Gå til innhold

diagnose, nhd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når diagnosen sier p76 angst depresjon blandet lidelse. Betyr det at legen har konkludert med depresjon, eller er det bare hva symptomene tilsier?

Anonymous poster hash: b1ba1...c2c
Skrevet

P76 er diagnosekoden for depresjon. P74 er diagnosekoden for angstlidelser, Jeg har imidlertid sett på flere sykmeldinger (når del B blir overlevert meg, noe den egentlig ikke skal) at leger bruker P76 med beskrivelsen "blandet angst og depressiv lidelse" (og for den del gjelder det samme P74).

Dette diagnosesystemet er noe fastleger bruker. Det er ganske "generelt" i den forstand at det finnes nokså få koder som dekker nokså mange diagnoser. Spesialisthelsevesenet bruker et annet system som er langt mer detaljert.

Jeg ville ikke hengt meg så veldig opp i diagnosekodene. Mener legen at du har en blanding av angst og depresjon, der depresjon er det fremtredende symptomet, så bruker han vel P76.

Men håper NHD gir deg et bedre svar.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

NHD kan ikke gi et bedre svar enn ISW på dette spørsmålet.

Allmennlegene bruker systemet ICPC, og det er som sagt meget omtrentlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...