Gå til innhold

Kropp - identitet - psykiatri eller sexologi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et spørsmål til deg NHD.

Jeg leser om Gro Isaksen at hun ikke behandler spørsmål om kjønnsidentitet. Jeg har spørsmål rundt dette med kjønnsidentitet. Spørsmålet som kverner rundt er om jeg er født "sånn" (føler meg ikke som hverken det ene eller det andre kjønnet. Ingen tydelig tilhørighet), eller om det er sykdom.

Presenterte meg som gutt som barn (født som jente) men har aldri opplevd noe seksuelt i forhold til å kle meg i gutteklær og gjøre gutteting. Leser at en del kan bli tent av det (kanskje særlig gutter og menn som kler seg i kvinneklær).

Jeg er diagnostisert med schizofreni. Dissosierer en del. Behandlingsapparatet mener at det jeg har er knyttet til selvopplevelsessymptomer og har tipset meg om å lese hva Paul Møller skriver om temaet. Jeg kjenner meg igjen i mye som har med identitetsforvirring å gjøre. Jeg føler meg ikke som en hel person.

Hva tror du kan hjelpe meg med større forståelse? Psykiatri? Sexologi? Jeg tenker at sexologer fokuserer mye på seksualitet og da føler jeg at jeg forstyrrer problemstillingen istedenfor å nærme seg den.

Jeg føler ikke at det er min kropp. Synes det er ekkelt med en kvinnekropp. Er ikke dus med å ha et jentenavn osv. Har i grunnen heller ikke lyst til å ha en mannekropp. Litt komplisert dette. Liker ikke feminine ting. Føler meg ikke tiltrukket av kvinner heller for den del.

Jeg er veldig opptatt av denne problemstillingen. Noen ganger tar fortvilelsen helt overhånd. Da får jeg suicidaltanker.

Hvem sitter på den beste ekspertisen på feltet? Og tror du tilnærmingen til identitetsforvirringen jeg opplever er psykiatrisk eller sexologisk forankret? Mangler opplevelse av å eksistere som en hel person. Hva tenker du om det? Hva sier du til pasienter som har det slik, og hva tenker du disgnosemessig?

På forhånd takk!

Anonymous poster hash: 0811a...928

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg tenker at dette er psykiatrisk forankret, og at dette best kan behandles av en psykologspesialist/psykiater med bred kompetanse på schizofreni.

Diagnosemessig tenker jeg at dette et av mange symptomer ved schizofreni, og at det hos deg er et fremtredende symptom.

Skrevet (endret)

dette er litt pussig, for jeg kjenner til en gutt som er snart 30 år å og har alltid følt seg som kvinne i en mannskropp. Ha går til psykolog for tiden for å forberede seg seg mer på å ble hel, altså som kvinne. Han har begynt med med hormonpiller og han går igjennom puberteten på nytt sier han. nå gjenstår det bare en operasjon som han har også fått innvilget. Har aldri hørt om noe psykiske sykdommer fra han om dette, men at han har fått psykiske problemer for ikke å bli godtatt, spesielt fra sin far. Han får hjelp nå , og han ser frem til å bli mer hel sier han. Det er første gang jeg hører at slike mennesker med slike problemer kan ha schizofreni. Men det er nok tydelig en forskjell he på trådstarteren og han jeg kjenner til, siden NHD sier dette.

Endret av FGT
Skrevet

Siden du har fått diagnosen schizofreni så blir atskillig vanskeligere, men kan du ikke ha kjønnsidentitet problemet uansett om du har andre diagnoser ? Mannen jeg snakket om i innlegget over hadde denne identiteten helt siden han var liten. Var det slik med deg også ?

Skrevet

Ja, jeg har hatt det slik siden jeg var ca. 3-4 år.

Jeg kjenner meg imidlertid godt igjen i dette med selvopplevelsessymptomer i psykiatriliteraturen. Jeg var glad for svaret som jeg fikk av NHD.

Det er riktig og et viktig poeng du kommer med om at schizofrene jo også kan være transpersoner. Det som tydelig skiller meg fra transpersoner er mangel på en tydelig kjønnsidentitetsopplevelse. Jeg har problemer med å oppleve meg som en hel person og føler meg hverken som kvinne eller mann. Mer som en ikke-person.

Jeg skulle gjerne komme i kontakt på nettet med andre som har det som meg.

Anonymous poster hash: 0811a...928

Skrevet

ok, ja da vet jeg ikke. Personen jeg kjenner til føler seg ikke kjønnsløs, men bare født i feil kropp, altså innvendig er han kvinne og vil bare være det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...