Gå til innhold

Vaginisme -kan psykolog hjelpe?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er ei jente på 22 som sliter med vaginisme. Jeg lykkes svært dårlig med øvelser og "fysiske" metoder man får anbefalt hos legen... Føler selv at det sittter i hodet mitt. Jeg har aldri vært misbrukt seksuelt eller noe. Har hatt sex med to i tillegg tilkjæresten min. Var veldig ung og skulle vel innerst inne ønske det aldri hadde skjedd... Men jeg har hatt et fint sexliv med den samme kjæresten som jeg har nå tidligere... (vi har vært sammen i fem år, de siste tre uten samleie) Jeg har lagt på meg litt og trives ikke med det og jeg har slitt med litt dårlig selvtillitt etter mobbing i barneskolen. Dette har jo ikke noe å gjøre med seksualitet direkte, men jeg får rett og slett prestasjonssangst av all fokuseringen på sex rundt meg.... Har tidliger slitt med stresshodepine. Er nok god til å bygge demninger ja... Mitt spørsmål blir: Kan en psykolog eller andre hjelpe meg "mer" eller i tillegg til "vanlige" leger? Jeg er utrolig frustrert g til tider veldig deprimert pga vaginismen. Føler meg ufullkommen.

Vil være svært takknemlig for tips og råd!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40155-vaginisme-kan-psykolog-hjelpe/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ja, en psykologisk tilnærming til dette problemet er nok det mest riktige.

Jeg mener at psykologisk behandling i fornuftig kombinasjon med øvelser/hjemmelekser er den riktige vei å gå.

Jeg ser på vaginisme som et problem paret har, og etter noen innledende samtaler med kvinnen alene, har jeg alltid bedt de møte til timene sammen.

De få terapiene jeg har hatt (4-5) har alle hatt vellykket resultat etter 3-4 mnd.

Gjest anonym for anledningen

Ja, en psykologisk tilnærming til dette problemet er nok det mest riktige.

Jeg mener at psykologisk behandling i fornuftig kombinasjon med øvelser/hjemmelekser er den riktige vei å gå.

Jeg ser på vaginisme som et problem paret har, og etter noen innledende samtaler med kvinnen alene, har jeg alltid bedt de møte til timene sammen.

De få terapiene jeg har hatt (4-5) har alle hatt vellykket resultat etter 3-4 mnd.

Jeg har hatt vaginisme i flere år, og begynte i høst å jobbe med det.

Nå er jeg kommet et godt stykke på vei, og tror det vil gå bra.

Stå på, dette kan ordnes opp i,

lykke til!

masse klemmer!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...