Gå til innhold

Sterk vs svak

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er sikkert et dumt spørsmål men.. Er man sterkere psykisk dess mer fysisk smerte man tåler?

Skrevet

Dette er sikkert et dumt spørsmål men.. Er man sterkere psykisk dess mer fysisk smerte man tåler?

Hei!

Det var et interessant spørsmål.

Jeg tåler svært mye fysisk smerte(mer enn normalt), men psykisk vet jeg ikke.(tror mindre)

Men stor smerte bryr jeg meg ikke med, men berøring er ofte vondt.

Skrevet

Ikke nødvendigvis. Det kan like gjerne ha sammenheng med at smerteopplevelse varierer som følge av fysiologiske årsaker.

Skrevet

Ikke nødvendigvis. Det kan like gjerne ha sammenheng med at smerteopplevelse varierer som følge av fysiologiske årsaker.

Har du lyst til å utdype litt din siste setning? Eks på fysiologiske årsaker?

Skrevet

Jeg tror ikke det. Jeg kan holde ut sabla mye fysisk smerte, men veldig lite psykisk. 

Skrevet

Til syvende og sist er vel egentlig alt fysisk? (eller alt er psykisk?) Synes det er vanskelig å forstå, men har skjønt det sånn at smertesignaler sendt til hjernen påvirker alle disse "psykiske" stoffene og endrer balansen i den ene eller andre retningen for lengre eller kortere tid?

Det er vel derfor det er gunstig for psyken å trene, men jeg skjønner ikke da hvorfor det ikke er gunstig å selvskade (sett bort fra stygge arr og fysisk helserisiko?) Har ikke selvskadet selv, så jeg har aldri selv kjent virkningen av det.)

Gjest Gargamel
Skrevet

Er det ikke en form for psykisk styrke i seg selv å klare å holde ut fysisk smerte?

Skrevet

Er det ikke en form for psykisk styrke i seg selv å klare å holde ut fysisk smerte?

Det er det jeg også tror (og spør om) :)

Skrevet

Å oppleve fysisk smerte må vel påvirke en på en eller annen måte psykisk, men en trenger ikke nødvendigvis å bli påvirket fysisk av psykisk smerte kanskje? Eller? Dette er sikkert ting som fallskjermjegere og deres like har kunnskap om. 

Skrevet

De er en sammenheng mellom vilje og å kunne holde ut smerte. Men vi opplever smerte forskjellig, noen har trege nerver og kjenner mindre smerte ved samme påkjenning. 

Skrevet

Har du lyst til å utdype litt din siste setning? Eks på fysiologiske årsaker?

Hvordan kan man sammenligne to menneskers smerte? Vi har jo ingen måte å måle smerte objektivt på, og det er ikke gitt at to personer opplever f. eks beinbrudd som like vondt.

Skrevet

Personlig synes jeg psykisk smerte er mye verre enn fysisk...grøsss! Psykisk smerte er det verste jeg vet, verre enn den verste tannpine. Jeg anser meg som ganske sterk til å tåle fysisk smerte. Er derimot en stor pingle når det gjelder psykisk smerte. Sammenhengen mellom disse to ser jeg ikke, to forskjellige ting, synes jeg.

Skrevet

Personlig synes jeg psykisk smerte er mye verre enn fysisk...grøsss! Psykisk smerte er det verste jeg vet, verre enn den verste tannpine. Jeg anser meg som ganske sterk til å tåle fysisk smerte. Er derimot en stor pingle når det gjelder psykisk smerte. Sammenhengen mellom disse to ser jeg ikke, to forskjellige ting, synes jeg.

Jeg har ogsø syntes at psykisk smerte er mye verre enn fysisk smerte.

Men etter å ha opplevd så store fysiske smerter at jeg holdt på å fly på veggen, er jeg ikke lenger så sikker på det.

Jeg føler at jeg er like "svak" på begge deler.

Skrevet

Den erfaringen med "fysisk" smerte jeg hatt har vært mindre ubehagelig enn depresjon, men jeg har opplevd det (depresjon) veldig kroppslig...

Egentlig så skjønner jeg ikke helt hva dere mener med "psykisk" smerte - tenker dere _årsaken_, da?

Skrevet

Den erfaringen med "fysisk" smerte jeg hatt har vært mindre ubehagelig enn depresjon, men jeg har opplevd det (depresjon) veldig kroppslig...

Egentlig så skjønner jeg ikke helt hva dere mener med "psykisk" smerte - tenker dere _årsaken_, da?

Med psykisk smerte tenker ihvertfall jeg på smerte som ikke har opphav i noe rent fysisk, f.eks. vondter fra bilkræsj, MS, leddgikt osv. (Men opplevelsen av fysisk vondt tenker jeg (som deg?) kanskje er psykisk.)

Skrevet

Med psykisk smerte tenker ihvertfall jeg på smerte som ikke har opphav i noe rent fysisk, f.eks. vondter fra bilkræsj, MS, leddgikt osv. (Men opplevelsen av fysisk vondt tenker jeg (som deg?) kanskje er psykisk.)

Jeg tenker at det egentlig ikke er noe skille mellom fysisk og psykisk smerte, én og samme ting, men jeg syns jo årsakene kan deles inn i kroppslig og psykisk...

Skrevet

Jeg har ogsø syntes at psykisk smerte er mye verre enn fysisk smerte.

Men etter å ha opplevd så store fysiske smerter at jeg holdt på å fly på veggen, er jeg ikke lenger så sikker på det.

Jeg føler at jeg er like "svak" på begge deler.

Jeg tror vi alle har en grense for hvordan vi takler både psykisk og fysisk smerte. Og den grensen er forskjellig hos oss alle.  Hvis vi sammenligner en lett psykisk smerte og sterk fysisk smerte så tror jeg mesteparten vil si den fysiske smerten er verst.  Slik blir det også hvis vi sammenligner en lett fysisk smerte og sterk psykisk smerte. Da vil flesteparten oppleve den psykiske smerten som verst.  

Vi vil nå helst slippe begge deler.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...