyr et sosialt felleskap som inkluderer litt prating. Prating for å bli litt kjent, prating for å bli litt tryggere på hverandre, og prating for å være litt høflige mot hverandre. Hvis du ikke ville prate med henne, kunne du sagt, etter at du hadde servert drikke: "Jeg synes det er så godt å ligge her i stolen og bare være stille og slappe av." Da ville hun nok forstått at du ville ha fred. Men før du gjorde dette, burde du nok ha vekslet noen setninger med henne - det er vanlig høflighet. 0 Siter
frosken Skrevet 8. oktober 2014 Skrevet 8. oktober 2014 Hei! Nettopp slik har jeg det også. Men hva ville du tenkt om det kom et menneske og sa "fint vær idag" eller "jajjamensånn" eller "ser du den du". Til det siste ser jeg, men poenget er ikke å se noe Dette er å ødelegge stillheten. I sommer sa jeg til en nabo som kom innom at hun ødela stillheten, jeg serverte drikke og lente meg tilbake for fred og ro, og da startet spørsmålene, :-( Tror hun misforstod for siden har jeg ikke sett denne naboen, som bor noen veier bortenfor. Min mann mente dette kunne bli misforstått, jeg mente kun å informere om at jeg trengte ro, hun kunne få saft, hjemmelaget, men jeg var ikke interessert i høre på ordene hennes. Det er et snilt menneske, men jeg forstår meg ikke på det hun sier. Man skal kjenne deg svært godt for å ikke bli såret over et slikt utsagn. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 8. oktober 2014 Skrevet 8. oktober 2014 "fint vær idag" eller "jajjamensånn" eller "ser du den du" er ment for sosialt lim, for å skape fellesskap, inkludere noen i sin egen sfære, tror jeg. Jeg er ikke glad i sånne ord bare for ordene, men det hender nok jeg sier sånn innimellom jeg og. Kanskje for å dekke over usikkerhet for hva vi skal si, kanskje for bare være høflig. Når det gjelder naboen din, så ble hun nok veldig usikker da du serverte drikke (som betyr at du bryr deg om henne, at du er høflig mot henne, at du tilfredsstilte hennes behov om drikke i varmen) - MEN som for veldig mange mennesker også betyr et sosialt felleskap som inkluderer litt prating. Prating for å bli litt kjent, prating for å bli litt tryggere på hverandre, og prating for å være litt høflige mot hverandre. Hvis du ikke ville prate med henne, kunne du sagt, etter at du hadde servert drikke: "Jeg synes det er så godt å ligge her i stolen og bare være stille og slappe av." Da ville hun nok forstått at du ville ha fred. Men før du gjorde dette, burde du nok ha vekslet noen setninger med henne - det er vanlig høflighet. Hei! Ok Jeg skjønte forklaringen med sosialt lim. Men hvorfor hvis man vil snakke kan man ikke si noe med mening? Noe jeg kan forstå og kanskje svare på,? Hvorfor "jajjamensånn" el.l. Det var helt greit at hun besøkte meg, greit og greit, når hun kommer er hun jo her, og jeg har systemer for høflighet jeg er obs på, feks et smil, håndhilsning, bevertning osv...Så syns jeg at jeg kan få fred. (om du skjønner) Kunne hun sagt noe normalt, dvs noe informativt og forståelig, da ville det vært enklere. Det var pent vær, jeg visste det var pent vær, men hun mente hun måtte informere om noe som rett og slett var grunnen til at vi satt der ute i hagen og drakk saft. Det er sånt jeg finner merkelig. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 8. oktober 2014 Skrevet 8. oktober 2014 (endret) Man skal kjenne deg svært godt for å ikke bli såret over et slikt utsagn. Hei! Da egner jeg meg ikke for vennskap er vel en passe konklusjon hva mer jeg skal gjøre. Det er trist! Men blir man såret når man får et smil, et glass saft og sikkert noe å spise på, så vet jeg ikke hva mer jeg skal gjøre:-( Hadde hun trengt praktisk hjelp kan jeg yte den, men ikke forstå så mange både rare og innlysende ord:-( Men mulig dette er trist. Trist fordi det viser hvorfor jeg ikke skjønner meg på systemet med venner, selv om jeg har en perm med informasjon om det! Endret 8. oktober 2014 av Madelenemie 0 Siter
stjernestøv Skrevet 8. oktober 2014 Skrevet 8. oktober 2014 Hei! Ok Jeg skjønte forklaringen med sosialt lim. Men hvorfor hvis man vil snakke kan man ikke si noe med mening? Noe jeg kan forstå og kanskje svare på,? Hvorfor "jajjamensånn" el.l. Det var helt greit at hun besøkte meg, greit og greit, når hun kommer er hun jo her, og jeg har systemer for høflighet jeg er obs på, feks et smil, håndhilsning, bevertning osv...Så syns jeg at jeg kan få fred. (om du skjønner) Kunne hun sagt noe normalt, dvs noe informativt og forståelig, da ville det vært enklere. Det var pent vær, jeg visste det var pent vær, men hun mente hun måtte informere om noe som rett og slett var grunnen til at vi satt der ute i hagen og drakk saft. Det er sånt jeg finner merkelig. Folk sier intetsigende ting bare for å ha noe å snakke om, er bare sånn det er. 0 Siter
frosken Skrevet 8. oktober 2014 Skrevet 8. oktober 2014 Hei! Da egner jeg meg ikke for vennskap er vel en passe konklusjon hva mer jeg skal gjøre. Det er trist! Men blir man såret når man får et smil, et glass saft og sikkert noe å spise på, så vet jeg ikke hva mer jeg skal gjøre:-( Hadde hun trengt praktisk hjelp kan jeg yte den, men ikke forstå så mange både rare og innlysende ord:-( Men mulig dette er trist. Trist fordi det viser hvorfor jeg ikke skjønner meg på systemet med venner, selv om jeg har en perm med informasjon om det! Jo du egner deg for vennskap, for folk som kjenner deg godt vet at du sliter med lyder og støy, og at prat kan være slitsomt for deg. Nå man forstår det, så såres man ikke av at du kan si ting som vanligvis vil bli sett på som sosialt upassende. Når naboen din sier noe om fint vær, så er det en slags kontaktsøkende replikk. Når du så sier at hun ødelegger stillheten, så antar jeg at hun føler at du avviser hennes forsøk på å komme i kontakt med deg. De fleste av oss vil føle oss svært avvist når noen sier at vi skal slutte å snakke. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 8. oktober 2014 Skrevet 8. oktober 2014 Folk sier intetsigende ting bare for å ha noe å snakke om, er bare sånn det er. Hei! Ja og jeg blir sliten av det. Er det sårende å si at når man hygger seg med stillheten at den blir ødelagt av prat?:-( Blir vanlige mennesker såret av det? Det er synd, men er det det, er det ikke rart jeg ofte er alene og ikke har venner. Jeg har alltid sett på de som har venner, det ser fint ut, men noe inni meg får det ikke til. Jeg er visst venn med min manns venner, de syns jeg er hyggelig, men de blir ikke såret av at jeg blir sliten av dem og legger meg/trekker meg tilbake. Jeg egner meg derfor kanskje best til å ha venners venner, eller min manns venner. jeg liker likevel ha mine egne venner, men jeg tror bare jeg har en venn. Det er uvanlig å ha en venn. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 8. oktober 2014 Skrevet 8. oktober 2014 Hei! Ja og jeg blir sliten av det. Er det sårende å si at når man hygger seg med stillheten at den blir ødelagt av prat?:-( Blir vanlige mennesker såret av det? Det er synd, men er det det, er det ikke rart jeg ofte er alene og ikke har venner. Jeg har alltid sett på de som har venner, det ser fint ut, men noe inni meg får det ikke til. Jeg er visst venn med min manns venner, de syns jeg er hyggelig, men de blir ikke såret av at jeg blir sliten av dem og legger meg/trekker meg tilbake. Jeg egner meg derfor kanskje best til å ha venners venner, eller min manns venner. jeg liker likevel ha mine egne venner, men jeg tror bare jeg har en venn. Det er uvanlig å ha en venn. Venner kjenner deg godt, jeg kjenner min sønn og kan ikke bli såret for hver gang han avviser meg. Hadde blitt såret mye da, men jeg vet jo hvordan han er. Andre kan oppfatte det annerledes, de kan bli sure eller kanskje såret...kalle han uhøflig. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.