Gå til innhold

Medisin som gjør en glad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, det er ikke godt å vite heller, kan bare avgjøre det selv. Tror jeg skal ta mot til meg og prate med psykologen om det.. har så mye jeg absolutt må gjøre, og jeg får ikke gjort noen ting annet enn å sitte rett opp og ned. Skulle satset på livsstil..trent litt, spist riktig...tenke på normale ting, så blir jeg kanskje mer normal i hodet..:D

Anonymous poster hash: ed96c...31b

Tror det er lurt altså. ;) Ikke gi psykologen helt sparken, men mest sunn livsstil.

Skrevet

Men hvordan blir virkningen av treningen når en tar AP da? Vil det ene slå i hjel det andre? Jeg har ikke peiling på medisiner...

Det er litt innviklet, jeg vet ikke så mye. Men tror det går på at ap blokkerer visse steder, men ikke overalt, slik at mer dopamin kan komme til disse andre stedene. Nei vet ikke mer enn at det er mer sammensatt enn bare økning og synkning av disse nevrotransmitterne som serotonin og dopamin. Er ulike reseptorer.

Men nå skal jeg søren meg sove. ;) Lykke til.

Skrevet

Det er litt innviklet, jeg vet ikke så mye. Men tror det går på at ap blokkerer visse steder, men ikke overalt, slik at mer dopamin kan komme til disse andre stedene. Nei vet ikke mer enn at det er mer sammensatt enn bare økning og synkning av disse nevrotransmitterne som serotonin og dopamin. Er ulike reseptorer.

Men nå skal jeg søren meg sove. ;) Lykke til.

Takk for praten, håper du får sove godt ;)

Skrevet

Går det an å få en sprøyte bak med det? ;)

Spis sjokolade.

Skrevet

Spis sjokolade.

Men da blir jeg tykk...

Skrevet

Men da blir jeg tykk...

Dum bivirkning. Finnes det dopamin i pilleform?

Skrevet

Hører rykter om det, men jeg er ikke så god på medisiner ;)

Skrevet

Men da blir jeg tykk...

Ikke om du går 1 time før eller etter sjokoladen:)

Anonymous poster hash: 29fa6...b77

Skrevet

Ikke om du går 1 time før eller etter sjokoladen:)

Dobbeldose dopamin!

Skrevet

Dobbeldose dopamin!

Men om jeg spiser samtidig som jeg går så blir det kanskje best virkning?

Skrevet

Men om jeg spiser samtidig som jeg går så blir det kanskje best virkning?

Da oppnår du den berømte trippeleffekten.

Anonymous poster hash: 3f6bd...4f9

Skrevet

Det er nok mye rett i det du skriver. Hva er KT forresten? Gikk turer hver dag før, det skjer nå og, men for sjelden...føler livet mitt er så rotete, at jeg aldri får komme inn i en rutine...vet ikke hvor jeg skal begynne å nøste. Zoloft hjelper mot den verste depresjonen, men den gjør meg ikke akkurat glad , dessverre.

Hei,

Nei, medisinene er nok bare et hjelpemiddel for å få deg i riktig retning.

Jeg visste heller ikke hvor jeg skulle begynne, så da jeg ble tvunget ut i det "tilbudet" to ganger i uka, ble jeg dritirritert på den som gjorde det. Hvordan skulle jeg, uten krefter, orke  og klare være med på noe sånt ! !

KT er kognitiv terapi, tenkte ikke da jeg skreiv det, beklager.

Det har hjulpet meg endel, før hadde jeg bare samtaleterapi og å gå turer sammen med ei fra dps.

Nå som jeg endelig får den terapien jeg burde hatt for mange år siden, kjenner jeg en slags lettelse..

MEN klarer jeg ikke gjennomføre hjemmeleksene, blir det fort destruktiv adferd. Og den som driver med terapien sier bare -man dør ikke av arr..hehe

Skrevet

En har jo stoffer som frigjør bl.a. dopamin... f.eks. "ecstacy"... men er nok ikke en bra terapi i lengden...

Skrevet

Men hvordan blir virkningen av treningen når en tar AP da? Vil det ene slå i hjel det andre? Jeg har ikke peiling på medisiner...

Jeg tar AP og trives med trening

Skrevet

Det finnes vel ingen (ikke narkotiske) medisiner som i vanlige doser gir direkte eufori. Det nærmeste man vel kommer er vel Wellbutrin eller Lyrica. Men målet er vel ikke å være glad hele tiden, men å komme seg ut av et sykelig dempet stemningsleie?

Til andre ting i denne tråden (ikke at jeg egentlig har peiling, men svarer bare utfra hva jeg har lest):

Det finnes ikke dopamin i pilleform. Det finnes i sprøyte, men har ingen effekt på humøret siden det ikke krysser barrieren fra blod til hjerne. Dopamin brukes bare til å øke hjertefrekvensen. Det finnes imidlertid et stoff som hjernen gjør om til dopamin (L-dopa) i pilleform som brukes mot Parkinson. Det finnes også stoffer som stimulerer dopaminreseptorene (dopaminreseptoragonister) i pilleform, og disse gjør vel samme nytten.

Ecstasy frigjør serotonin mer enn dopamin. Det er derfor ecstasy har denne effekten med å føle seg så glad i alt og alle, osv., mer enn den stimulerende effekten.

Skrevet

Hei,

Nei, medisinene er nok bare et hjelpemiddel for å få deg i riktig retning.

Jeg visste heller ikke hvor jeg skulle begynne, så da jeg ble tvunget ut i det "tilbudet" to ganger i uka, ble jeg dritirritert på den som gjorde det. Hvordan skulle jeg, uten krefter, orke og klare være med på noe sånt ! !

KT er kognitiv terapi, tenkte ikke da jeg skreiv det, beklager.

Det har hjulpet meg endel, før hadde jeg bare samtaleterapi og å gå turer sammen med ei fra dps.

Nå som jeg endelig får den terapien jeg burde hatt for mange år siden, kjenner jeg en slags lettelse..

MEN klarer jeg ikke gjennomføre hjemmeleksene, blir det fort destruktiv adferd. Og den som driver med terapien sier bare -man dør ikke av arr..hehe

Kanskje jeg også bør tvinge meg selv til en eller annen aktivitet.

For meg er det litt annerledes når det gjelder terapi. Har gått i kognitiv terapi i åresvis. Det har hjulpet godt, men blir dårlig av gruppeterapien jeg har gått i nesten to år. Jeg vil fortsette individuelt men jeg kommer til å slutte i gruppa. Jeg vil fokusere mer på å få livet mitt opp å gå. Jeg tror ikke for mye terapi er bra. Det kommer i veien. Får ikke leve livet som jeg vil og bør. Jeg blir for sliten.

En pille som gjør meg glad må jeg nok lete lenge etter. Jeg får snart begynne å gjøre som deg. Har oppdaget at dagen kan bli bedre med litt trim :)

Skrevet

Kanskje jeg også bør tvinge meg selv til en eller annen aktivitet.

For meg er det litt annerledes når det gjelder terapi. Har gått i kognitiv terapi i åresvis. Det har hjulpet godt, men blir dårlig av gruppeterapien jeg har gått i nesten to år. Jeg vil fortsette individuelt men jeg kommer til å slutte i gruppa. Jeg vil fokusere mer på å få livet mitt opp å gå. Jeg tror ikke for mye terapi er bra. Det kommer i veien. Får ikke leve livet som jeg vil og bør. Jeg blir for sliten.

En pille som gjør meg glad må jeg nok lete lenge etter. Jeg får snart begynne å gjøre som deg. Har oppdaget at dagen kan bli bedre med litt trim :)Anonymous poster hash: ed96c...31b

Hva hjelper det å sitte hos en psykolog å pjatte?
Skrevet

Det har hjulpet meg mye, men er usikker på om det hjelper meg så mye lenger..

Skrevet

Det hjelper ikke i det hele tatt å "pjatte".

Jeg har vært hos behandlere som har gjort dette, og det hjelper ingenting. Derimot har jeg vært hos behandler som brukte 1 time på utredning, 1 time på å definere problemene og resten av tiden på løsningen. Det hjelper langt mer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...