Gå til innhold

Oppstart av Wellbutrin - en slags "dagbok"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Husk at Valium har 4 dagers halveringstid eller noe i den duren, derfor vil du ha mye av det stoffet i kroppen i mange dager. Jeg personlig synes man skal være forsiktig med å bruke så avhengigshetsskapende medisiner, og særlig hvis man ikke til vanlig sliter med å sove. Men dette må man jo selvfølgelig tenke på selv, og man kjenner også kroppen sin selv best  :)

Så bra du syns medisinen fungerer :) Uansett placebo eller ikke, så spiller ikke det noe rolle så fremt den fungerer slik den skal  ;)  

Beautiful_Creatures
Skrevet

Husk at Valium har 4 dagers halveringstid eller noe i den duren, derfor vil du ha mye av det stoffet i kroppen i mange dager. Jeg personlig synes man skal være forsiktig med å bruke så avhengigshetsskapende medisiner, og særlig hvis man ikke til vanlig sliter med å sove. Men dette må man jo selvfølgelig tenke på selv, og man kjenner også kroppen sin selv best  :)

Så bra du syns medisinen fungerer :) Uansett placebo eller ikke, så spiller ikke det noe rolle så fremt den fungerer slik den skal  ;)  

Ja, er helt enig mht valium. Jeg var faktisk ikke klar over at det var så lang haveringsstid, så det er sikkert derfor jeg har følt meg litt slapp utover dagen i dag. Som sagt er ikke dette noe jeg tar til vanlig altså, tvert i mot hater jeg ting som sløver meg på den måten. Blir ikke noe valium på meg i natt ihvetfall, men håper jeg får en god natts søvn likevel. -_-

Beautiful_Creatures
Skrevet

Har hatt to dager som vært litt opp og ned. Søvnen har vært god, dog med hjelp av imovane/stilnoct, men dette bruker jeg også til vanlig, så ingen stor forskjell der.

I går følte jeg meg veldig bra i noen timer etter inntak av medisinen. Det jeg merker meg som veldig positivt, er et økt fokus/våkenhet. Jeg føler meg mye mindre sliten. Den samme følelsen (våkenheten om man kan si det slik) gir imidlertid også en liten følelse av svak svimmelhet eller "uvirkelighetsfølese".

Det har vært litt det samme i dag, men i dag har jeg i tillegg vært litt svakt uvel igjen. Samtidig føler meg "klarere" enn vanlig, men også i dag litt svimmel på en sånn måte at alt er litt uvirkelig å se på på en måte. Ikke ekkelt overhode, men bare merker meg det.

I kveld har jeg hatt noe som kjennes som litt ekstra høy puls, ikke det jeg vil kalle angst, men kun nettopp høy puls. Litt ubehagelig, sånn at man kjenner hjerteslagene tydelig når man ligger nede, så jeg tok en halv valium for dette og det hjalp veldig.

Noen som kjenner igjen disse tingene som en del av de første dagene/ukene med wellbutrin? Jeg går ut i fra at mye av dette er helt vanlig, og forbigående bivirkninger. Det er heller ikke ekstremt plagsomt altså, jeg merker som sagt mye positivt også, men vil bare skrive alt jeg opplever her slik at jeg kan gå tilbake selv også og se hvordan dette gikk den første tiden.

Jeg har stor tro på at dette kan hjelpe meg mye over tid, og litt ubehag i starten tror jeg nesten man må regne med, kanskje særlig når man påvirker både noradrenalin og dopamin i tillegg. :)

Skrevet

Har hatt to dager som vært litt opp og ned. Søvnen har vært god, dog med hjelp av imovane/stilnoct, men dette bruker jeg også til vanlig, så ingen stor forskjell der.

I går følte jeg meg veldig bra i noen timer etter inntak av medisinen. Det jeg merker meg som veldig positivt, er et økt fokus/våkenhet. Jeg føler meg mye mindre sliten. Den samme følelsen (våkenheten om man kan si det slik) gir imidlertid også en liten følelse av svak svimmelhet eller "uvirkelighetsfølese".

Det har vært litt det samme i dag, men i dag har jeg i tillegg vært litt svakt uvel igjen. Samtidig føler meg "klarere" enn vanlig, men også i dag litt svimmel på en sånn måte at alt er litt uvirkelig å se på på en måte. Ikke ekkelt overhode, men bare merker meg det.

I kveld har jeg hatt noe som kjennes som litt ekstra høy puls, ikke det jeg vil kalle angst, men kun nettopp høy puls. Litt ubehagelig, sånn at man kjenner hjerteslagene tydelig når man ligger nede, så jeg tok en halv valium for dette og det hjalp veldig.

Noen som kjenner igjen disse tingene som en del av de første dagene/ukene med wellbutrin? Jeg går ut i fra at mye av dette er helt vanlig, og forbigående bivirkninger. Det er heller ikke ekstremt plagsomt altså, jeg merker som sagt mye positivt også, men vil bare skrive alt jeg opplever her slik at jeg kan gå tilbake selv også og se hvordan dette gikk den første tiden.

Jeg har stor tro på at dette kan hjelpe meg mye over tid, og litt ubehag i starten tror jeg nesten man må regne med, kanskje særlig når man påvirker både noradrenalin og dopamin i tillegg. :)

Litt ubehag må man regne med  ;) Noradrenalin er et veldig potent middel, så det påvirkes av veldig små mengder. Noe som kan gi utslag i økt størrelse på pupillene. Merker du noe av det? 

Ellers er det bra du føler noe positiv virkning, og du vil jo merke de største forskjellene først etter et par uker, så det er vel da du virkelig kan vite for sikkert om den hjelper deg eller ikke. Kult at medisinen har dopamin i tillegg, så da må det virkelig ha positiv virkning på adhd da?

Skrevet (endret)

Husk at Valium har 4 dagers halveringstid eller noe i den duren, derfor vil du ha mye av det stoffet i kroppen i mange dager. 

Selv om Valium har en halveringtid på 20-50 timer (det tar altså *minst* 4 døgn før den er ute av kroppen) varer virkningen mye kortere (5-8 timer).

Endret av slabbedask
Beautiful_Creatures
Skrevet (endret)

Hmm,  dag har den uvirklighetsfølelsen jeg har hatt litt av fra før vært endel sterkere, og faktisk ganske ubehagelig.

Jeg tok medisinen ca kl. 09-10, og fram til rundt kl 14 gikk det ganske greit. Litt økt våkenhet, som jeg ser på som positivt men ikke så mye mer å bemerke enn det. Så fra 14-15 ca hadde jeg en periode med ganske mye lavere energi, som et lite "dropp" liksom. Ble slapp og lurte på om jeg måtte legge meg litt. Følte meg også egentlig litt flat i humøret denne perioden men det tok seg opp litt igjen.

Så fra ca kl 14 til nå har jeg hatt en ganske sterk uvirklighetsfølelse. Det er som en slags svimmelhet, litt som å føle seg inni en "boble" hvis noen kjenner igjen denne følelsen. Jeg blir ikke direkte redd, men det er litt ubehagelig. Det virker som det gradvis glir over nå og blir mer til det økte fokuset og den roen jeg har kjent de andre dagene. 

Er det noen som har brukt wellbutrin som kjenner igjen dette som forbigående bivirkninger? Må legge til at  jeg som sagt har følt meg litt flat i humøret i dag, og litt mimikkløs i ansiktet også. La også merke til at jeg ikke følte veldig for å prate med folk, som om jeg måtte hale ordene ut av meg i samtale med andre. 

Kjenner ikke dette igjen fra oppstat av zoloft, men kanskje ørlittegrann likt slik concerta mot adhd virket på meg. LItt sånn uvirkelig å se seg rundt, som om alt er litt svimlende liksom.

Regner fortsatt med at dette bare er forbigående, men fint og høre om noen kjenner dette igjen. ;)

Endret av Beautiful_Creatures
Beautiful_Creatures
Skrevet

I går og i dag har gått mye bedre i forhold til bivirkninger. I går hadde jeg fortsatt litt av den uvirklighetsfølelsen, og litt kvalme, men i dag har dette vært mye bedre. 

Det er jo for tidlig å merke noe skikkelig til virkning enda, men jeg føler meg fortsatt "klarere" og mer våken noe som er veldig positivt.

Jeg merker imdlertid når jeg legger meg å skal sove at jeg har litt høy puls. Ikke egentlig angst tror jeg men litt slitsomt og søvnen blir litt mer urolig av det. Tok derfor en halv beroligende nå sammen med innsovning og håper det hjelper. Ikke lett å si om dette kommer av wellbutrin heller på meg, da jeg er litt plaget med hjertebank og sånn fra før av pga levaxin. Dette merkes ofte spesielt når jeg skal sove. Jeg vet det ikke er farlig eller noe sånt men bare litt ubehagelig. Går sikkert over dette også. ;)

• 2 uker senere...
Beautiful_Creatures
Skrevet

Da må jeg dessverre si at jeg har valgt å kutte ut Wellbutrin. I hvertfall for nå, så får jeg se om jeg kanskje forsøker igjen en gang senere. Ville så gjerne at dette skulle ha effekt på de tingene jeg sliter med, men etter neste 3 uker med medisinen ble jeg veldig sliten av å gå med denne konstante uvirkelighetsfølelsen og uvelheten. Jeg tror jeg spenner meg mer i nakke og musklatur også, slik at plagene jeg har der fra før av også ble verre. Jeg har hatt hodepine hver dag siden jeg statet opp.

Dette var ikke det jeg ville, og kanskje burde jeg gitt det mer tid, men akkurat nå følte jeg at bivirkningene ble sterkere enn effekten jeg hadde. Jeg er klar over at effekten var langt fra optimal på bare 3 uker, men dette ble rett og slett ubehagelig.

Jeg har vært uten i noen dager nå, og merker at jeg kommer gradvis mer til "meg selv" igjen. 

Det som er rart er at jeg på en måte opplevde virkningen som bedre i begynnelsen, før den etterhvert stabiliserte seg på et nivå av konstant uvirkelighetsfølelse som var veldig ekkelt. I begynnelsen kjente jeg også dette, men samtidig at jeg også på en måte ble klarere og rolig av den. Litt mer fokusert. Men nå på slutten opplevde jeg egentlig at den uvirkleighetsfølelsen på en måte nesten gjorde meg mer ufokusert fordi jeg gikk rundt å følte meg "fjern" hele tiden. Nesten som jeg skulle være i en slags "boble" uten å klare å fokusere på resten av verden. Det føles nesten som om den på en måte virket litt for "sterkt" på meg, og det har jeg egentlig opplevd av medikamenter tidligere også. Kanskje jeg er spesielt sensitiv for medikamenter, ihvertfall enkelte typer tenker jeg? Eller at jeg tåler dårlig det som har sterk effekt på noradrenalin f.eks.

Det var synd, men jeg har langt fra gitt opp. Jeg har valgt å øke zoloft opp til 50 mg igjen (hadde trappet ned til 25 for å skulle slutte på den), og jeg merker at jeg har veldig god effekt av den. Jeg er mye roligere inni meg igjen, ikke så oppfarende og irritabel hele tiden, mindre sliten mentalt og jeg merker at den på en måte skjermer litt for inntrykk og kaos i hodet som presser på.

Jeg må også si at i forhold til ADHD og medikamenter jeg har førsøkt så kjente jeg faktisk igjen noe av følelsen jeg husker jeg hadde på Concerta når jeg tok Wellbutrin. Jeg aner ikke hvorfor dette følels litt likt, men jeg husker at jeg også da følte meg som i en konstant uvirklighetsfølelse og litt fjern fra verden på en måte. Det som er rart er at Ritalin tabeletter, som ikke er depot, hadde ikke den effekten på meg. Da be jeg bare mye mer fokusert og fikk ting gjort. Kaoset i hodet ble dempet, men effekten varte så kort og det fulgte desverre med en deppressiv følelse i det tabletten gikk ut av kroppen før jeg kunne ta ny.

Ok, da var det forsøkt ihvertfall. Jeg kommer til å stå stabitt på 50 mg zoloft nå en god stund og håper at dette i seg selv kan hjeølpe meg en del. Har også kjøpe endel bøker både om ADHD og andre ting for å førsøke å gjøre det kan selv for hjelp. 

Jeg er fortsatt fortvilet mht til spiseproblemet mitt (wellbutrin hjalp litt på dette merket jeg), og jeg utelukker ikke at jeg kommer til å søke hjelp i form at terapi etterhvert, men nå forsøker jeg bare å få litt ro, stabilisere zoloft i kroppen og håper jeg kan få en rolig jul og at ting på sikt kan bli bedre enn  det har vært siste året. :)

Skrevet

Lykke til videre, ikke alt kan løses med medisiner :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...