Gå til innhold

Paranoid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er råparanoid. Dype daler, sinne og irritasjon og nå paranoia. Skyldes alt dette reduksjonen av medisiner for flere uker siden?Jeg er tilbake på vanlig dose. Jeg er diagnostisert med paranoid pf, men har aldri akseptert den diagnosen. Dukker den nå opp bare for å være morsom?

Hele kroppen min er i alarmberedskap. Nå er det like før jeg trygler legen min om sobril. Jeg har ikke fått tak i psykiateren min og skal dit først om 4 uker.

Kanskje jeg skal ringe en psykisk helse telefon. Nå skal jeg legge meg og håper ved gud at jeg klarer å roe meg ned.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Da er diagnosen sannsynligvis riktig, og forhåpentligvis har du prøvd dosereduksjon for siste gang.

Skrevet

Hva er selvhenføring? Er det det jeg holder på med nå? Er det det at man er uvanlig opptatt av egne tanker og følelser? Jeg leste det da jeg søkte på paranoid pf. Jeg kjente meg veldig godt igjen dessverre.

Skrevet (endret)

"Selvhenføring, psykologisk reaksjonsmåte kjennetegnet ved en økt tendens til å mene at det som skjer rundt en, har forbindelse med en selv.

Lett grad av selvhenføring er vanlig. F.eks. vil mange som skal gå forbi en gruppe personer som snakker sammen og som plutselig begynner å le idet man er på siden av dem, kunne få tanker om at gruppen kanskje lo av noe som hadde med en selv å gjøre.

Ved mer uttalt selvhenføring vil personen føle seg utrygg i en rekke dagligdagse situasjoner og (urimelig) lett forstå ting som skjer, eller ord som sies, som myntet på en selv."

https://sml.snl.no/selvhenføring

Endret av hww
Skrevet

Takk for svar! Jeg googlet men fant ikke noen god definisjon.

Skrevet

Hva er det du tenker på?

Jeg orker ikke å legge ut om det, for da blir det vel full guffe igjen. Det har allerede begynt. Jeg skal gjøre alt jeg kan for å unngå naboene i dag for å si det sånn. Jeg er redd for å bli satt på tiltalebenk foran alle de andre og bli bedt om å flytte. Blandt annet.

Skrevet

Jeg er diagnostisert med 3 pf og jeg kan ikke fordra det. Da psykiateren min sa at jeg har EUPF kunne jeg like godt ha tatt av meg alle klærne og stått naken foran ham. Ellers er jeg også diagnostisert med unnvikende pf pluss det paranoide.

Jeg går vanligvis ikke rundt og tenker på dette for hele meg stritter imot. Pokker heller. Måtte jeg absolutt bli informert om dette? Jeg har ikke sagt det til psykologen min.  Kanskje jeg skulle gjøre det, men hva er vitsen? Skal jeg begynne å grave i det også?

Skrevet

Jeg orker ikke å legge ut om det, for da blir det vel full guffe igjen. Det har allerede begynt. Jeg skal gjøre alt jeg kan for å unngå naboene i dag for å si det sånn. Jeg er redd for å bli satt på tiltalebenk foran alle de andre og bli bedt om å flytte. Blandt annet.

Hvordan kan du tilbringe dagen i dag slik at du hjelper deg selv til å få det bedre igjen? Det høres vondt ut å ha såpass paranoide tanker.

Skrevet

Hvordan kan du tilbringe dagen i dag slik at du hjelper deg selv til å få det bedre igjen? Det høres vondt ut å ha såpass paranoide tanker.

Hei frosken. Takk for svar.

Jeg løste det elegant ved å legge meg under et teppe og sove. Jeg sov svært tungt. Til vanlig når jeg legger meg om dagen, sover jeg lett som en sommerfugl. Det hjalp ikke å sove. Ellers har jeg trukket for gardiner og ikke åpnet persiennene. Jeg har vært ute å handlet og det er et godt tegn. Nå skal jeg bare holde meg inne og håpe på at ingen ringer på hos oss.

Jeg er kjempesliten! Jeg får ikke tankene vekk og jeg har vondt i kroppen. Jeg har ikke orket å dusje og vaske håret. Jeg har ikke vasket meg i det hele tatt.

Jeg tror nok de er ute etter meg og barna mine. Formannen så på meg med et hatefullt blikk for ikke så lenge siden. Jeg føler at vi er pariakaste.

Jeg vet du er opptatt av barn og ære være deg for det. Jeg klarer fint å fungere som mor selv om jeg har det som nå.

Kanskje jeg skal se om det går noe fint på tv i kveld? Dvd spilleren vår er ødelagt ellers hadde jeg satt på en skikkelig romantisk jentefilm.

Jeg skal prøve å tenke meg ut av det, men tankene er så opptatte med dette. Jeg håper det er borte i morgen.

Skrevet

Jeg synes det er en god plan å finne et ok tv-program og avlede deg selv litt gjennom tv-seing. Sannsynligvis lurt å velge et program uten altfor sterke inntrykk.

Det gjør ikke noe om du har droppet dusj og tilsvarende i dag, og du har sannsynligvis trengt å hvile.

Det er viktig at du sover ordentlig hver natt når du har det sånn som dette. Hvis du har problemer med å få sove, så bør du kontakte din psykiater.

Husker jeg feil når jeg mener å huske at du kan sende sms til din psykiater om det er noe spesielt?

Skrevet

Jeg synes det er en god plan å finne et ok tv-program og avlede deg selv litt gjennom tv-seing. Sannsynligvis lurt å velge et program uten altfor sterke inntrykk.

Det gjør ikke noe om du har droppet dusj og tilsvarende i dag, og du har sannsynligvis trengt å hvile.

Det er viktig at du sover ordentlig hver natt når du har det sånn som dette. Hvis du har problemer med å få sove, så bør du kontakte din psykiater.

Husker jeg feil når jeg mener å huske at du kan sende sms til din psykiater om det er noe spesielt?

Jo det stemmer. Jeg sendte ham en sms forrige uke eller noe sånt med medisinspørsmål. Han har ikke svart og det skjer ofte, da gjelder det å purre. Det har jeg ikke gjort denne gangen. Kanskje han er ute på reise for alt jeg vet. En gang fikk jeg sms fra ham fra Afrika et sted! I morgen arbeider han med pasienter  og da kan jeg sende ham en sms på jobbtelefonen hans.

Skrevet

Jo det stemmer. Jeg sendte ham en sms forrige uke eller noe sånt med medisinspørsmål. Han har ikke svart og det skjer ofte, da gjelder det å purre. Det har jeg ikke gjort denne gangen. Kanskje han er ute på reise for alt jeg vet. En gang fikk jeg sms fra ham fra Afrika et sted! I morgen arbeider han med pasienter  og da kan jeg sende ham en sms på jobbtelefonen hans.

Hvis du føler deg like dårlig i morgen tidlig, så synes jeg du skal sende sms tidlig på dagen.

Jeg vet ikke om du er i tvil om hva som gjelder, men jeg er i alle fall overbevist om at naboene dine ikke er ute etter deg.

Skrevet

Ja jeg skal sende sms tidlig i morgen hvis dette vedvarer.

Naboene burde ikke ha så mye mot meg eller oss. Jeg snakker litt lite altså, orker ikke bestandig stoppe for å prate, men jeg kan gjøre det også. Jeg har lenge hatt disse tankene og det er plagsomt. Nå har det eskalert fordi formannen gav meg det hatefulle blikket. Jeg har det sånn over mine snille foreldre også og da kan det være skikkelig ille. Når jeg har snakket mye med dem får jeg fullstendig noian og det kan plage meg i ukesvis. Hva skal jeg gjøre for at alt dette skal gå bort?

Jeg er veldig sliten nå men kan ikke legge meg fordi jeg skal ta en spyttprøve kl 23. De skal sjekke om binyrene mine fungerer som de skal.

Men det har skjedd noe gledelig i kveld. Jeg har klart å si et tydelig nei til et menneske som har utnyttet meg i åresvis. Jeg falt fullstendig sammen etter det nei'et, fikk hodepine og hjerte hamret vilt og hardt, men nå er det gjort og jeg kommer ikke til å gå tilbake på det.

Nå skal jeg skifte sengetøy og forberede meg på en god natts søvn. Jeg tvang meg selv i dusjen og fikk vasket håret så nå kommer jeg til å stå opp ren og pen i morgen. Jeg tror sånne ting kan bety noe.

Jeg håper du har det bra og at morgendagen din blir god!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...