Gå til innhold

Dårlig samvittighet, hvordan jobbe med dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker på barn som vokser opp med foreldre som utsetter dem for omsorgssvikt. Jeg tror den dårlige samvittigheten er "kjerneproblemet" hos mange som opplever sånne ting. Hvorfor blir det sånn? Mange går jo rundt å tar på seg skylden for alt mulig, selv om den skylden burde ligge andre steder? Selv i voksen alder.

Er det noen som har noen gode forslag til hvordan man kan jobbe med dette? Ofte blir jo denne dårlige samvittigheten generalisert til å gjelde alle andre også. Slik er det mange som får sine liv litt amputert, tror jeg.

Skrevet

I stedet for å fokusere på skyldfølelse, så burde voksne barn som har vært utsatt for omsorgsvik, prøve å tenke igjennom hvorfor de har vært gjenstand for en slik svikt.Normalt så vil foreldre sine barn det beste, men noen forstår ikke helt, eller har kanskje psykiske problemer å kjempe med, og barna får mindre oppmerksomhet på viktige områder i livet.

Skrevet

Jeg tror nok mange voksne "barn" innser grunnen til omsorgssvikt, kan jo være så mangt. Men hvorfor går de likevel rundt med dårlig samvittighet for allting? Rasjonelt sett vet vel de fleste at dette ikke var så mye deres skyld. Likevel kommer denne dårlige samvittigheten frem og ødelegger for veldig mange områder i livet. Man tar på seg skylden for ting som skjer, kunne gjort mere, sagt noe annet osv, osv...

Vet ikke jeg, kanskje er dette noe som mange sliter med, omsorgssvikt, eller ei?

Skrevet (endret)

Kanskje føler noen det slik, at noen må påta seg skylden. Og den skylden påtar de seg selv. Psyken kan spille en rolle her hvis samvittigheten ikke er helt intakt med virkeligheten. Samvittigheten er som et kompass, men hvis det finnes ting i omgivelsene som påvirket kompasset,så kan den gi deg et galt bilde. Har du en følelse av at du har behandlet dine foreldre respektløs eller dårlig på noen måte ?

Uansett så ligger ansvaret på dem, og i tilfelle rettlede deg om så skulle være..

Endret av FGT
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

En må jobbe med å plassere skylden der den hører hjemme.

Foreldre som mishandler barna sine er eksperter på å eksternalisere ansvar enten det er på samfunnet, systemet, helsevesenet, NAV, eller egne barn. Forskjellen er bare at barn tar langt mer skade av det fordi de langt lettere aksepterer foreldrenes ansvarsforskyving.

Skrevet

En må jobbe med å plassere skylden der den hører hjemme.

Foreldre som mishandler barna sine er eksperter på å eksternalisere ansvar enten det er på samfunnet, systemet, helsevesenet, NAV, eller egne barn. Forskjellen er bare at barn tar langt mer skade av det fordi de langt lettere aksepterer foreldrenes ansvarsforskyving.

Takk for svar. Du har helt rett i det du skriver. All den energien disse barna bruker på dårlig samvittighet, burde blitt brukt til masse annet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...