Gå til innhold

Fluoxetin

Gjest Karianne

Anbefalte innlegg

Gjest Karianne

Legen har skrevet ut Fluoxetin til meg mot depresjon. Han sa ingenting om bivirkninger og slikt, men jeg har kikket i felleskatalogen og funnet det ut selv. Jeg vet du har skrevet mye om SSRI og alkohol før, men jeg lurer likevel på noe rundt det. Det står at samtidig bruk av Fluoxetin og alkohol bør unngås. Jeg ser ikke at det spesifikt står på noen av de andre SSRI. Er det spesielt viktig for fluoxetin?

Og hvorfor bør det egentlig unngås? Hva er det som skjer hvis man drikker? Blir man fortere full enn man vanligvis blir? Mister pillene sin virkning? Eller hva skjer?

Jeg ser også at det står at bilkjøring bør unngås. Om f.eks Seroxat står det at man bør være varsom ved bilkjøring og om f.eks Cipramil står det ingenting. Bør jeg virkelig unngå å kjøre bil? Jeg er student og har bare tilgang til bil når jeg er hjemme i jul og påskeferier. Da synes jeg det er ok å få kjørt litt for å holde det ved like. Burde jeg unngå det?

Jeg har tidligere gått på Cipramil. Da kjørte jeg bil uten problemer. Drikkinga var ikke noe problem da ettersom jeg ikke drakk. Jeg drikker fortsatt ikke noe særlig, men synes det er ok å kunne ta et glass ved en sjelden anledning. Jeg stopper før jeg blir full uansett. Grunnen til at legen gav meg Fluoxetin i steden for Cipramil nå var at jeg sa jeg ikke visste om Cipramilen hadde virket. Jeg kjente liksom ikke noe til det da jeg holdt på. Jeg ble jo gradvis bedre, men tror det hadde mer med terapien å gjøre. Derfor gav han meg heller Fluoxetin. Han ville ikke gi Seroxat da det visstnok skulle være vanskelig å slutte med. Men det eneste han sa var forskjellen på Cipramil og Fluoxetin var at Fluoxetin hadde færre bivirkninger. Han sa ikke noe om dem og ikke noe om drikking eller bilkjøring.

Hvor forsiktig må jeg være?

Kan jeg kjøre bil?

Kan jeg drikke litt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40171-fluoxetin/
Del på andre sider