Gå til innhold

Psykopatforsker var selv psykopat.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg tenkte primært på Health Freak og Caylee som bekymrer seg for at de er psykopater. Jeg fikk med med at du ikke regner det som psykopat, selv om aspergere kanskje har noen overfladiske likheter.

Jeg kan ikke vite om det gjelder noen i denne tråden spesielt, men generelt tror jeg folk som har store problemer selv ikke har så mye overskudd til å tenke på andre. Det er ikke så rent få på dol som "pisker seg selv" fordi de pga sykdom ikke klarer å jobbe, være nok til stede som mor, f.eks. Det er ikke det samme som å være ond eller selvgod og kald psykopat.

Det er sant, så disse som du nevner her må en holde helt utenfor, for de orker ikke å leke med andre mennesker slik katten gjør med musa. Endret av FGT
  • Svar 110
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• startet av

30

• FGT

22

• slabbedask

18

• AnonymBruker

11

Gjest Gargamel
Skrevet

Hvilke overfladiske likheter er dette?

FGT skrev i et tidlig innlegg i denne tråden at det var likheter. Jeg tror han eller andre får utdype det.

Skrevet

Jeg har fått en "åpenbaring"...

"Evil is as evil does."

Skrevet

Jeg vil ikke kalle det overfladiske likheter, hvis de likheter sitter i hjernen og er genetiske.

Hva slags likheter er det du snakker om?

Skrevet (endret)

Hva slags likheter er det du snakker om?

Det har med empatiforstyrrelser, og fra et vitenskaplig hold, så kan dette ha noe med speilnevronene i hjernen å gjøre. Men en psykiater forklarte at AS personer sliter med sine funksjonsmangler, mens psykopaten kan funksjonsmangelen bli gale handlinger som han ikke han sliter med, eller får dårlig samvittighet for. Sett fra andres ståsted, så kan både Psykopater og AS personer virke likegyldige, kjølige og kalde.

Endret av FGT
Skrevet

Etter hva jeg forstår så virker ofte ikke psykopater likegyldige, kjølige og kalde.

Skrevet (endret)

Etter hva jeg forstår så virker ofte ikke psykopater likegyldige, kjølige og kalde.

Hvorfor er de da?

Endret av slabbedask
Skrevet

Hvorfor er de da?

Hvordan?

Etter hva jeg forstår så virker de ofte hyggelige og sjarmerende.

Skrevet

Hvordan?

Ja, det er min efaring blant en jeg kjenner. Alle likte han meget godt, men bak husets fire vegger var han en tyrann.

Skrevet

Hvordan?

Ja, det var også mitt førsteinntrykk av en fyr med slik personlighet. Da tok jeg grundig feil. Med tre unntak kom han i konflikt med alle rundt seg, inkludert sin egen sjef. Fyren var et mareritt å ha med å gjøre, komplett uten skrupler til å manipulere, lyve og ødelegge andres gode navn og rykte.

Skrevet

Skjønner ærlig talt ikke helt hva som diskuteres. At psykopater ikke er "onde" eller "djevler"?

Skrevet

Ja, det er min efaring blant en jeg kjenner. Alle likte han meget godt, men bak husets fire vegger var han en tyrann.

Ja det er det jeg mener med likegyldige og kalde. ikke utad, men når det gjelder å ta hensyn til andres følelser, og kanskje ofre noe av seg selv for dem.

Skrevet

Ja det er det jeg mener med likegyldige og kalde. ikke utad, men når det gjelder å ta hensyn til andres følelser, og kanskje ofre noe av seg selv for dem.

Helt enig. Det er min efaring. De klarer ikke kjenne medfølelse eller empati. Men utad kan de fremstå sjarmerende! Mange av dem sitter på "toppen".

Skrevet (endret)

Skjønner ærlig talt ikke helt hva som diskuteres. At psykopater ikke er "onde" eller "djevler"?

Altså, jeg mener at psykopati, eller det å ha en såkalt psykopatisk hjerne, ikke kan forbindes med ondskap eller djevler. De er menneske som alle andre med en hjerne som ikke er helt i takt med det som er en såkalt normal hjerne, på linje med AS personer for eksempel. siden jeg kjente litt til denne hjerneforskeren fra før, så tenkte jeg på at han kunne også være et eksempel på hvordan noen psykopater også kan være i forhold til de vi ofte forbinder med psykopater. http://tv.nrk.no/serie/skavlan PS! Spol ca. 30 min. frem i sendingen.

Endret av FGT
Skrevet

Altså, jeg mener at psykopati, eller det å ha en såkalt psykopatisk hjerne, ikke kan forbindes med ondskap eller djevler. De er menneske som alle andre med en hjerne som ikke er helt i takt med det som er en såkalt normal hjerne, på linje med AS personer for eksempel. siden jeg kjente litt til denne hjerneforskeren fra før, så tenkte jeg på at han kunne også være et eksempel på hvordan noen psykopater også kan være i forhold til de vi ofte forbinder med psykopater. http://tv.nrk.no/serie/skavlan PS! Spol ca. 30 min. frem i sendingen.

Hvis de oppfører seg normalt er det vel ingen sykdom/diagnose/problem???!!!

Skrevet

Han framsto veldig hyggelig og morsom på tv. Det er sikkert en side av ham. Men kan tenke meg han ikke er like lett å leve med. Det mener jeg også å ha lest noe om.

Det finnes tydeligvis forskjellige typer av dem. De som er veldig lovlydige og sjarmerende utad, og dem som er kriminelle.

Faren min var veldig ryddig og ordentlig. Hadde en toppstilling, og ingen kunne tro faktisk hvordan han var hjemme. Jeg tok bl.a. med meg en venninne hjem for "bevise" det en gang etter skolen. Jeg latet som jeg kom alene, og da kom han som vanlig kjeftende ned trappa..... snudde helt om når hun så henne. Da skjønte hun det og prøvde å forklare foreldrene sine, men det var bare jeg som var umulig i alle øyne. Han var da sååå hyggelig!!!!

Skrevet

Hvis de oppfører seg normalt er det vel ingen sykdom/diagnose/problem???!!!

Nei , men poenget var at denne psykopatforskeren trodde også han var normal inntil han så sin egen skannet hjerne. Han var i hvert fall ydmyk nok til å å la seg undersøke videre av andre psykiatere, da han så at hans hjerne var utenfor det normale, selv om han var psykiater selv. Dette bare viser at mange kan gå rundt med med skulte diagnoser, fordi di har klart å takle livet såpass bra. når det gjelder psykopater, så er det vel svært få av dem som føler de er syke eller at de treger psykolog eller psykiater.
Skrevet

Skummelt. Tenk hvis jeg er feildiagnostisert og egentlig er psykopat?

Anonymous poster hash: c4d86...f4b

Skrevet

Skummelt. Tenk hvis jeg er feildiagnostisert og egentlig er psykopat?

Anonymous poster hash: c4d86...f4b

Hvis du bruker ditt ekte nick, kan vi vurdere det her ;) hehe:))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...