Gjest Skrevet 21. oktober 2014 Skrevet 21. oktober 2014 Jeg tror du må bruke lang tid på å vurdere nytten av medisiner, du må se på litt sikt hvor lange de symptomfrie periodene er sammenlignet med tilbakefallene. At du får dårlige perioder er ikke i seg selv et argument for at medisinene er uten effekt, men dersom du vedvarende har mye symptomer til tross for omfattende medisinering kan det være grunn for revurdering. Jeg vil foreslå at du det kommende året fører stemningsdagbok hver dag og så deretter gjør en vurdering. Det har vært en gradvis forverring med hyppigere og lengre ustabile perioder. Det er det ingen tvil om. Noen har kanskje registrert det her på dol også. Har prøvd å føre stemningsdagbok mange ganger. Det har lett for å gli ut etter en stund, samtidig som pc en har krasjet og jeg har mistet alt innhold. Jeg tror jeg måtte hatt et slags rapporteringssystem til behandler hvis det skulle fungert. 0 Siter
frosken Skrevet 21. oktober 2014 Skrevet 21. oktober 2014 Det har vært en gradvis forverring med hyppigere og lengre ustabile perioder. Det er det ingen tvil om. Noen har kanskje registrert det her på dol også. Har prøvd å føre stemningsdagbok mange ganger. Det har lett for å gli ut etter en stund, samtidig som pc en har krasjet og jeg har mistet alt innhold. Jeg tror jeg måtte hatt et slags rapporteringssystem til behandler hvis det skulle fungert. Det finnes apper tilgjengelig, men det enkleste er kanskje å bruke en liten 7. sans og så oppsummere før du skal snakke med din psykiater. Enig at det virker som om du de siste månedene har hatt det vanskelig oftere enn du hadde det en periode, men dette er fortsatt et kort tidsperspektiv hvis man tenker på bipolaritet. 0 Siter
Gjest Skrevet 21. oktober 2014 Skrevet 21. oktober 2014 Det finnes apper tilgjengelig, men det enkleste er kanskje å bruke en liten 7. sans og så oppsummere før du skal snakke med din psykiater. Enig at det virker som om du de siste månedene har hatt det vanskelig oftere enn du hadde det en periode, men dette er fortsatt et kort tidsperspektiv hvis man tenker på bipolaritet. NHD har anbefalt en app, men den var ikke til iphone. Har prøvd andre uten å klare å finne helt ut av de. Jeg ønsker ikke å skrive i 7. Sans. En bok som andre lett kan få tak i. Da fungerte det vel så greit å bruke word, som jeg kunne beskytte med passord. Ihvertfall greit så lenge pc en fungerte. 0 Siter
Gjest Skrevet 21. oktober 2014 Skrevet 21. oktober 2014 Det finnes apper tilgjengelig, men det enkleste er kanskje å bruke en liten 7. sans og så oppsummere før du skal snakke med din psykiater. Enig at det virker som om du de siste månedene har hatt det vanskelig oftere enn du hadde det en periode, men dette er fortsatt et kort tidsperspektiv hvis man tenker på bipolaritet. Enig at det virker som om du de siste månedene har hatt det vanskelig oftere enn du hadde det en periode, men dette er fortsatt et kort tidsperspektiv hvis man tenker på bipolaritet. Jeg har lurt litt på hva du mente med det siste her. 0 Siter
Gjest Skrevet 21. oktober 2014 Skrevet 21. oktober 2014 @Frosken: Det siste av det siste innlegget mente jeg. Så ikke før etterpå at det andre innlegget følgte med. 0 Siter
frosken Skrevet 21. oktober 2014 Skrevet 21. oktober 2014 Jeg tenker at din psykiske lidelse både kan innebære langvarige svingninger og kortere svingninger samt uro. Kanskje er du for tiden nede i en langvarig bølgedal, og at du så på dette relativt lave stemningsleiet i tillegg har noen kortere svingninger. Hvor du nå ville ha vært uten medisiner vet du ingenting om. Det du derimot vet er noe om hvor lange symptomfrie perioder du har hatt i løpet av den perioden du har brukt litium (jeg husker ikke antall måneder du har brukt litium). Jeg mener at når man skal vurdere om din livskvalitet jevnt over er bedre med litium enn uten, så må man ha lange tidsperspektiv. Kanskje vil du f.eks. føle deg ok igjen i løpet av noen uker og så få en lang symptomfri periode. Dette er det kun fremtiden som kan vise. Hvis jeg hadde vært deg, så hadde jeg prioritert å føre stemningsdagbok slik at du i samtalen med din psykiater kan rapportere ganske konkret fra gang til gang. I motsatt fall blir det ofte til at det er siste ukes form som blir det som danner grunnlag for videre behandling. 0 Siter
frosken Skrevet 21. oktober 2014 Skrevet 21. oktober 2014 NHD har anbefalt en app, men den var ikke til iphone. Har prøvd andre uten å klare å finne helt ut av de. Jeg ønsker ikke å skrive i 7. Sans. En bok som andre lett kan få tak i. Da fungerte det vel så greit å bruke word, som jeg kunne beskytte med passord. Ihvertfall greit så lenge pc en fungerte. Du kan evt. bruke tallkoder i registreringen, da er det ingen andre som kan vite hva tallene betyr. Diskuter på forhånd med psykiateren din hva slags skala som vil være egnet. F.eks. bruk 0 som et nøytralt utgangspunkt, og pluss 1-5 på positive stemninger og minus 1-5 på negative. I tillegg kan du bruke en skala for uro. 0 Siter
Gjest Skrevet 21. oktober 2014 Skrevet 21. oktober 2014 Jeg tenker at din psykiske lidelse både kan innebære langvarige svingninger og kortere svingninger samt uro. Kanskje er du for tiden nede i en langvarig bølgedal, og at du så på dette relativt lave stemningsleiet i tillegg har noen kortere svingninger. Hvor du nå ville ha vært uten medisiner vet du ingenting om. Det du derimot vet er noe om hvor lange symptomfrie perioder du har hatt i løpet av den perioden du har brukt litium (jeg husker ikke antall måneder du har brukt litium). Jeg mener at når man skal vurdere om din livskvalitet jevnt over er bedre med litium enn uten, så må man ha lange tidsperspektiv. Kanskje vil du f.eks. føle deg ok igjen i løpet av noen uker og så få en lang symptomfri periode. Dette er det kun fremtiden som kan vise. Hvis jeg hadde vært deg, så hadde jeg prioritert å føre stemningsdagbok slik at du i samtalen med din psykiater kan rapportere ganske konkret fra gang til gang. I motsatt fall blir det ofte til at det er siste ukes form som blir det som danner grunnlag for videre behandling. Jeg begynte med lithium rett før omleggingen av dol. Følte lenge jeg hadde et liv på dol før omlegging og et annet liv etter. Et halvt år var jeg helt symtomfri. Så begynte små og sjeldne episoder med uro. Det ble gradvis hyppigere og lengre, og nå føler jeg meg der jeg var. Så livskvaliteten ble betraktelig bedre med lithium. Men det er et ordtak som sier noe om at "føler du noe er for godt til å være sant, så er det det også". Jeg forstår ikke hvorfor effekten er blitt så redusert. Jeg skal prøve å føre stemningskart. Men det blir ikke på papir. Skal se hva jeg finner som den beste måten å gjøre det på. 0 Siter
XbellaX Skrevet 21. oktober 2014 Skrevet 21. oktober 2014 Om løsningen for deg er å kutte ned på medisiner eller legge på andre medisiner, kan selvfølgelig ikke jeg svare deg på, men det jeg personlig tenker er at det må være en nokså smal sak å få dempet denne uroen din. Det er nok lettere å dempe uro enn å løfte en depresjon. Av ren nysgjerrighet, hvorfor tenker du det er enklere å dempe uro enn å behandle/løfte en depresjon? Det finnes svært gode medisiner direkte rettet mot depresjon som over flere år har gitt gode resultater. Uro bunner ofte i angst og i mine øyne er det langt vanskeligere å "angripe" denne med et medikament som ikke bare skal gi god effekt men og ha liten/ingen tilvenningsfare. 0 Siter
Beautiful_Creatures Skrevet 21. oktober 2014 Skrevet 21. oktober 2014 Av ren nysgjerrighet, hvorfor tenker du det er enklere å dempe uro enn å behandle/løfte en depresjon? Det finnes svært gode medisiner direkte rettet mot depresjon som over flere år har gitt gode resultater. Uro bunner ofte i angst og i mine øyne er det langt vanskeligere å "angripe" denne med et medikament som ikke bare skal gi god effekt men og ha liten/ingen tilvenningsfare. Ja, jeg tenkte faktisk litt det samme som deg, at det kan være vanskeligere "andre" veien på en måte, siden angst/uro ikke så lett lar seg behandle alene. 0 Siter
Gjest Skrevet 21. oktober 2014 Skrevet 21. oktober 2014 Dette er så individuelt at det blir litt vanskelig å svare deg på dette. Det kommer jo veldig an på diagnoser og hvordan sykdommen (e) din oppfører seg. Hvor aktiv er den? Du har bipolar lidelse? Da anbefales det jo å stå på noe forebyggende hele tiden. Hvordan blir livet ditt uten litium? Kanskje du heller bør trene på å akseptere den uroen du har? Du vet den går over, kan du trene på å la den passere, ikke henge deg opp i den så mye? Vet jo dette er vanskelig. Er det uro/ smerter pga bipolar du har, er det et helvete. Det som hjalp meg mye var AP og litium. Blir jeg syk igjen, kommer jeg til å be om slike medisiner igjen. Har forresten et lite lager liggende også. Viktig å ha en plan B ;-)). Jeg har fått BP diagnosen. Men jeg vet ikke lenger hva som er hva. Er bare trett av alt. Bruker du ingen faste stemningsstabiliserende medisiner? 0 Siter
Nycora Skrevet 21. oktober 2014 Skrevet 21. oktober 2014 Jeg har fått BP diagnosen. Men jeg vet ikke lenger hva som er hva. Er bare trett av alt. Bruker du ingen faste stemningsstabiliserende medisiner? Hysj, hysj, bruker ingen medisiner nå. Har gått bra i noen måneder. Anbefaler likevel ingen andre å gjøre det samme. Jeg kjenner bare at jeg har blitt bedre i løpet av sommeren, derfor denne nedtrappingen av medisiner. Alt skjer sammen med behandler. Bruker truxal som evt, om det røyner på. Time will show hva som skjer videre. Er ikke akkurat synsk, men ser for meg at neste år på denne tiden står jeg på både litium og AP, eller jeg er så heldig at sykdommen roer seg litt for noen år. Jeg er i en litt spesiell situasjon akkurat nå, spent på hva som kommer til å skje med psyken min etter noen uker/måneder. 0 Siter
Gjest Skrevet 22. oktober 2014 Skrevet 22. oktober 2014 Hvordor skal du gamble med dette nå? Dette er ikke lett. Egentlig så gambler jeg uansett hva jeg gjør. Jeg vet at lithium sannsynligvis vil ødelegge stoffskifte. Da er jeg sannsynligvis avhengig av medisiner for det resten av livet. Selv om jeg kutter ut lithium. Så lenge jeg hadde så god effekt av lithium, så følte jeg det var verdt å ta den risikoen. Men slik jeg er nå så er jeg veldig usikker på om det er verdt det. Og jeg føler det haster litt å bestemme seg, før det er for sent i forhold til stoffskifte. 0 Siter
missmas Skrevet 22. oktober 2014 Skrevet 22. oktober 2014 Dette er ikke lett. Egentlig så gambler jeg uansett hva jeg gjør. Jeg vet at lithium sannsynligvis vil ødelegge stoffskifte. Da er jeg sannsynligvis avhengig av medisiner for det resten av livet. Selv om jeg kutter ut lithium. Så lenge jeg hadde så god effekt av lithium, så følte jeg det var verdt å ta den risikoen. Men slik jeg er nå så er jeg veldig usikker på om det er verdt det. Og jeg føler det haster litt å bestemme seg, før det er for sent i forhold til stoffskifte. Hææææ ødelegger litium stoffskiftet? Da kutter jeg ut litium med en gang. Heller suicidal og død enn med ødelagt stoffskifte 0 Siter
Gjest Skrevet 22. oktober 2014 Skrevet 22. oktober 2014 Hææææ ødelegger litium stoffskiftet? Da kutter jeg ut litium med en gang. Heller suicidal og død enn med ødelagt stoffskifte Du kan få lavt stoffskifte og må bruke medisiner for det. Ikke alle får det. Men når jeg har sett på blodprøvene så ser jeg at det gradvis har gått ned hos meg. Derfor går jeg ut fra at det vil bli for lavt til slutt hos meg hvis jeg fortsetter. Jeg er litt overasket over at du heller vil være suicidal og død enn å ha lavt stoffskifte som kan medisineres. Det er også mange kvinner som uansett får lavt stoffskifte når de blir eldre. Så jeg føler det var verdt det når lithium holdt meg frisk. Men nå er jeg veldig usikker. 0 Siter
missmas Skrevet 22. oktober 2014 Skrevet 22. oktober 2014 Du kan få lavt stoffskifte og må bruke medisiner for det. Ikke alle får det. Men når jeg har sett på blodprøvene så ser jeg at det gradvis har gått ned hos meg. Derfor går jeg ut fra at det vil bli for lavt til slutt hos meg hvis jeg fortsetter. Jeg er litt overasket over at du heller vil være suicidal og død enn å ha lavt stoffskifte som kan medisineres. Det er også mange kvinner som uansett får lavt stoffskifte når de blir eldre. Så jeg føler det var verdt det når lithium holdt meg frisk. Men nå er jeg veldig usikker. Jeg er lei av at medisinene skal ødelegge meg. Jeg får sikkert tardive dyskinesier også. Så kjennes det ut som jeg har to store steiner i hjernen som blokkerer tankene mine pga medisiner og jeg får ikke samme raske flyten av tanker. 0 Siter
missmas Skrevet 22. oktober 2014 Skrevet 22. oktober 2014 Du kan få lavt stoffskifte og må bruke medisiner for det. Ikke alle får det. Men når jeg har sett på blodprøvene så ser jeg at det gradvis har gått ned hos meg. Derfor går jeg ut fra at det vil bli for lavt til slutt hos meg hvis jeg fortsetter. Jeg er litt overasket over at du heller vil være suicidal og død enn å ha lavt stoffskifte som kan medisineres. Det er også mange kvinner som uansett får lavt stoffskifte når de blir eldre. Så jeg føler det var verdt det når lithium holdt meg frisk. Men nå er jeg veldig usikker. du har prøvd lamictal ja? 0 Siter
Gjest Skrevet 22. oktober 2014 Skrevet 22. oktober 2014 Dette er ikke lett. Egentlig så gambler jeg uansett hva jeg gjør. Jeg vet at lithium sannsynligvis vil ødelegge stoffskifte. Da er jeg sannsynligvis avhengig av medisiner for det resten av livet. Selv om jeg kutter ut lithium. Så lenge jeg hadde så god effekt av lithium, så følte jeg det var verdt å ta den risikoen. Men slik jeg er nå så er jeg veldig usikker på om det er verdt det. Og jeg føler det haster litt å bestemme seg, før det er for sent i forhold til stoffskifte. Jeg synes dette er noe du burde diskutert med en spesialist. 0 Siter
Gjest Skrevet 22. oktober 2014 Skrevet 22. oktober 2014 Jeg er lei av at medisinene skal ødelegge meg. Jeg får sikkert tardive dyskinesier også. Så kjennes det ut som jeg har to store steiner i hjernen som blokkerer tankene mine pga medisiner og jeg får ikke samme raske flyten av tanker. Jeg er også lei av alt som heter medisiner. Spesielt nå som jeg føler ingenting har effekt. Likevel står jeg fast på at en må vurdere en balanse mellom effekt og bivirkning. Hva som gir best livskvalitet. Hva er det med et lavt stoffskifte som er verre enn suicidal og død, når det i tillegg er god behandling for det? Og det er slettes ikke sikker du vil få det noen gang. Går ut i fra at du har gått en god stund på lithium. Jeg har prøvd lamictal, men den kan jeg ikke bruke. 0 Siter
missmas Skrevet 22. oktober 2014 Skrevet 22. oktober 2014 Jeg er også lei av alt som heter medisiner. Spesielt nå som jeg føler ingenting har effekt. Likevel står jeg fast på at en må vurdere en balanse mellom effekt og bivirkning. Hva som gir best livskvalitet. Hva er det med et lavt stoffskifte som er verre enn suicidal og død, når det i tillegg er god behandling for det? Og det er slettes ikke sikker du vil få det noen gang. Går ut i fra at du har gått en god stund på lithium. Jeg har prøvd lamictal, men den kan jeg ikke bruke. det er nok ikke verre, jeg blir bare fortvilet. føler stoffskiftet mitt har blitt redusert betraktelig selv om jeg ikke får medisiner mot det. jeg pleide jo veie 50 kg selv om jeg levde på mcdonalds og sjokolade. nå blir jeg stadig feitere og når nok 90 kg iløpet av neste år. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.