Gå til innhold

Paykiater foreslo lamictal

Anbefalte innlegg

xxløvetannxx
Skrevet

Lamictal? Jeg har ikke vært deprimert, jeg er ikke deprimert! Jeg er ikke bipolar. Mener jeg. Så hvordan i huleste skal jeg bli kvitt affektive tanke- og handlingsmønstre, når /det/ er forslaget? Jeg skjønner mindre og mindre av systemet, det eneste som øker, er min mistro.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hva var det du presenterte som du ønsket hjelp for?

xxløvetannxx
Skrevet

Jeg vil ha hjelp til å håndtere impulser, tankekjør, selvskadingstanker/handlinger, uvanlig oppstemthet og energi (minimalt med søvn) og rask irritabilitet..blant annet.

Det ble under innleggelse på DPS ikke utredning på bipolar, tross hypomani pga zoloft. Det er ok. Så kommer jeg til psykologen min og ber om grundigere utredning, siden jeg mener ptsd ikke er dekkende nok for mine plager. Kan legge til at jeg er suksessfult medisinert for hallusinasjoner og vrangforestillinger (som opptrådte første gang mange år før ptsd).

Fikk ingen utredning i første omgang, måtte krangle meg til det. Har nå såvidt kommet igang (utskrevet fra DPS for en mnd siden). Har fylt ut MMPI, hva som skjer videre vet jeg ikke.

Dette haster for meg, da jeg har kjørt familiens økonomi på hodet. Jeg trenger en diagnose for å få den hjelpen jeg kan få mtp økonomi. Men også for min egen del, for å forstå meg selv.

Så da er mitt spørsmål; hva skal et bipolarspekter-antidepressiva hjelpe på i denne situasjonen???

Skrevet

Jeg vil ha hjelp til å håndtere impulser, tankekjør, selvskadingstanker/handlinger, uvanlig oppstemthet og energi (minimalt med søvn) og rask irritabilitet..blant annet.

Det ble under innleggelse på DPS ikke utredning på bipolar, tross hypomani pga zoloft. Det er ok. Så kommer jeg til psykologen min og ber om grundigere utredning, siden jeg mener ptsd ikke er dekkende nok for mine plager. Kan legge til at jeg er suksessfult medisinert for hallusinasjoner og vrangforestillinger (som opptrådte første gang mange år før ptsd).

Fikk ingen utredning i første omgang, måtte krangle meg til det. Har nå såvidt kommet igang (utskrevet fra DPS for en mnd siden). Har fylt ut MMPI, hva som skjer videre vet jeg ikke.

Dette haster for meg, da jeg har kjørt familiens økonomi på hodet. Jeg trenger en diagnose for å få den hjelpen jeg kan få mtp økonomi. Men også for min egen del, for å forstå meg selv.

Så da er mitt spørsmål; hva skal et bipolarspekter-antidepressiva hjelpe på i denne situasjonen???

På hvilken måte mener du at en spesifikk diagnose skal gi deg en annen hjelp mtp økonomi enn du får i dag?

xxløvetannxx
Skrevet

På hvilken måte mener du at en spesifikk diagnose skal gi deg en annen hjelp mtp økonomi enn du får i dag?

Med en diagnose som f eks schizoaffektiv eller bipolar 3, vil jeg kunne fått hjelp til å stoppe renter på kredittkort,få betalingsavtale med kreditorer og nav ville vært behjelpelige med økonomistyring. Slik det er nå, betaler jeg meg ihjel, uten å korte ned på gjeld, den bare øker. Med uføretrygd kommer en ikke langt.

Hva vil du egentlig frem til? At jeg ikke har rett på utredning, siden jeg allerede har en diagnose? At det er utenkelig at det er en tilleggsdiagnose? I såfall syns jeg du skal passe munnen din! Jeg har like mye rett til det som hvem som helst andre, uavhengig av tidligere diagnose.

Jeg kunne lagt frem dette på en langt mer negativ måte, men har da skamvett... Ikke alt som passer seg på trykk.

Skrevet

Med en diagnose som f eks schizoaffektiv eller bipolar 3, vil jeg kunne fått hjelp til å stoppe renter på kredittkort,få betalingsavtale med kreditorer og nav ville vært behjelpelige med økonomistyring. Slik det er nå, betaler jeg meg ihjel, uten å korte ned på gjeld, den bare øker. Med uføretrygd kommer en ikke langt.

Hva vil du egentlig frem til? At jeg ikke har rett på utredning, siden jeg allerede har en diagnose? At det er utenkelig at det er en tilleggsdiagnose? I såfall syns jeg du skal passe munnen din! Jeg har like mye rett til det som hvem som helst andre, uavhengig av tidligere diagnose.

Jeg kunne lagt frem dette på en langt mer negativ måte, men har da skamvett... Ikke alt som passer seg på trykk.

Nå skjønner jeg ikke helt hvorfor du blir så sur. Jeg vet ikke hva slags diagnose du har pr. i dag, men så vidt meg bekjent så er ikke denne typen løsninger diagnoseavhengige, men mer hvorvidt det er grunn til å anta at dine psykiske vansker påvirker din håndtering av økonomi.

Jeg har sett folk få svært god hjelp i forhold til gjeld pådratt seg i dårlige faser  med  alvorlig psykisk lidelse, uten at det har svært mani involvert.

Skrevet

Du kan ikke kreve en diagnose for å slippe unna økonomisk uansvarlighet. Klarer du ikke å styre økonomien får du få deg verge.

Anonymous poster hash: 2a3d9...5cb

xxløvetannxx
Skrevet

Du kan ikke kreve en diagnose for å slippe unna økonomisk uansvarlighet. Klarer du ikke å styre økonomien får du få deg verge.

Saken er ikke at jeg vil ha noen diagnose for å slippe ansvar, men det kreves diagnose for å gi meg hjelp. Snakk om å forstå det man selv vil...

Skrevet

Jeg synes det er vanskelig å følge deg (logisk) her. Du skriver dels at du ikke er bipolar, du har ikke depresjoner, har uvanlig oppstemthet og energi, minimalt med søvn og irritabilitet. I tillegg lufter du schizoaffektiv  og bipolar 3 som mulige diagnoser.

Dessuten har vi overskriften din.

Jeg vet ikke helt hva du spør om/vil frem til.

Skrevet

Saken er ikke at jeg vil ha noen diagnose for å slippe ansvar, men det kreves diagnose for å gi meg hjelp. Snakk om å forstå det man selv vil...

Man kan få verge uten diagnose.

Skrevet

Litium og verge reddet meg. Hadde fremdeles mani på lamictal

xxløvetannxx
Skrevet

Jeg synes det er vanskelig å følge deg (logisk) her. Du skriver dels at du ikke er bipolar, du har ikke depresjoner, har uvanlig oppstemthet og energi, minimalt med søvn og irritabilitet. I tillegg lufter du schizoaffektiv og bipolar 3 som mulige diagnoser.

Dessuten har vi overskriften din.

Jeg vet ikke helt hva du spør om/vil frem til.

Spøramålet, uten å gå rundt grøten og forklare i alle himmelretninger ; hvorfor foreslå lamictal når man verken har kjent bipolar diagnose eller depresjon?

Skrevet

Fordi erfaring har vist at det kan roe sterke emosjoner/affekter også hos personer uten bipolar diagnose.

xxløvetannxx
Skrevet

Fordi erfaring har vist at det kan roe sterke emosjoner/affekter også hos personer uten bipolar diagnose.

Takk! Har også et tusenkronersspørsmål..hvorfor ikke lithium? Er lamictal en snillere medisin? De er vel redde for å lage jobb til seg selv mtp oppfølging.......

Skrevet

Du har sikkert hørt om han som fikk et blått og et grønt slips av kona i julegave?

xxløvetannxx
Skrevet

Du har sikkert hørt om han som fikk et blått og et grønt slips av kona i julegave?

Eh...nei, der har jeg ikke.

Skrevet

Første juledag stilte han til frokost i det blå slipset for å glede henne. Hennes reaksjon: "Jasså, du likte ikke det grønne slipset".

xxløvetannxx
Skrevet

Første juledag stilte han til frokost i det blå slipset for å glede henne. Hennes reaksjon: "Jasså, du likte ikke det grønne slipset".

Jeg forstår da, at de er like gode, og at jeg blir misfornøyd uansett. Greit.

Poenget mitt her, er vel at det er to forskjellige bruksområder for de to medisinene, men det ser ut til at jeg tar feil. Ok. Da er vi vel enige da.

Skrevet

Jeg tror at de fleste har det litt bedre på Lamictal dersom den virker tilstrekkelig. Men hvis ikke, er litium er godt alternativ.

Det er nok mer bry for pasienten enn for legen å følge opp litiumbehandlingen :-)

Skrevet

Har du snakket med banken? Greier du ikke ha orden på egen økonomi, trenger du kanskje verge?

Jeg har bipolar diagnose og har brukt kreditkort i hytt og pine i mine "opp" faser. Har greid å ordne opp selv da, men ikke morsomt å stå der å måtte be om et lite lån fordi man har vært så dum. Anbefales likevel! Noen ganger må man ned i knestående for å få det bedre senere. Lykke til !

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...