AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2014 Skrevet 24. oktober 2014 Jeg mistenker at jeg mangler noen stoffer i hjerna fordi jeg er aldri er glad eller har det godt. Jeg går på AD og har prøvd alt mulig av medisiner og terapi og det i veldig mange år. Går på zoloft, abilify, lamictal og seroquel. Har prøvd mange andre SSRI samt wellbutrin. Jeg lurer på når jeg skal få slippe å ha det sånn. Begynner å bli svært sliten. Hvilke medisiner går dere på og hvilken effekt gir de? NHD har du noen forslag? Anonymous poster hash: ed96c...31b 0 Siter
startet av Skrevet 24. oktober 2014 Skrevet 24. oktober 2014 Det er ingen som mangler noe stoff i hjernen. Ved depresjon finner man at det er lite serotonin på et bestemt sted i hjernen, men det er sett forhøyede nivåer andre steder.Hard fysisk trening øker blodsirkulasjonen i kroppen. Kanskje det fører til bedre distrubisjon av serotoninen?Bare spekulasjoner. Men hard fysisk trening har uansett betydelig effekt, uansett årsak. 0 Siter
Caylee Skrevet 24. oktober 2014 Skrevet 24. oktober 2014 En medsin vil aldri gjøre deg glad. Hadde en slik medsin eksistert, hadde ingen vært trist eller deprimert. Jeg ville prøvd noe annet enn medsin hvis jeg var deg. Forandre noe i livssituasjonen din eller noe lignende. Finne noe å drive dagene med? 0 Siter
Psykojenta Skrevet 24. oktober 2014 Skrevet 24. oktober 2014 (endret) Jeg lette også etter en medisin som skulle gjøre meg glad, men det trur jeg ikke finnes. Det gjelder å få noe ut av dagene, ikke sitte inne hele tida, med dataen, tven eller sånt. Jeg trudde jeg ALDRI skulle bli bedre psykisk, bli glad... MEN først etter jeg "ble tvunget" til å gjøre noe noen dager i uka(treffe andre) + Kognitiv Terapi + aktivitet(gå turer). Tru det eller ei - det funker faktisk, og det sier jeg som har vært deprimert mer eller mindre siden jeg var 11.. har hatt noen kortvarige manier og hypomanier(bortsett fra da jeg var gravid=manisk i nesten hele svangerskapet), men stort sett vært deprimert. Har hatt noen depresjonsinnleggelser opp gjennom... Prøv - det er utrolig tungt å starte med det, det er utrolig tungt når en har tunge dager. Det legger jeg ikke skjul på - det er ikke hver dag jeg orker være ute å gå, sykle eller noe. Jeg har den siste uka også latt være alle aktiviteter fordi det har vært for tøft, men jeg var igang igjen idag... Når du har gjort dette lenge nok, kjenner du det på den psykiske formen. JA, det høres helt tåpelig ut, men det er faktisk sant ! ! Jeg har drøyd i mange år før jeg prøvde oppskrifta "alle" sverger til...(det hjalp ikke med 3treninger i uka under innleggelsene, jeg klarte ikke ha den motivasjonen som skulle til..det ble tvangspreget trening= ikke motiverende) . Hva som er hva er jeg litt usikker på da jeg begynte med KT nesten samtidig med at jeg begynte bli aktiv(gå turer og være med på et tilbud to ganger i uka), men trur den fysiske delen har MYE å si for psyken...og det å få noe ut av dagene, gjøre noe, fylle dem med noe(ikke nødvendigvis meningsfullt med en gang(fant jeg ut)) Endret 24. oktober 2014 av Psykojenta 0 Siter
Psykojenta Skrevet 24. oktober 2014 Skrevet 24. oktober 2014 Jeg glemte å skrive medisinene.. Cipralex, Fluanxol, Lamictal(Levaxin), Seroquel, Wellbutrin. Og Imovane på kvelden 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2014 Skrevet 25. oktober 2014 Det er ingen som mangler noe stoff i hjernen. Ved depresjon finner man at det er lite serotonin på et bestemt sted i hjernen, men det er sett forhøyede nivåer andre steder.Hard fysisk trening øker blodsirkulasjonen i kroppen. Kanskje det fører til bedre distrubisjon av serotoninen?Bare spekulasjoner. Men hard fysisk trening har uansett betydelig effekt, uansett årsak. Jeg har ikke peiling på fysiologi, føler bare noe er galt med hjerna mi, siden jeg aldri er glad. Burde trene ja, men det er liksom så mye annet som krever krefter.....Anonymous poster hash: ed96c...31b 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2014 Skrevet 25. oktober 2014 En medsin vil aldri gjøre deg glad. Hadde en slik medsin eksistert, hadde ingen vært trist eller deprimert. Jeg ville prøvd noe annet enn medsin hvis jeg var deg. Forandre noe i livssituasjonen din eller noe lignende. Finne noe å drive dagene med? Har liksom nok å drive på med...men kanskje ikke av lystbetonte ting da. Mye terapi, det blir for mye fokus på meg...lei av meg selv......Anonymous poster hash: ed96c...31b 0 Siter
startet av Skrevet 25. oktober 2014 Skrevet 25. oktober 2014 Jeg har ikke peiling på fysiologi, føler bare noe er galt med hjerna mi, siden jeg aldri er glad. Burde trene ja, men det er liksom så mye annet som krever krefter.....Anonymous poster hash: ed96c...31b Ja er jo unormalt å aldri være glad. Folk som ikke er deprimerte kan grave opp humor og hygge i de mørkeste omstendigheter...Men jeg tror trening er noe som gir krefter, ikke krever krefter. Altså hvis du gjør det riktig. Det er jo dumt å plutselig tenke "nå skal jeg jammen skjerpe meg!!!", og begynne på fullt kjør på treningssenter. Hvis kommer rett fra en tilværelse uten trening blir nok de fleste "utbrent" av det. Fordi du får ikke en følelse av at det gir krefter, men at det tar. Det er om å gjøre å ta veldig små steg.Og det er ikke bare å bruke kroppen som er poenget heller, det er vel så viktig med dagslys. Så du vil få mye mer ut av utendørs trening. Se på det i starten som "utendørs aktivitet". Det er lurt tror jeg.Altså nå kan det jo hende du driver med utendørs aktivitet allerede, hva vet jeg, men det er i alle fall mange det blir veldig mye sofa på. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2014 Skrevet 25. oktober 2014 Jeg glemte å skrive medisinene.. Cipralex, Fluanxol, Lamictal(Levaxin), Seroquel, Wellbutrin. Og Imovane på kvelden Det er nok mye rett i det du skriver. Hva er KT forresten? Gikk turer hver dag før, det skjer nå og, men for sjelden...føler livet mitt er så rotete, at jeg aldri får komme inn i en rutine...vet ikke hvor jeg skal begynne å nøste. Zoloft hjelper mot den verste depresjonen, men den gjør meg ikke akkurat glad , dessverre. Anonymous poster hash: ed96c...31b 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2014 Skrevet 25. oktober 2014 Ja er jo unormalt å aldri være glad. Folk som ikke er deprimerte kan grave opp humor og hygge i de mørkeste omstendigheter...Men jeg tror trening er noe som gir krefter, ikke krever krefter. Altså hvis du gjør det riktig. Det er jo dumt å plutselig tenke "nå skal jeg jammen skjerpe meg!!!", og begynne på fullt kjør på treningssenter. Hvis kommer rett fra en tilværelse uten trening blir nok de fleste "utbrent" av det. Fordi du får ikke en følelse av at det gir krefter, men at det tar. Det er om å gjøre å ta veldig små steg.Og det er ikke bare å bruke kroppen som er poenget heller, det er vel så viktig med dagslys. Så du vil få mye mer ut av utendørs trening. ;)Se på det i starten som "utendørs aktivitet". Det er lurt tror jeg.Altså nå kan det jo hende du driver med utendørs aktivitet allerede, hva vet jeg, men det er i alle fall mange det blir veldig mye sofa på. Har alltid likt å bevege men i de siste to årene er det blitt altfor mye sofa ja..når kvelden kommer så er jeg så sliten at jeg ikke kan vente med å komme meg i sofaen.. selv om jeg ikke jobber. Selv om jeg har mine problemer er jo det rart å aldri være glad? Selv om jeg ler, så er jeg nedstemt innvendig. Måååå prøve å gå litt flere turer....vet hva som er lurt, men jeg er ikke lur nok til å gjøre det Anonymous poster hash: ed96c...31b 0 Siter
startet av Skrevet 25. oktober 2014 Skrevet 25. oktober 2014 Har alltid likt å bevege men i de siste to årene er det blitt altfor mye sofa ja..når kvelden kommer så er jeg så sliten at jeg ikke kan vente med å komme meg i sofaen.. selv om jeg ikke jobber. Selv om jeg har mine problemer er jo det rart å aldri være glad? Selv om jeg ler, så er jeg nedstemt innvendig. Måååå prøve å gå litt flere turer....vet hva som er lurt, men jeg er ikke lur nok til å gjøre det Anonymous poster hash: ed96c...31b Hva med å redusere på terapien og gå tur i stedet. Var en dame fra UiO som sa det at mat og fysisk aktivitet på en måte var basalt for behandlingen av alle slags sykdommer... jeg syns det hun sa virket veldig klokt.Når det er sagt; jeg har det samme problemet som du har, jeg vet hva som er lurt, jeg er bare ikke lur nok til å gjøre det. Men jeg har blitt lurere i det siste og jeg føler at det var lurt. Men likevel; langt igjen. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2014 Skrevet 25. oktober 2014 Hva med å redusere på terapien og gå tur i stedet. ;)Var en dame fra UiO som sa det at mat og fysisk aktivitet på en måte var basalt for behandlingen av alle slags sykdommer... jeg syns det hun sa virket veldig klokt.Når det er sagt; jeg har det samme problemet som du har, jeg vet hva som er lurt, jeg er bare ikke lur nok til å gjøre det. Men jeg har blitt lurere i det siste og jeg føler at det var lurt. Men likevel; langt igjen. Lurer på det med terapi ja, har tenkt på det lenge. Lurt å trappe ned, men kanskje ikke lurt likevel? Grubler og grubler....er ikke flink med kosthold og trening, selv om jeg var det før og har lest litt om det...nå føler jeg slanke folk hånler av meg når jeg sitter på en benk og tar meg ei pølse...kanskje masse paranoide tanker som demper "gleden"? Er egentlig blitt litt folkestygg med årene...Anonymous poster hash: ed96c...31b 0 Siter
startet av Skrevet 25. oktober 2014 Skrevet 25. oktober 2014 Lurer på det med terapi ja, har tenkt på det lenge. Lurt å trappe ned, men kanskje ikke lurt likevel? Grubler og grubler....er ikke flink med kosthold og trening, selv om jeg var det før og har lest litt om det...nå føler jeg slanke folk hånler av meg når jeg sitter på en benk og tar meg ei pølse...kanskje masse paranoide tanker som demper "gleden"? Er egentlig blitt litt folkestygg med årene...Anonymous poster hash: ed96c...31b Jeg tror en kan bli overdosert på psykoterapi, ingen tvil om det... For jeg antar du snakker om psykiatrisk, eller er det for andre ting og? Tidligere så gikk jeg til psykiater ukentlig. Over tid så ble det egentlig litt plagsomt. Fordi jeg følte det var meningsløst, og begynte etterhvert å få ganske negative følelser ovenfor psykiateren som person. Men nøyaktig hvor mye som passer er jo variabelt. "Folkestygg"... det er et ord jeg ikke har hørt før. Betyr det at folkesky? Eller at man tenker andre tenker stygt om en... hm. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2014 Skrevet 25. oktober 2014 Det er ingen som mangler noe stoff i hjernen. Ved depresjon finner man at det er lite serotonin på et bestemt sted i hjernen, men det er sett forhøyede nivåer andre steder.Hard fysisk trening øker blodsirkulasjonen i kroppen. Kanskje det fører til bedre distrubisjon av serotoninen?Bare spekulasjoner. Men hard fysisk trening har uansett betydelig effekt, uansett årsak. Trening frigjør dopamin.Anonymous poster hash: ea87e...737 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2014 Skrevet 25. oktober 2014 Jeg tror en kan bli overdosert på psykoterapi, ingen tvil om det... For jeg antar du snakker om psykiatrisk, eller er det for andre ting og? Tidligere så gikk jeg til psykiater ukentlig. Over tid så ble det egentlig litt plagsomt. Fordi jeg følte det var meningsløst, og begynte etterhvert å få ganske negative følelser ovenfor psykiateren som person. Men nøyaktig hvor mye som passer er jo variabelt. "Folkestygg"... det er et ord jeg ikke har hørt før. Betyr det at folkesky? Eller at man tenker andre tenker stygt om en... hm. Det er dialekt, betyr folkesky det er nok bare psykiatrisk jeg går til ja.. går i terapi opp til to ganger i uka, og jeg blir deppa over bare fokusere på problemer. Andre sier at jeg går veldig "inn i meg selv...". Tror de har rett...kan jo ikke endre fortiden likevel. Trenger kanskje mer tid til å få livet oppe å gå... er lei av disse reaksjonene, og har mer og mer problemer med å møte opp. Livet består jo av nåtiden, ikke av fortida. Viktigste er jo å få det til å fungere? Noe av den terapien gjør meg opprørt og deprimert.....det varer noen dager, så er det på'an igjen uka etter...Anonymous poster hash: ed96c...31b 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2014 Skrevet 25. oktober 2014 Trening frigjør dopamin.Anonymous poster hash: ea87e...737 Går det an å få en sprøyte bak med det? Anonymous poster hash: ed96c...31b 0 Siter
startet av Skrevet 25. oktober 2014 Skrevet 25. oktober 2014 Det er dialekt, betyr folkesky det er nok bare psykiatrisk jeg går til ja.. går i terapi opp til to ganger i uka, og jeg blir deppa over bare fokusere på problemer. Andre sier at jeg går veldig "inn i meg selv...". Tror de har rett...kan jo ikke endre fortiden likevel. Trenger kanskje mer tid til å få livet oppe å gå... er lei av disse reaksjonene, og har mer og mer problemer med å møte opp. Livet består jo av nåtiden, ikke av fortida. Viktigste er jo å få det til å fungere? Noe av den terapien gjør meg opprørt og deprimert.....det varer noen dager, så er det på'an igjen uka etter...Anonymous poster hash: ed96c...31b Jeg kan egentlig ikke så mye om det, om ulike terapiformer for ulik problematikk, men jeg syns det høres uklokt ut... hvis terapien er så belastende for deg at det går ut over det å ha en god livsstil, så vet jeg ikke helt om jeg vil kalle det terapi... Men jeg vet ikke... 0 Siter
startet av Skrevet 25. oktober 2014 Skrevet 25. oktober 2014 Går det an å få en sprøyte bak med det? Anonymous poster hash: ed96c...31b Ville i såfall kanskje være litt paradoksalt siden de antipsykotiske medisinene du tar blokkerer for dopamin... Men er ganske innvikla greier det der, jeg kan ikke nok. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2014 Skrevet 25. oktober 2014 Jeg kan egentlig ikke så mye om det, om ulike terapiformer for ulik problematikk, men jeg syns det høres uklokt ut... hvis terapien er så belastende for deg at det går ut over det å ha en god livsstil, så vet jeg ikke helt om jeg vil kalle det terapi... Men jeg vet ikke... Nei, det er ikke godt å vite heller, kan bare avgjøre det selv. Tror jeg skal ta mot til meg og prate med psykologen om det.. har så mye jeg absolutt må gjøre, og jeg får ikke gjort noen ting annet enn å sitte rett opp og ned. Skulle satset på livsstil..trent litt, spist riktig...tenke på normale ting, så blir jeg kanskje mer normal i hodet..Anonymous poster hash: ed96c...31b 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2014 Skrevet 25. oktober 2014 Ville i såfall kanskje være litt paradoksalt siden de antipsykotiske medisinene du tar blokkerer for dopamin... Men er ganske innvikla greier det der, jeg kan ikke nok. Men hvordan blir virkningen av treningen når en tar AP da? Vil det ene slå i hjel det andre? Jeg har ikke peiling på medisiner...Anonymous poster hash: ed96c...31b 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.