Gå til innhold

Jeg ble ganske sjokkert

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sikkert skrevet det før, men har tenkt litt over det i det siste. For nesten et år siden leste jeg et ark der noen fra et sted jeg var før hadde skrevet (husker ikke ordrett) noe lignende som: "Hun er dårlig til å kommunisere. Misforstår mye. Mulig utviklingsforstyrrelse"

Da lurer jeg på.. har de sett karakterene mine fra vg2? Jeg fikk 5 og 6 ere i helsefagene (deriblandt faget kommunikasjon), jeg fikk full skår på vurderingsarket i barnehagen jeg jobbet i av de ansatte som jobbet der. De mente jeg gjorde en veldig god jobb og var veldig flink med barna. Jeg fikk 6 i naturfag på vg1. Ingen av mine venner har noen gang lurt på om det feiler meg noe sånt.

Selv mener jeg at jeg er veldig god i kommunikasjon. Jeg tenker på andres følelser, lytter og prøver komme med gode svar. Som jeg vet har jeg aldri misforstått noe som helst. Det er helt på bærtur.

Skrevet

Jeg har sikkert skrevet det før, men har tenkt litt over det i det siste. For nesten et år siden leste jeg et ark der noen fra et sted jeg var før hadde skrevet (husker ikke ordrett) noe lignende som: "Hun er dårlig til å kommunisere. Misforstår mye. Mulig utviklingsforstyrrelse"

Da lurer jeg på.. har de sett karakterene mine fra vg2? Jeg fikk 5 og 6 ere i helsefagene (deriblandt faget kommunikasjon), jeg fikk full skår på vurderingsarket i barnehagen jeg jobbet i av de ansatte som jobbet der. De mente jeg gjorde en veldig god jobb og var veldig flink med barna. Jeg fikk 6 i naturfag på vg1. 

Du kan godt være smart selv om du har en "utviklingsforstyrrelse".

Skrevet

Du kan godt være smart selv om du har en "utviklingsforstyrrelse".

Hvordan da?

Skrevet

Hvordan da?

Hei!

Jeg har 6 i alle fag, og utviklingsforstyrrelse.

Men da fag som matte naturfag biologi osv..

Hadde ingen fag som het kommunikasjon :-(

Jeg har utviklingsforstyrrelse og høy IQ, mange med autisme har det.

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg har 6 i alle fag, og utviklingsforstyrrelse.

Men da fag som matte naturfag biologi osv..

Hadde ingen fag som het kommunikasjon :-(

Jeg har utviklingsforstyrrelse og høy IQ, mange med autisme har det.

Skjønner. Vet jo egentlig at man kan ha for eksempel ha det, samtidig som man er smart. Men det jeg ikke kjenner meg igjen i er at jeg er dårlig til å kommunisere ifølge dem (?) Min bestevenn har asberger, og jeg merker det på henne når det gjelder kommunikasjonen. Og jeg kommuniserer på en annen måte enn henne (ikke ment negativt eller positivt)

Endret av Caylee
Skrevet

Skjønner. Vet jo egentlig at man kan ha for eksempel ha det, samtidig som man er smart. Men det jeg ikke kjenner meg igjen i er at jeg er dårlig til å kommunisere ifølge dem (?) Min bestevenn har asberger, og jeg merker det på henne når det gjelder kommunikasjonen. Og jeg kommuniserer på en annen måte enn henne (ikke ment negativt eller positivt)

Finnes jo mange typer utviklingsforstyrrelse da.

Skrevet (endret)

Finnes jo mange typer utviklingsforstyrrelse da.

Sant det. De kunne iallfall skrevet litt mer utdybende.

Endret av Caylee
Skrevet

En mann med AS som jeg kjenner litt  sa ærlig om seg selv, at det det kan se fint ut på papiret men høy IQ, men hva hjelper det når en er Sosialt uintelligent. Jeg tror han hadde hadde mellom 160- 170 på skåringen et sted hvis nok.  

Skrevet

Jeg tror de har mange tanker i hodet når de utreder folk. Det er nok ofte ganske vanskelig. Så jeg ville ikke tatt noen få setninger med hypoteser så alvorlig.

"Dårlig til å kommunisere". "Misforstår mye". Dette trenger ikke handle om sosial intelligens. Det kan være mer "midlertidige" symptomer, der og da forårsaket av en psykdom. Jeg vil tippe mange med f.eks. psykose vil være dårlig til å kommunisere og misforstå mye.

Skrevet

Jeg tror de har mange tanker i hodet når de utreder folk. Det er nok ofte ganske vanskelig. Så jeg ville ikke tatt noen få setninger med hypoteser så alvorlig.

"Dårlig til å kommunisere". "Misforstår mye". Dette trenger ikke handle om sosial intelligens. Det kan være mer "midlertidige" symptomer, der og da forårsaket av en psykdom. Jeg vil tippe mange med f.eks. psykose vil være dårlig til å kommunisere og misforstå mye.

Godt svar.

Jeg var hos en annen psykiater enn min egen en gang for utredning. Hun var absolutt helt gæærn. Hun var meget trigger happy når det gjaldt diagnoser. Da jeg fikk se epikrisen visste jeg ikke om jeg skulle le eller gråte. Alt var feil med meg. Min egen psykiater trøstet meg og sa at psykiaterne på det dps jeg var på var glad i å sette heavy diagnoser.

Så det kan være noe sånt også. Ikke ta alt du leser for god fisk. Sannsynligheten for at de er gærnere enn deg er absolutt tilstede. En av de tingene som visstnok er feil ved meg er at jeg har "autoritetsangst". Angst??? Sannheten er vel heller at jeg ikke har automatisk respekt for autoriteter. Jeg mener man skal gjøre seg fortjent til respekt.

Dårlig til å kommunisere kan være at du ikke trivdes i den gitte situasjonen og ikke klarte å prate slik som du pleier. Ellers er jeg enig med startet av at alt dette kan være midlertidig.

Jeg har papirer på at jeg er hakke gal, men mener at enkelte psykiatere selv bør legges inn for utredning.

Skrevet

Godt svar.

Jeg var hos en annen psykiater enn min egen en gang for utredning. Hun var absolutt helt gæærn. Hun var meget trigger happy når det gjaldt diagnoser. Da jeg fikk se epikrisen visste jeg ikke om jeg skulle le eller gråte. Alt var feil med meg. Min egen psykiater trøstet meg og sa at psykiaterne på det dps jeg var på var glad i å sette heavy diagnoser.

Så det kan være noe sånt også. Ikke ta alt du leser for god fisk. Sannsynligheten for at de er gærnere enn deg er absolutt tilstede. En av de tingene som visstnok er feil ved meg er at jeg har "autoritetsangst". Angst??? Sannheten er vel heller at jeg ikke har automatisk respekt for autoriteter. Jeg mener man skal gjøre seg fortjent til respekt.

Dårlig til å kommunisere kan være at du ikke trivdes i den gitte situasjonen og ikke klarte å prate slik som du pleier. Ellers er jeg enig med startet av at alt dette kan være midlertidig.

Jeg har papirer på at jeg er hakke gal, men mener at enkelte psykiatere selv bør legges inn for utredning.

Etter ABB-rettsaken har jeg totalt mistet troen på psykiatrien og diagnoser. Det virker helt tilfeldig. De kunne likegodt ha kastet terning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...