slabbedask Skrevet 20. oktober 2014 Skrevet 20. oktober 2014 Hmm ja når jeg tenker over det så stemmer det ganske bra på meg også, gjør jeg noe slemt så vil det bli ekstremt awkward sosiale situasjoner (ihvertfall hvis jeg blir tatt) som jeg absolutt ikke har lyst til å befinne meg i så kan nok være derfor jeg unngår det Du er inne på noe der. 0 Siter
startet av Skrevet 20. oktober 2014 Skrevet 20. oktober 2014 Hmm ja når jeg tenker over det så stemmer det ganske bra på meg også, gjør jeg noe slemt så vil det bli ekstremt awkward sosiale situasjoner (ihvertfall hvis jeg blir tatt) som jeg absolutt ikke har lyst til å befinne meg i så kan nok være derfor jeg unngår det Forskjellen mellom meg og normale er at de unnlater å gjøre dritt mot andre fordi de føler ikke for å gjøre det, mens jeg gjør det ikke fordi jeg er redd for sanksjoner... Nei jeg vet ikke. Men er i alle fall sjeldent jeg føler noe for andre. 0 Siter
FGT Skrevet 21. oktober 2014 Forfatter Skrevet 21. oktober 2014 Hvor stor kontroll har man over viljen?Det bør egentlig ikke være noe som overskygger viljen når det gjelder. 0 Siter
FGT Skrevet 21. oktober 2014 Forfatter Skrevet 21. oktober 2014 Men hvorfor velger den ene ikke å gjøre det hvis begge mangler empati?moral 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 21. oktober 2014 Skrevet 21. oktober 2014 Forskjellen mellom meg og normale er at de unnlater å gjøre dritt mot andre fordi de føler ikke for å gjøre det, mens jeg gjør det ikke fordi jeg er redd for sanksjoner... Jeg tror det er mer nyansert enn som så. For mange er nok motivasjonen for å holde seg på matta blandet. 0 Siter
FGT Skrevet 21. oktober 2014 Forfatter Skrevet 21. oktober 2014 Jo, men hvorfor velger noen å være snille hvis de ikke har empati?Maral igjen. viljen må jo styres av noe, er du ikke enig i det ? 0 Siter
FGT Skrevet 21. oktober 2014 Forfatter Skrevet 21. oktober 2014 Jo, men hvorfor velger noen å være snille hvis de ikke har empati?Å mangle empati kan ikke sammenlignes med gode eller dårlige egenskaper. Hvis mangel på empati er en funksjonsfeil i hjernen, og da også en funksjonsnedsettelse, så har dette ikke noe med å være slem eller snill for den slags skyld. Med andre ord så kan ikke en diagnose forklare dine indre verdier, men hva en sliter med. En får heller ikke medisiner for å demper ondskap, men for at en skal fungere bedre, få det bedre med seg selv. 0 Siter
slabbedask Skrevet 21. oktober 2014 Skrevet 21. oktober 2014 (endret) moral Har ikke psykopater nedsatt forståelse for moral? Endret 21. oktober 2014 av slabbedask 0 Siter
FGT Skrevet 21. oktober 2014 Forfatter Skrevet 21. oktober 2014 (endret) Har ikke psykopater nedsatt forståelse for moral?De forstår godt hva som er rett og galt, men de bryr seg ikke, de gjelder ikke dem, de hever seg over dette. Men noen gjør det ikke tydeligvis. Når noen mangler moral, ( noe ikke bare psykopater dette gjelder forresten )så er det ikke det at de ikke forstår det, men bryr seg rett og slett ikke. Endret 21. oktober 2014 av FGT 0 Siter
startet av Skrevet 21. oktober 2014 Skrevet 21. oktober 2014 De forstår godt hva som er rett og galt, men de bryr seg ikke, de gjelder ikke dem, de hever seg over dette. Men noen gjør det ikke tydeligvis. Så er spørsmålet da, om de som ikke hever seg over samfunnets normer og regler egentlig er psykopater. Du vet, "antisosial" betyr nettopp at man bryter det man har vedtatt "sosialt" - man er imot det fellesskapet har kommet frem til. 0 Siter
FGT Skrevet 21. oktober 2014 Forfatter Skrevet 21. oktober 2014 Så er spørsmålet da, om de som ikke hever seg over samfunnets normer og regler egentlig er psykopater. Du vet, "antisosial" betyr nettopp at man bryter det man har vedtatt "sosialt" - man er imot det fellesskapet har kommet frem til.Ja en kan godt si det slik. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.