Gå til innhold

Svingninger / Lamictal

Anbefalte innlegg

Skrevet

For 2-3 år siden fant min behandler ut at jeg hadde svingninger i stemningsleie. Kan ikke huske at han brukte ordet hypoman (mani sa han at jeg ikke hadde, for det spurte jeg om i denne forbindelse), men står noe om at jeg svinger ift. ting som humør, aktivitet og ambisjoner. Setter visst i gang urealistiske planer, som etterhvert avløses av perioder hvor jeg holder sengen mye. Fikk diagnosen schizoaffektiv av han.

Så begynte jeg på Lamictal, og etter det har jeg ikke følt meg deprimert over tid. Jeg har heller ikke foretatt dumme, ufornuftige valg ang. livssituasjon.

Så da lurer jeg jo på om det han mente ikke stemmer? Og at jeg har nytte av den medisinen.

Men når jeg leser om andres erfaringer med hypomani, så kjenner jeg meg ikke igjen i det. Det snakkes jo om et energinivå så høyt at man blir sliten av det. Det har jeg aldri opplevd. Selv om jeg har hatt en slik ukritisk fase, som behandleren kalte det, så har jeg aldri hatt mer energi enn det jeg regner som normalt. Jeg har uansett levd et stillesittende liv. Jeg har riktignok brukt antipsykotika i disse periodene, jeg vet ikke effekten av det, men når jeg har sluttet på de har jeg kanskje hatt hypomane faser siden jeg har gjort veldig mye og ikke slappet av, men jeg tenkte det kanskje var fordi jeg sluttet på antipsykotika - disse fasene gikk over i perioden med mye angst og paranoide tanker som at jeg blir avlyttet og at helsevesenet forsøker å lure i meg stoffer.

Men jeg lurer på om det bare er tull at jeg skulle ha vært hypoman?

Kanskje det bare er tull at Lamictal har en effekt?

Jeg brukte antidepressiva (SSRI/SNRI) en tid før Lamictal, og jeg ble ikke hypoman av det. Faktisk tror jeg at jeg ble mer deprimert av dem, siden jeg følte meg utflatet i humøret, noe som var ganske kjedelig. Nei kanskje ikke mer deprimert, men jeg hadde i alle fall kanskje en negativ effekt av dem. I alle fall ikke positiv.

Har ingen planer om å slutte med Lamictal, siden jeg føler de har hatt stor effekt, men er det å føle at man har hatt effekt nok til å fortsette med dem?

Behandleren min snakket aldri om annet enn at jeg hadde faser hvor jeg var ukritisk og la urealistiske planer og var overdrevent optimistisk. Er det nok for at det kan kalles hypomani?

Og nå har jeg fått en annen kode på reseptene, nå får jeg antipsykotika og lamictal under koden affektive problemer (dette er ikke ICD-10, det er noe fastlegene bruker) - så da lurer jeg jo på om min nye behandler har satt en annen diagnose, kanskje bipolar 2? Men i såfall er det jo bare tull, for den tiden jeg sleit mest var tiden uten antipsykotika og hvor jeg hadde tanker som at jeg hadde blitt lobotomert fordi folk var redde for meg etc. Jeg antar det er snakk om paranoide tanker da, ikke bipolar.

Egentlig er jeg litt redd for at min aller nyeste behandler skal ta meg av lamictal, siden jeg ikke er bipolar, noe som er synd siden jeg har hatt god effekt og jeg ikke vil tilbake til en tilværelse der jeg kan ligge i sengen en hel dag og bare ha det jævlig uten å ha ork til å f.eks. komme meg ut på tur utendørs noe som ville gjort at jeg følte meg bedre.

Men samtidig så tviler jeg på om jeg er bipolar. Lamictal har hatt god effekt på depresjon, føler jeg.

Men har aldri hatt sånne perioder med supermye energi, bortsett fra 1-2 måneders periode ved å slutte på antipsykotika da.

Det er jo trist det ikke bare er å ta en blodprøve eller å scanne hjernen. Men fikk jo tilbud om fMR en gang, funksjonell MR, men det turte jeg ikke siden jeg var redd for at de skulle si jeg var psykopat. Det er sånn at de kontinuerlig scanner hjernen mens du blir vist ulike bilder, for at de skal kunne se hvordan hjernen reagerer på de ulike bildene. Tror det var noe video og.

Hva tror dere? Kan det hende jeg har vært hypoman? Bør jeg fortsette med Lamictal, selv om det bare er pga. at jeg _føler_ det har hatt effekt?

Skrevet

Lamictal er jo for dere som bare har hatt en lett oppstemthet

Skrevet

Men var det jeg lurte på, egentlig, da, om jeg har vært "lett oppstemt" i den forstand at det virker med stemningsstabiliserende. For selv om jeg føler at Lamictal har hatt effekt, så trenger den ikke ha hatt effekt, og uansett er det mest depresjon som er borte.

Skrevet

Det er jo depresjon den hjelper mot hos de som har vært lett oppstemt

Skrevet

Å ha vært (lett) oppstemt, eller ikke ha vært (lett) oppstemt, det er spørsmålet... :lol:

Skrevet

Only God knows.

Desverre.

:mellow:

(Og enda mer beklagelig er at Gud ikke finnes. Så den eneste som kunne ha svarene finnes ikke. Det er jo uhell i hell, for det er bra Gud ikke finnes.)

Skrevet

Synes du beskriver hypomani i hovedinnlegget

Ja, det stemmer sikkert det. Får bare håpe behandleren min ikke stopper Lamictalmedisineringen. Men får sørge for å kommunisere hvor god effekt jeg føler jeg har hatt, da. :) Er jo ikke verre enn som så. Egentlig!!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...