Gå til innhold

Meditere seg lykkelig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen av dere som har troa på at man kan meditere seg lykkelig, på et vis få stabilisert hjernen slik at det på noen måte endrer kjemien i hjernen.

Det  å tenke på noe fint gjør en jo mer lykkelig, men er man mye nedstemt så er det vanskelig å gjøre forsøk på å fortrenge angsten og det vonde.

Noen her inne som greier å mane fram gode følelser ved meditasjon?

jeg føler at jeg greier det noen dager, og andre dager er det plent umulig. Skulle ønske jeg kunne styre følelser. Psykiatere sier jo at det ikke går an, men jeg har erfart selv at jeg noen ganger får dette til.

Anonymous poster hash: aeb06...c6c
Skrevet

Man kan vanskelig styre sine følelser eller sine ikke-viljestyrte tanker. Men man kan styre hvordan man velger å forholde seg til sine følelser eller ikke-viljestyrte tanker.

Jeg tror det handler om å bestemme seg for hvem/hva man ønsker å være, og forholde seg mer passivt til ting som dukker opp i hodet som bryter med dette.

I løpet av en dag tenker jeg utrolig mye rart og føler tilsvarende mye rart. Men ved å i større grad "forkaste" det jeg ikke ønsker å identifisere meg med, så har jeg lært meg at jeg har mye mer kontroll enn jeg trodde før. Det gir en god mestringsfølelse.

Skrevet

Noen av dere som har troa på at man kan meditere seg lykkelig, på et vis få stabilisert hjernen slik at det på noen måte endrer kjemien i hjernen.

Det  å tenke på noe fint gjør en jo mer lykkelig, men er man mye nedstemt så er det vanskelig å gjøre forsøk på å fortrenge angsten og det vonde.

jeg føler at jeg greier det noen dager, og andre dager er det plent umulig. Skulle ønske jeg kunne styre følelser. Psykiatere sier jo at det ikke går an, men jeg har erfart selv at jeg noen ganger får dette til.

hvis du tenker på kun meditasjon ,så ville nok være et selvbedrag i tilfelle. Ikke ekte lykke.

Skrevet

Det har jeg ingen tro på. Jeg har heller ikke, etter flere ukers kurs i Mindfullness, tro på dette. Og jeg ville så gjerne og gikk iherdig inn for saken.

Skrevet

Man kan vanskelig styre sine følelser eller sine ikke-viljestyrte tanker. Men man kan styre hvordan man velger å forholde seg til sine følelser eller ikke-viljestyrte tanker.

Jeg tror det handler om å bestemme seg for hvem/hva man ønsker å være, og forholde seg mer passivt til ting som dukker opp i hodet som bryter med dette.

I løpet av en dag tenker jeg utrolig mye rart og føler tilsvarende mye rart. Men ved å i større grad "forkaste" det jeg ikke ønsker å identifisere meg med, så har jeg lært meg at jeg har mye mer kontroll enn jeg trodde før. Det gir en god mestringsfølelse.

Inspirerende svar. Det var som om det skulle være skrevet til meg.

Skrevet

Inspirerende svar. Det var som om det skulle være skrevet til meg.

Takk for det :) Hyggelig at du likte svaret.

motorPrøysen
Skrevet

Når det gjedler i hvert fall mindfullness-metitasjon er poenget det stikk motsatte av å fortrenge vonde følelser og mane fram gode. Da skal man slippe alle følelser til og kjenne på dem, uansett hvor vanskelige de er.

Skrevet

Når det gjedler i hvert fall mindfullness-metitasjon er poenget det stikk motsatte av å fortrenge vonde følelser og mane fram gode. Da skal man slippe alle følelser til og kjenne på dem, uansett hvor vanskelige de er.

Det virker som det er ganske mange tankefeil og feller som mange (meg selv inkludert før i tiden) går i, for eksempel:

- Jeg må bare ha gode følelser

- Jeg må bare tenke gode tanker

- Hvis jeg har en dårlig tanke, så definerer den meg som en dårlig (evt. gal) person

- Hvis jeg har vonde tanker eller følelser, så kan jeg bli syk av det

Jeg skulle tro at dersom "alle" lærte seg å akseptere sine vonde tanker og følelser, uten å la disse definere en som person, så ville det bli veldig mye ledig kapasitet i psykiatrien i Norge.

Skrevet

Det virker som det er ganske mange tankefeil og feller som mange (meg selv inkludert før i tiden) går i, for eksempel:

- Hvis jeg har en dårlig tanke, så definerer den meg som en dårlig (evt. gal) person

Jeg skulle tro at dersom "alle" lærte seg å akseptere sine vonde tanker og følelser, uten å la disse definere en som person, så ville det bli veldig mye ledig kapasitet i psykiatrien i Norge.

Tror du det er vanlig å tenke slik?

Skrevet

Tror du det er vanlig å tenke slik?

Er det vanlig å være psykisk syk?

Spørs hva du mener med vanlig. Og det er selvsagt ikke slik at alle med psykiske vansker tenker akkurat disse fire tingene, det er jeg helt enig med deg i.

Men at feil tanker om tanker er en vesentlig komponent i mange psykiske lidelser, det tror jeg. Det er jo derfor metakognitiv terapi fungerer så bra som det gjør, fordi den utfordrer disse tankene om tanker.

Skrevet

Er det vanlig å være psykisk syk?

Spørs hva du mener med vanlig. Og det er selvsagt ikke slik at alle med psykiske vansker tenker akkurat disse fire tingene, det er jeg helt enig med deg i.

Men at feil tanker om tanker er en vesentlig komponent i mange psykiske lidelser, det tror jeg. Det er jo derfor metakognitiv terapi fungerer så bra som det gjør, fordi den utfordrer disse tankene om tanker.

Jeg spurte fordi jeg ble nysgjerrig på hvordan du tenkte rundt dette. Jeg synes jeg svært sjelden har sett noen si at de tenker på denne måten, men det kan være fordi når setningene blir stående på denne måten så virker det jo ganske "på trynet", men det betyr ikke at ikke denne typen tenkning kan være innslag i folks psykiske vansker.

Skrevet

Jeg spurte fordi jeg ble nysgjerrig på hvordan du tenkte rundt dette. Jeg synes jeg svært sjelden har sett noen si at de tenker på denne måten, men det kan være fordi når setningene blir stående på denne måten så virker det jo ganske "på trynet", men det betyr ikke at ikke denne typen tenkning kan være innslag i folks psykiske vansker.

Jeg tror hele problemstillingen rundt tanker man ikke vil ha, virker ganske absurd for en som er psykisk frisk (du er vel det såvidt jeg vet?) Før jeg ble syk, så la jeg heller aldri merke til at jeg hadde uønskede tanker (jeg hadde sikkert det, men jeg reflekterte aldri over det).

Jeg tror (presiserer tror, jeg vet ikke) at dette er et gjennomgangstema i de fleste psykiske lidelser. En person med depresjon har mange nedsettende og fordømmende tanker, en person med en angstlidelse har mange tanker som forteller at det verste vil skje, en person med en psykotisk lidelse vil ofte høre stemmer/se ting (som jo også bare er egne tanker til tross for at man sjeldent forstår det selv) som omhandler ubehagelige temaer.

Det er i alle fall mine tanker rundt dette tema, men selvfølgelig kan jeg ta feil :-)

Skrevet

Jeg er delvis enig i noe av det du skriver her, men for de fleste vil jeg tro at disse punktene bare gjelder et fåtall tanker. Jeg har et inntrykk av at de fleste synes det er greit med dårlige tanker og følelser i "passende situasjoner", der man opplever at det er et noenlunde rasjonelt forhold mellom de følelsene og tankene som en har, og situasjonen en står i. 

Jeg har inntrykk av at problemene er større i de tilfellene man opplever at det overhodet ikke er en rasjonell sammenheng, og disse tankene og følelsene påvirker store deler av ens hverdag. Man tenker svært negativt om seg selv og sin plass i verden, og tror at dette faktisk er slik man er. Man katastrofetenker og tror at det man tenker faktisk kommer til å skje. 

Anonymous poster hash: 2eca9...e23

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...