Gå til innhold

Melatonin - noen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har brukt dette et par dager nå, da jeg våkner hver natt før 4. I natt våknet jeg ti på 3, men fikk faktisk sove igjen. Er litt urolig, drømmesøvn.

Nå har jeg imidlertid lest litt om melatonin og forstår at det er forsket svært lite på dette. Man er usikker på både virkning og eventuelle langtidseffekter. Jeg fikk inntrykk av legen at dette var helt ufarlig og til og med kanskje ikke virket, men kunne prøves. Pilleskeptisk...

Noen m erfaring ?

Skrevet

Når jeg prøvde Circadin (som inneholder melatonin), så kom jeg ikke i ordentlig søvn, jeg bare lå og døste, sånn midt mellom søvn og våken - hvor jeg da hadde veldig stor "drømmeaktivitet", sånn fantasering/drømming.

Men alle jeg har snakket med sier det er helt ufarlig. I f.eks. USA selger de jo melatonin som helsekost, og i "ren" form, altså uten den "depot-effekten" som er i Circadin-tablettene.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Grovt sett kan en inndele søvnforstyrrelsene i de som har innsovningsvansker evt med urolig søvn og mange oppvåkninger, og de som har forsinket søvnfasesyndrom evt med oversoving/hypersomni.

På den siste tilstanden kan melatonin virke godt. En skal da ta det 12 timer før en skal våkne.

På den første (og hyppigste) tilstanden har den ingen plass i behandlingen.

Skrevet

Hei!

Det er i vertfall ikke noe skadelig å ta melatonin.

Vi har brukt det i 10 år:-) det eneste er at man bør ta en pause inni mellom sånn at det virker bedre.

Ca hver 3 mnd tror jeg.

Det som kan være lurt er å ta melatonin, før man legger seg , virker fort, også circadin, som også er melatonin men depotabl, som virker gjennom natten. Vi får circadin på resept av legen og melatonin kjøper vi feks i utlandet, men man kan få det her også, tror på noen type fritak? Jeg liker melatonin bedre enn circadin depotabl, de virker fort, og det er å sovne som er vanskeligst, ikke sove gjennom natten.

Man bør ellers tenke søvnhygiene, feks logge av pc en time før man legger seg, ikke se på iPad, tv etc...

Men heller lese. Dette er ting jeg vet, men ikke klarer følge selv.

Skrevet

Når jeg prøvde Circadin (som inneholder melatonin), så kom jeg ikke i ordentlig søvn, jeg bare lå og døste, sånn midt mellom søvn og våken - hvor jeg da hadde veldig stor "drømmeaktivitet", sånn fantasering/drømming.

Men alle jeg har snakket med sier det er helt ufarlig. I f.eks. USA selger de jo melatonin som helsekost, og i "ren" form, altså uten den "depot-effekten" som er i Circadin-tablettene.

Takk for svar! Ja, i natt våknet jeg kvart på 2 og sovnet igjen, men med  veldig drømmesøvn.

Skrevet

Grovt sett kan en inndele søvnforstyrrelsene i de som har innsovningsvansker evt med urolig søvn og mange oppvåkninger, og de som har forsinket søvnfasesyndrom evt med oversoving/hypersomni.

På den siste tilstanden kan melatonin virke godt. En skal da ta det 12 timer før en skal våkne.

Takk for svar! Ja, da må jeg ta tbl tidligere. Jeg har alltid slitt med å sovne fram til det siste året, hvor jeg plutselig har begynt å våkne i 3 -tiden.

Skrevet

Hei!

Det er i vertfall ikke noe skadelig å ta melatonin.

Vi har brukt det i 10 år:-) det eneste er at man bør ta en pause inni mellom sånn at det virker bedre.

Ca hver 3 mnd tror jeg.

Det som kan være lurt er å ta melatonin, før man legger seg , virker fort, også circadin, som også er melatonin men depotabl, som virker gjennom natten. Vi får circadin på resept av legen og melatonin kjøper vi feks i utlandet, men man kan få det her også, tror på noen type fritak? Jeg liker melatonin bedre enn circadin depotabl, de virker fort, og det er å sovne som er vanskeligst, ikke sove gjennom natten.

Man bør ellers tenke søvnhygiene, feks logge av pc en time før man legger seg, ikke se på iPad, tv etc...

Men heller lese. Dette er ting jeg vet, men ikke klarer følge selv.

Takk for svar! Jeg tuller her jeg nå - det er circadin jeg har fått.

Skrevet

Takk for svar! Jeg tuller her jeg nå - det er circadin jeg har fått.

Hei!

Samme virkestoff:-)

Circadin depttabl virker utover natten

Er innsovning vanskelig bedre med melatonin som virker raskere:-)

Skrevet

Hei!

Samme virkestoff:-)

Circadin depttabl virker utover natten

Er innsovning vanskelig bedre med melatonin som virker raskere:-)

Kan man få det på "vanlig" resept?

Skrevet

Kan man få det på "vanlig" resept?

Hei!

Ja men det er på registreringsfritak, men alt det gjør legen.

Skrevet

Hei igjen! Jeg leste litt for raskt her... Altså jeg passer ikke inn i noen av kategoriene du nevner her for tiden... Mitt problem har i flere år vært å ikke sovne. Stil nocht har hjulpet en dag i ny og ne.

Nå sovner jeg stort sett, men våkner i 3-4-tida og da starter gjerne ALLE bekymringene i livet å kverne. Kan Circadin hjelpe meg,tror du?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, jeg  tror ikke det ut over placebonivå som er avhengig av hvor mye du tror på medisinen.

Skrevet

Jeg er helt enig med NHD her utfra hva jeg opplevde da jeg tok Circadin. Hadde ingen effekt på nattlige oppvåkninger. Ble kanskje litt lettere akkurat det å få sove, men det har jeg aldri hatt store problemer med.

Merkelig nok har jeg aldri hatt effekt av "rene" antihistaminer, men 10 mg Tolvon funker som bare det. Bruker det nå bare ved behov (mye stress)

Skrevet

Nei, jeg  tror ikke det ut over placebonivå som er avhengig av hvor mye du tror på medisinen.

Tusen takk for svar! I natt sovnet jeg vel ca 23(veldig tidlig for meg) og våknet dessverre 01-tida. Urolig halvvåken tilstand fram til 06. Trøtt start på uka. Blir helt rådvill av dette. Og veldig sliten.

Skrevet

Mine søvnvansker ble forverret da jeg prøvde ut melantonin. Fikk ekstremt mange oppvåkninger i løpet av natta og da morgenen nærmet seg var jeg nærmest lettet over at natta endelig var over. Prøvde melantonin hver kveld i to uker, problemene økte i den andre uka.

Anonymous poster hash: 7ed8e...510

Skrevet

Tusen takk for svar! I natt sovnet jeg vel ca 23(veldig tidlig for meg) og våknet dessverre 01-tida. Urolig halvvåken tilstand fram til 06. Trøtt start på uka. Blir helt rådvill av dette. Og veldig sliten.

Hei!

Jeg sover godt på miksen melatonin og circadin, men forutsatt at jeg ikke drikker vin på kvelden.

Da jeg drikker ofte, tror jeg mer dette er grunnen til at jeg våkner om natten.

Jeg kan sovne fort etter å ha drukket vin, men jeg syns søvnen blir mer urolig.

Jeg ble faktisk rådet til å starte å drikke vin av min psykiater, men jeg har lest av søvnen blir urolig og det stemmer for min del.

Så hvis du drikker tror jeg det første du bør gjøre for å få en god natts søvn er å slutte å drikke alkohol daglig, Det er i vertfall en kjent ting som gir urolig søvn. 

Jeg tar derfor circadin og melatonin når jeg ikke drikker alkohol, og da med ganske god effekt.

det er noen andre helsegevinster av å ta melatonin, og disse er jeg vel like begeistret for.

Skrevet

Hei!

Jeg sover godt på miksen melatonin og circadin, men forutsatt at jeg ikke drikker vin på kvelden.

Da jeg drikker ofte, tror jeg mer dette er grunnen til at jeg våkner om natten.

Jeg kan sovne fort etter å ha drukket vin, men jeg syns søvnen blir mer urolig.

Jeg ble faktisk rådet til å starte å drikke vin av min psykiater, men jeg har lest av søvnen blir urolig og det stemmer for min del.

Så hvis du drikker tror jeg det første du bør gjøre for å få en god natts søvn er å slutte å drikke alkohol daglig, Det er i vertfall en kjent ting som gir urolig søvn. 

Jeg tar derfor circadin og melatonin når jeg ikke drikker alkohol, og da med ganske god effekt.

det er noen andre helsegevinster av å ta melatonin, og disse er jeg vel like begeistret for.

Hei og takk for at du deler din erfaring. - Jeg har ikke drukket da jeg har tatt circadin.

Skrevet

Mine søvnvansker ble forverret da jeg prøvde ut melantonin. Fikk ekstremt mange oppvåkninger i løpet av natta og da morgenen nærmet seg var jeg nærmest lettet over at natta endelig var over. Prøvde melantonin hver kveld i to uker, problemene økte i den andre uka.

Anonymous poster hash: 7ed8e...510

Ok - takk for at du deler din erfaring!

Skrevet

Jeg sliter voldsomt med innsovningen.  Prøvde melatonin (må innrømme at jeg "maste" meg til det fra lege, fordi dette tar fullstendig knekken på meg).  Hjalp ingenting på innsovningen, fikk bare masse mareritt når jeg til slutt sovnet.  Min lege hadde heller ingen tro på det, men vedkommende følte det var jo ufarlig å prøve.

Anonymous poster hash: 66809...e73
Skrevet

Nå våknet jeg 03 og har rett og slett stått opp. Kaldsvetter og er kvalm og lurer på hvordan det virkerlig er mulig å ha så elendig søvn. Sov noen lunde gjennom natten i går med stil nocht. Det var en fantastisk følelse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...