Gå til innhold

Nav-pengene strekker ikke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, det var akkurat disse tingene jeg tenkte på også. Og dersom det er veldig dyrt der han bor, så må det være ett eller annet merkelig som fordyrer veldig. Jeg synes det er trist hvis folk må telle på knappene for å la poden være med på en fysisk fritidsaktivitet, det bør ikke være der det stopper (men så klart, som du sier, om man har vansker med å få brød på bordet. Kanskje det bare kom frem litt rart i artikkelen.

 

Jeg syntes det var en ganske rotete skrevet artikkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 108
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    33

  • startet av

    22

  • slabbedask

    11

  • DexterMorgan

    9

Mest aktive i denne tråden

Jeg blir nok litt i tvil her. På den ene siden bør en familie ha så de klarer seg uavhengig av foreldrenes inntekt. På den andre siden skal det være mer økonomisk lønnsomt å jobbe enn å mottA trygd.

 

Jeg vet ikke hva sosialhjelpsatsene er i Moss,

 

De er lave fordi Høyre og Frp som styrer prioriterer å fjerne eiendomsskatten.

Anonymous poster hash: aab72...c03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og videre at alledisse kan kompensere reduksjonen i ytelse med en del jobbing. Den forutsetnigen holder ikke.

 

Det er barnetillegget som skal reduseres. Ikke selve uføreytelsen.

Anonymous poster hash: aab72...c03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erna sier også: - Vi har langt flere som står utenfor arbeidsmarkedet enn andre land rundt oss.

 

Dette er da ikke riktig. Det er bare Island som har en større andel av befolkningen i lønnet arbeid.



Anonymous poster hash: aab72...c03
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tar Erna feil. Tall fra SSB viser at Norge aldri har hatt en større andel i jobb. Svært få land har så stor andel av befolkningen i jobb som Norge. Andelen i såkalt yrkesaktiv alder med jobb var i 2009 bare høyere i Sveits og Island.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"At det ikke lønner seg å jobbe" er en upresis formulering.

 

Det blir riktige å si "Det skal lønne seg å tjene mye". Med de blåblås forslag vil en med 2 millioner i inntekt få nesten 40.000 i skattelette. Tjener du 300.000 får du hele 900 kr i skattelette.

 

skattelette.png

Endret av slabbedask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir riktige å si "Det skal lønne seg å tjene mye". Med de blåblås forslag vil en med 2 millioner i inntekt få nesten 40.000 i skattelette. Tjener du 300.000 får du hele 900 kr i skattelette.

Skulle nesten tro de var korrupte, men det er jo faktisk Jonas Gahr Støre og Trond Giske som sitter på pangehaugene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste klarer vel å justere forbruk etter inntekt, ja.

Men denne mannen har jo barn. Og barna må jo ikke føle at de er fattige, Gud forby. Det kan jo være TRAUMATISK.

Og løsningen på dette problemet er altså å gi forsørgere mer penger - IKKE å gjøre noe med holdningene til oppblåste rikinger og deres avkom.

Hei!

 

Selvsagt er det traumatisk for barn å vokse opp i fattigdom uten muligheter til feks ønskede fritidsaktiviteter. Jeg skjønner absolutt den far, og barn bør slippe det.

 

Det fins for mange voksne som har glemt hvordan det er å være barn:-(

 

Jeg kjenner rikinger, de er forresten ikke oppblåste:-) De er heller motsatt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at det er mange foreldre som virkelig burde gitt barna sine litt oppdragelse der de hopper rundt med jakker til 7000 og ikke lar de som ikke er så "kule" få være med å leke.

 

Men, det er jo bare fantasi, det kommer alltid til å være slik, så da gjelder det å ikke være fattig ellers så blir barna dine sannsynligvis "tapere"

 

Trist er det

Hei!

 

Er du ironisk eller gammel gubbe? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

 

Erna sier også: - Vi har langt flere som står utenfor arbeidsmarkedet enn andre land rundt oss.

 

Dette er da ikke riktig. Det er bare Island som har en større andel av befolkningen i lønnet arbeid.

Anonymous poster hash: aab72...c03

 

 

Det pussige er at det heller ikke er noen land i verden som bruker større andel av BNP på trygd. Norge har nesten dobbelt så høyt sykefravær som andre land. Mye høyere enn f.eks Sverige.

 

Blant den første generasjonen innvandrere som kom til Norge går 2/3 på trygd, mot 1/3 av nordmenn i samme alder. Har alle tilfeldigvis hatt uflaks og blitt syke, eller kan det være strukturell grunner?

 

Greit at vi har noen få prosentpoeng høyere sysselsetting enn andre land, men det får være grenser for hva man skal bortforklare med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det pussige er at det heller ikke er noen land i verden som bruker større andel av BNP på trygd. Norge har nesten dobbelt så høyt sykefravær som andre land. Mye høyere enn f.eks Sverige.

 

Blant den første generasjonen innvandrere som kom til Norge går 2/3 på trygd, mot 1/3 av nordmenn i samme alder. Har alle tilfeldigvis hatt uflaks og blitt syke, eller kan det være strukturell grunner?

 

Greit at vi har noen få prosentpoeng høyere sysselsetting enn andre land, men det får være grenser for hva man skal bortforklare med det.

Kanskje trygdene burde halveres slikt at det lønner seg å jobbe?

Anonymous poster hash: 4d7eb...859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det pussige er at det heller ikke er noen land i verden som bruker større andel av BNP på trygd. Norge har nesten dobbelt så høyt sykefravær som andre land. Mye høyere enn f.eks Sverige.

 

Blant den første generasjonen innvandrere som kom til Norge går 2/3 på trygd, mot 1/3 av nordmenn i samme alder. Har alle tilfeldigvis hatt uflaks og blitt syke, eller kan det være strukturell grunner?

 

Greit at vi har noen få prosentpoeng høyere sysselsetting enn andre land, men det får være grenser for hva man skal bortforklare med det.

Du vil stramme inn. Hva med oss som ikke ikke fungerer i arbeidslivet og ikke får jobb, skal vi bli tiggere og bo på gata?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel

Du vil stramme inn. Hva med oss som ikke ikke fungerer i arbeidslivet og ikke får jobb, skal vi bli tiggere og bo på gata?

 

Ja, jeg mener Norge må stramme inn på mange måter. Lavere lønninger, lavere pensjoner. Høyere skatt, men på en måte som skåner bedriftene. Innstramming av sykelønn og trygdeordninger også. Hvordan innstrammingen bør skje vet jeg ikke, men det er uholdbart når 2/3 av en noen befolkningsgrupper i landet går på trygd og vi har nesten dobbelt så høyt sykefravær som andre land.

 

Det med å bli tigger og havne på gata er stråmanns-argumentasjon i kjent stil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Selvsagt er det traumatisk for barn å vokse opp i fattigdom uten muligheter til feks ønskede fritidsaktiviteter. Jeg skjønner absolutt den far, og barn bør slippe det.

 

Det fins for mange voksne som har glemt hvordan det er å være barn:-(

 

Jeg kjenner rikinger, de er forresten ikke oppblåste:-) De er heller motsatt :lol:

Det er ikke traumatisk å ikke ha råd til jakke til 7000 og sydenferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg mener Norge må stramme inn på mange måter. Lavere lønninger, lavere pensjoner. Høyere skatt, men på en måte som skåner bedriftene. Innstramming av sykelønn og trygdeordninger også. Hvordan innstrammingen bør skje vet jeg ikke, men det er uholdbart når 2/3 av en noen befolkningsgrupper i landet går på trygd og vi har nesten dobbelt så høyt sykefravær som andre land.

 

Det med å bli tigger og havne på gata er stråmanns-argumentasjon i kjent stil.

 

Det er det ikke. Hvis en ikke får jobb, og ikke trygd, hva er alternativet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge har nesten dobbelt så høyt sykefravær som andre land. Mye høyere enn f.eks Sverige.

 

Det kan man enkelt gjøre noe med ved å innføre en eller flere karentsdager og/eller senke sykelønnen til nivået på AAP.

 
Blant den første generasjonen innvandrere som kom til Norge går 2/3 på trygd, mot 1/3 av nordmenn i samme alder. Har alle tilfeldigvis hatt uflaks og blitt syke, eller kan det være strukturell grunner?

 

Denne gruppen har gjerne hatt tunge manuelle jobber som har ødelagt helsen. 

 

Greit at vi har noen få prosentpoeng høyere sysselsetting enn andre land, men det får være grenser for hva man skal bortforklare med det.

 

 

Her er det noe som ikke stemmer. Hvis det både er flere i arbeid og flere på trygd i Norge, hva lever alle de som hverken jobber, eller får trygd, av i andre land?

 

Anonymous poster hash: aab72...c03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det er uholdbart når 2/3 av en noen befolkningsgrupper i landet går på trygd il.

 

Innvandringsstopp?

Anonymous poster hash: aab72...c03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke traumatisk å ikke ha råd til jakke til 7000 og sydenferie.

 

På vestkanen er det nok det.

Anonymous poster hash: 7cc0f...bae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg mener Norge må stramme inn på mange måter.

 

 

Regjeringen strammer inn ved å ramme de svakeste, dette samtidig som de ikke hadde råd å gi de svakeste skattelette men de hadde råd til å gi de rike titalls tusen i skattelette (40.000 i skattelette med 2 millioner i inntekt). Slikt reagerer anstendige folk med samvittighet på.

Anonymous poster hash: 7cc0f...bae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...