Gå til innhold

Psykopatforsker var selv psykopat.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis du bruker ditt ekte nick, kan vi vurdere det her ;) hehe:))

God grunn til at jeg ikke gjorde det  :ph34r:  :ph34r:  :ph34r:

Anonymous poster hash: c4d86...f4b

• Svar 110
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• startet av

30

• FGT

22

• slabbedask

18

• AnonymBruker

11

Skrevet

Tror jeg har hjernen til en psykopat, men jeg er ikke psykopat likevel, siden definisjonen av det er:

For å oppfylle kriteriene for en dyssosial personlighetsforstyrrelse skal man i tillegg til de generelle kriterier for personlighetsforstyrrelse ha minst tre av følgende personlighetstrekk stabilt vedvarende over tid:

- Utvise kald likegyldighet overfor andres følelser, manglende empati.
- Uansvarlighet og manglende ansvarsfølelse og respekt for sosiale normer, regler og/eller forpliktelser.
- Mangle evner til å opprettholde/forbli i relasjoner med andre mennesker, men uten vansker med å etablere nye relasjoner.
- Har lav frustrasjonstoleranse eller en lav aggresjonsterskel eller begge, inkludert voldelig adferd.
- Manglende evne til å føle skyld eller til å lære av erfaringer eller straff.
- Har tendens til å komme med bortforklaringer og til å være projiserende, dvs. til å gi andre skylden for sine egne negative sider.

Det samme med James Fallon. Hvis han ikke oppfyller kriteriene over, så er han ingen psykopat etter dagens definisjon på det, uansett hva slags resultater PET-scannen hadde.

Kanskje du da tenker definisjonen er feil?

Det kan den godt være, men det er likevel mange som oppfyller kriteriene for den, og da vil enhver som har samme hjerne som de psykopatene ikke være i samme kategori som dem, siden de altså ikke oppfyller kriteriene for kategorien.

Skrevet

Nettopp. Hva en har og hvordan en handler, er to forskjellige ting. Men hvis du mangler et bein, så kan du gjøre mye ut av et bein også. Men andre vil kanskje være ødeleggende på de eneste beine de har, for de ser ikke sine begrensinger.

Skrevet

Nettopp. Hva en har og hvordan en handler, er to forskjellige ting. Men hvis du mangler et bein, så kan du gjøre mye ut av et bein også. Men andre vil kanskje være ødeleggende på de eneste beine de har, for de ser ikke sine begrensinger.

Men det er altså en forskjell mellom de som gjør mye ut av et bein, og de som er ødeleggende. Begge mangler bein, ja, men de er ikke like selv om begge mangler bein.

Tilsvarende:

To personer som har "psykopathjerne"; den ene er snill, den andre er slem. De er likevel veldig forskjellige selv om begge har psykopathjerne.

Definisjonen av psykopati går faktisk på handlinger, de går ikke på PET-scan...

Skrevet (endret)

Høres for meg ut som vi kommer tilbake til det gode gamle "vilje" elementet. Noen har sterkere "vilje" enn andre, og det skal dem være glad for ikke sitte å tenke på hva som hadde skjedd med dem dersom viljen var svakere. Og å fortellle folk med dårlig vilje at se her er en person som er lik deg men med sterk vilje kan ikke du bare bli som han, det funker nok ikke

Endret av DexterMorgan
Skrevet

Høres for meg ut som vi kommer tilbake til det gode gamle "vilje" elementet. Noen har sterkere "vilje" enn andre, og det skal dem være glad for ikke sitte å tenke på hva som hadde skjedd med dem dersom viljen var svakere. Og å fortellle folk med dårlig vilje at se her er en person som er lik deg men med sterk vilje kan ikke du bare bli som han, det funker nok ikke

Hvor stor kontroll har man over viljen?

Skrevet

Men når det foretas PET-scans av empatien så skjønner ikke jeg hvordan man kan oppnå empati med viljesakt - med mindre det PET-scannen leser av er viljen i seg selv, da. :rolleyes:

Skrevet

Men når det foretas PET-scans av empatien så skjønner ikke jeg hvordan man kan oppnå empati med viljesakt - med mindre det PET-scannen leser av er viljen i seg selv, da. :rolleyes:

Man spiller og later som ?

Skrevet

det er jo sykdom + vilje. sykdommen kan du sikkert måle i fremtiden med scanner, kanskje ikke enda og ihvertfall ikke så nøyaktig. Og da kan man sikkert finne at 2 stykker har helt like målinger på testene og har samme "sykdom" men en person har lite vilje og utfører slemme handlinger, mens den andre lar vær å gjøre det selv om han mangler empati og alt det andre som han andre også mangler. Og da finner man vel ut at man må gi den ene personen mer "vilje" men hvordan man skal få til det i praksis er uvisst for meg, men hvem vet kanskje i fremtiden vet man

Hvor stor kontroll har man over viljen?

Aner ikke

Skrevet

det er jo sykdom + vilje. sykdommen kan du sikkert måle i fremtiden med scanner, kanskje ikke enda og ihvertfall ikke så nøyaktig. Og da kan man sikkert finne at 2 stykker har helt like målinger på testene og har samme "sykdom" men en person har lite vilje og utfører slemme handlinger, mens den andre lar vær å gjøre det selv om han mangler empati og alt det andre som han andre også mangler. Og da finner man vel ut at man må gi den ene personen mer "vilje" men hvordan man skal få til det i praksis er uvisst for meg, men hvem vet kanskje i fremtiden vet man

e

Men hvorfor velger den ene ikke å gjøre det hvis begge mangler empati?
Skrevet

:lol:

Vilje-pillen. Den får jeg Nobelprisen for.

Skrevet

Men hvorfor velger den ene ikke å gjøre det hvis begge mangler empati?

Fordi vilje.... Neon har vilje noe har ikke :P Noen folk VIL klatre opp et fjell, noen gidder ikke. Jeg vet ikke lol, men folk har forskjellig vilje det er du vel enig i ?

Skrevet

Man spiller og later som ?

Nei ikke det jeg mente. Men f.eks, hvis man en gang om noen år finner ut at man kan skanne samvittigheten i hjernen. Hvordan skal man da tenke om konseptet med fri vilje?

Skrevet

James Fallon hevder forøvrig ikke at hans "snille psykopati" har med vilje å gjøre, men at livet har oppdratt han til å ikke se behodet for "ondskap". Han hevder at grunnen til at han "står frem" som psykopat, er at det gir han fordeler.

Blir kanskje litt som Dexter Morgan... faren hans lærte han å kanalisere behovet for lystmord til et område hvor han ville slippe unna straff... nemlig å ta livet av andre mordere...

Skrevet

James Fallon hevder forøvrig ikke at hans "snille psykopati" har med vilje å gjøre, men at livet har oppdratt han til å ikke se behodet for "ondskap". Han hevder at grunnen til at han "står frem" som psykopat, er at det gir han fordeler.

Blir kanskje litt som Dexter Morgan... faren hans lærte han å kanalisere behovet for lystmord til et område hvor han ville slippe unna straff... nemlig å ta livet av andre mordere...

At miljø har betydning er vel noe vi har fastslått for ganske lenge siden, og gjelder vel for de fleste av disse psykdommene som ikke er medfødt

Men det er jo litt vanskelig i virkeligheten å gi alle et "godt miljø" og det avhenger jo av personen også hva som vil være optimalt, men... i fremtiden hvem vet hva som skjer kanskje vi har miljøsimulator3dbrilleraparater med AI som gir maksimalt bra miljø ?

Skrevet

Fordi vilje.... Neon har vilje noe har ikke :P Noen folk VIL klatre opp et fjell, noen gidder ikke. Jeg vet ikke lol, men folk har forskjellig vilje det er du vel enig i ?

Jo, men hvorfor velger noen å være snille hvis de ikke har empati?

Skrevet (endret)

Jeg vet ikke, jeg er ganske snill? og har absolutt 0 empati, hvordan det går til vet jeg ikke, men kanskje fordi jeg er for lat til å gidde å være slem. Du har jo også valgt å være ganske snill, hvorfor det ? edit nvm glemte om du har empati eller ei husker ikke

Endret av DexterMorgan
Skrevet

Fordi det lønner seg... det er jo det James Fallon mener om seg selv. Det samme gjelder meg.

Skrevet

Fordi det lønner seg... det er jo det James Fallon mener om seg selv. Det samme gjelder meg.

Hmm ja når jeg tenker over det så stemmer det ganske bra på meg også, gjør jeg noe slemt så vil det bli ekstremt awkward sosiale situasjoner (ihvertfall hvis jeg blir tatt) som jeg absolutt ikke har lyst til å befinne meg i så kan nok være derfor jeg unngår det

Skrevet (endret)

Jeg vet ikke, jeg er ganske snill? og har absolutt 0 empati, hvordan det går til vet jeg ikke, men kanskje fordi jeg er for lat til å gidde å være slem. Du har jo også valgt å være ganske snill, hvorfor det ? edit nvm glemte om du har empati eller ei husker ikke

Jeg vet egentlig ikke hva jeg har eller ikke har. Tror jeg har sympati, ikke empati. Men er opptatt av å følge lover og regler. Men jeg er ganske snill da. Tror jeg. Aner ikke. Man blir dum som et brød av å gå årevis på SSRI.

Endret av slabbedask

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...