Gå til innhold

Kjernejournalen kommer, men hvordan fungerer det i dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En person som flere ganger har vært innlagt med psykose. Etter noen år blir innlagt for alvorlig somatisk sykdom på sykehus på samme sted. Blir overført til et annet sykehus. Personen er nå litt ør innimellom. Jeg synes symtomene også kan være psykotisk. Det er en del vrangforestilliger. Jeg har forstått at ingen av de nærmeste har spurt sykehuset om han får AP.

Hvordan fungerer det i dag? Vil sykehuset fange opp hvilken faste medisiner personen bruker? Og når vil kjernejournalen være på plass alle steder?

Anonymous poster hash: 518c1...0e4

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

I dag fungerer dette slik at "det nye sykehuset" på en eller annen måte må få vite om tidligere helsekontakt for at en så skal kunne innhente journalopplysninger fra "det gamle sykehuset".

https://helsenorge.no/kjernejournal

Skrevet

I dag fungerer dette slik at "det nye sykehuset" på en eller annen måte må få vite om tidligere helsekontakt for at en så skal kunne innhente journalopplysninger fra "det gamle sykehuset".

https://helsenorge.no/kjernejournal

Når psykiatisk ligger under samme sykehus som han først ble innlagt på nå. Kan jeg gå ut i fra at han da får de faste medisiner?

Skrevet

En person som flere ganger har vært innlagt med psykose. Etter noen år blir innlagt for alvorlig somatisk sykdom på sykehus på samme sted. Blir overført til et annet sykehus. Personen er nå litt ør innimellom. Jeg synes symtomene også kan være psykotisk. Det er en del vrangforestilliger. Jeg har forstått at ingen av de nærmeste har spurt sykehuset om han får AP.

Hvordan fungerer det i dag? Vil sykehuset fange opp hvilken faste medisiner personen bruker? Og når vil kjernejournalen være på plass alle steder?Anonymous poster hash: 518c1...0e4

Kjernejournal er ikke oppe å går alle plasser. Jeg har kjernejournal.

Der ligger følgende:

Min adresse, Navn på mine barn og foreldre(tatt fra folkeregisteret).

Hvem som er min fastlege.

Oversikt over mine resepter og der står hva jeg bruker fast og ved behov. Samt utgåtte resepter.

Hvilke behandlingssteder jeg har vært på/behandlerne jeg har vært hos.

Jeg kan selv legge inn:

Hvem som er mine nærmeste pårørende.

Helsekontakter sykehuset kan kontakte

Om jeg har spesielle kommunikasjonsbehov (tolk, dårlig syn o.l)

Mine sykdommer

Du må vel sjekke om kjernejournal er i bruk der han er. Det beste er vel å informere personalet på posten om at vedkommende bruker antipsykotika.

Skrevet

Når psykiatisk ligger under samme sykehus som han først ble innlagt på nå. Kan jeg gå ut i fra at han da får de faste medisiner?

Det kan du gå ut fra.

Skrevet

Jeg ville ikke tatt for god fisk at de som trenger opplysninger om medisiner og sykdommer får det. Etter utrolig mye rot og tull mellom fastlege, hj.sykepleie og sykehus ifb. med min gamle mors innleggelser er det blitt praksis (det kom på plass ganske fort) å ha en liste med sykdommer og oppdaterte medisiner hengende lett tilgjengelig slik at den som evt. følger hun på sykehuset ved nye innleggelser kan ha den med seg. Videre er det etterhvert blitt slik at sykehuset skriver føringer til fastlege i ett "utleggelsesbrev" som hun tar med seg til neste fastlegetime, da epikrisen for det første ikke kommer frem før en uke etter utskriving, og for det andre for å være sikker på at fastlegen får det med seg. 

Skrevet

Støtter loft. En er sikrest derom en gjør det slik.

Skrevet

Jeg ville ikke tatt for god fisk at de som trenger opplysninger om medisiner og sykdommer får det. Etter utrolig mye rot og tull mellom fastlege, hj.sykepleie og sykehus ifb. med min gamle mors innleggelser er det blitt praksis (det kom på plass ganske fort) å ha en liste med sykdommer og oppdaterte medisiner hengende lett tilgjengelig slik at den som evt. følger hun på sykehuset ved nye innleggelser kan ha den med seg. Videre er det etterhvert blitt slik at sykehuset skriver føringer til fastlege i ett "utleggelsesbrev" som hun tar med seg til neste fastlegetime, da epikrisen for det første ikke kommer frem før en uke etter utskriving, og for det andre for å være sikker på at fastlegen får det med seg. 

Veldig mange sykehus har nå elektronisk overføring av epikriser til fastlege. Det kan du sjekke med fastlegen hennes. Da skal alle nye opplysninger være oppdatert i epikrisen.

Skrevet

Har sett at det er utrolig mye surr med medisiner. Ikke alltid god samhandling mellom diverse instanser. Skremmende synes jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...