Gå til innhold

kjærlighetsbrudd

Anbefalte innlegg

Gjest 1980modell

heisann.

jeg har en venninne som var sammen med en gutt i 4år. De hadde det fint de årene de var sammen. Gutten kommer fra en litt vanskelig oppvekst,med familie brudd, fosterfamilier osv. Nå har venninna mi gjort det slutt med han på grunn av at hun måtte flytte til en annen by for utdanning, og fordi hun var lei av forholdet. Gutten tok det veldig tungt, og ble nesten psykopatisk; ringte hele døgnet, skrev tekstmeldinger på telefonen, ba og tryglet for at de skulle bli sammen igjen, maste og krevde svar på ting hun ikke kunne gi svar på, nektet rett og slett å la henne "gå".. Jeg har vært "offer" for et brudd selv, jeg og kjæresten min var også sammen i 4år, så jeg kjente igjen noen av fasene som man går igjennom etter første kjærlighetssorg, så jeg tenkte ja dette er vanlig, snart innser han at det faktisk har vært et tidligere liv uten henne og at han har et liv foran seg også... Men nå har det gått 7mnd etter brudde og han blir bare værre, nå har han begynnt å true henne med at han tar livet av seg hvis han ikke får henne tilbake, og han "plager" og maser og truer henne rett og slett (ikke fysiske truser) han er depresiv og sint og fortvilet... Hva kan man gjøre med dette? har det ikke gått litt over den "normale grensen" når det kommer til vanlig kjærlighetssorg? venninnen min er VELDIG fortivlet og vet ikke hva hun skal gjøre.. Kan han få hjelp av psykolog, i såfall hvordan kommer man seg til psykolog og koster dette penger? Denne situasjonen er virkelig ikke heldig for verken han eller venninna mi, det er en stor psykisk balastning. Jeg har prøvd å snakke med han om at jeg følte det akkurat samme når jeg var gjennom dette, og prøver å fortelle han at det går over, men jeg kommer ikke gjennom og nå har det gått lang tid synes jeg, og han blir jo bare værre, vet ikke hva mer jeg kan si som kan hjelpe?!

kan du hjelpe?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40140-kj%C3%A6rlighetsbrudd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

For det første må jeg si at venninna de var heldig som kom seg ut av det på et så tidlig tidspunkt. Et samliv med en slik mann ville blitt forferdelig.

Det er ikke uvanlig at en kan ha kjærlighetssorg i 7 mnd. Men det er klart sykelig å oppføre seg på den måten han gjør. Det er menn som dette som kan bli skikkelig farlige.

Jeg råder din venninne til å bryte ALL kontakt. Skriv en siste melding om at all kontakt brytes. Svar deretter ikke på en eneste henvendlese, ikke en gang en SMS. Et svar tar han som et håp om at hun kan komme tilbake. Det oppmuntrer han til nye meldinger og ny kontakt.

Han kan få hjelp ved å henvende seg til fastlegen. Det koster 1-200 kroner inntil han får frikort ved 1400 kr per kalenderår.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40140-kj%C3%A6rlighetsbrudd/#findComment-151263
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...