Gå til innhold

Psykopatforsker var selv psykopat.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hmm ja når jeg tenker over det så stemmer det ganske bra på meg også, gjør jeg noe slemt så vil det bli ekstremt awkward sosiale situasjoner (ihvertfall hvis jeg blir tatt) som jeg absolutt ikke har lyst til å befinne meg i så kan nok være derfor jeg unngår det

Du er inne på  noe der.

• Svar 110
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• startet av

30

• FGT

22

• slabbedask

18

• AnonymBruker

11

Skrevet

Hmm ja når jeg tenker over det så stemmer det ganske bra på meg også, gjør jeg noe slemt så vil det bli ekstremt awkward sosiale situasjoner (ihvertfall hvis jeg blir tatt) som jeg absolutt ikke har lyst til å befinne meg i så kan nok være derfor jeg unngår det

Forskjellen mellom meg og normale er at de unnlater å gjøre dritt mot andre fordi de føler ikke for å gjøre det, mens jeg gjør det ikke fordi jeg er redd for sanksjoner...

Nei jeg vet ikke.

Men er i alle fall sjeldent jeg føler noe for andre.

Skrevet

Hvor stor kontroll har man over viljen?

Det bør egentlig ikke være noe som overskygger viljen når det gjelder.

Skrevet

Men hvorfor velger den ene ikke å gjøre det hvis begge mangler empati?

moral
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Forskjellen mellom meg og normale er at de unnlater å gjøre dritt mot andre fordi de føler ikke for å gjøre det, mens jeg gjør det ikke fordi jeg er redd for sanksjoner...

Jeg tror det er mer nyansert enn som så. For mange er nok motivasjonen for å holde seg på matta blandet.

Skrevet

Jo, men hvorfor velger noen å være snille hvis de ikke har empati?

Maral igjen. viljen må jo styres av noe, er du ikke enig i det ?
Skrevet

Jo, men hvorfor velger noen å være snille hvis de ikke har empati?

Å mangle empati kan ikke sammenlignes med gode eller dårlige egenskaper. Hvis mangel på empati er en funksjonsfeil i hjernen, og da også en funksjonsnedsettelse, så har dette ikke noe med å være slem eller snill for den slags skyld. Med andre ord så kan ikke en diagnose forklare dine indre verdier, men hva en sliter med. En får heller ikke medisiner for å demper ondskap, men for at en skal fungere bedre, få det bedre med seg selv.

Skrevet (endret)

moral

Har ikke psykopater nedsatt forståelse for moral?

Endret av slabbedask
Skrevet (endret)

Har ikke psykopater nedsatt forståelse for moral?

De forstår godt hva som er rett og galt, men de bryr seg ikke, de gjelder ikke dem, de hever seg over dette. Men noen gjør det ikke tydeligvis. Når noen mangler moral, ( noe ikke bare psykopater dette gjelder forresten )så er det ikke det at de ikke forstår det, men bryr seg rett og slett ikke.

Endret av FGT
Skrevet

De forstår godt hva som er rett og galt, men de bryr seg ikke, de gjelder ikke dem, de hever seg over dette. Men noen gjør det ikke tydeligvis.

Så er spørsmålet da, om de som ikke hever seg over samfunnets normer og regler egentlig er psykopater. Du vet, "antisosial" betyr nettopp at man bryter det man har vedtatt "sosialt" - man er imot det fellesskapet har kommet frem til.

Skrevet

Så er spørsmålet da, om de som ikke hever seg over samfunnets normer og regler egentlig er psykopater. Du vet, "antisosial" betyr nettopp at man bryter det man har vedtatt "sosialt" - man er imot det fellesskapet har kommet frem til.

Ja en kan godt si det slik.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...