Gå til innhold

Fluoxetin

Gjest Karianne

Anbefalte innlegg

Gjest Karianne

Legen har skrevet ut Fluoxetin til meg mot depresjon. Han sa ingenting om bivirkninger og slikt, men jeg har kikket i felleskatalogen og funnet det ut selv. Jeg vet du har skrevet mye om SSRI og alkohol før, men jeg lurer likevel på noe rundt det. Det står at samtidig bruk av Fluoxetin og alkohol bør unngås. Jeg ser ikke at det spesifikt står på noen av de andre SSRI. Er det spesielt viktig for fluoxetin?

Og hvorfor bør det egentlig unngås? Hva er det som skjer hvis man drikker? Blir man fortere full enn man vanligvis blir? Mister pillene sin virkning? Eller hva skjer?

Jeg ser også at det står at bilkjøring bør unngås. Om f.eks Seroxat står det at man bør være varsom ved bilkjøring og om f.eks Cipramil står det ingenting. Bør jeg virkelig unngå å kjøre bil? Jeg er student og har bare tilgang til bil når jeg er hjemme i jul og påskeferier. Da synes jeg det er ok å få kjørt litt for å holde det ved like. Burde jeg unngå det?

Jeg har tidligere gått på Cipramil. Da kjørte jeg bil uten problemer. Drikkinga var ikke noe problem da ettersom jeg ikke drakk. Jeg drikker fortsatt ikke noe særlig, men synes det er ok å kunne ta et glass ved en sjelden anledning. Jeg stopper før jeg blir full uansett. Grunnen til at legen gav meg Fluoxetin i steden for Cipramil nå var at jeg sa jeg ikke visste om Cipramilen hadde virket. Jeg kjente liksom ikke noe til det da jeg holdt på. Jeg ble jo gradvis bedre, men tror det hadde mer med terapien å gjøre. Derfor gav han meg heller Fluoxetin. Han ville ikke gi Seroxat da det visstnok skulle være vanskelig å slutte med. Men det eneste han sa var forskjellen på Cipramil og Fluoxetin var at Fluoxetin hadde færre bivirkninger. Han sa ikke noe om dem og ikke noe om drikking eller bilkjøring.

Hvor forsiktig må jeg være?

Kan jeg kjøre bil?

Kan jeg drikke litt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40171-fluoxetin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tar en tablett daglig, Dvs 20mg. Jeg begynnte rett på 20mg og startet for seks dager siden.

Og så lurer jeg videre på om jeg kan legge mye på meg av disse pillene?

Hei Karianne!

Nå kan jeg bare snakke for meg selv, men jeg går også på flupxetin, nå 40 mg, men har og gått på 60 mg ( på grunn av tvang ).

Man skal vel kanskje være forsiktig med bilkjøring inntil man vet hvordan man reagerer på fluoxetin, men for meg så går det helt fint å kjøre bil nå. Den første tiden lot jeg vær, det vil si de tre - fire første ukene.

Når det gjelder alkohol, så sier det seg selv at hvis du tar disse for depresjon, så burde man være forsiktig med alkohol. Alkohol i seg selv, ved depresjon kan gi uheldige virkninger, men jeg har vel fått beskjed om at jeg kan ta en glass eller to, men man må nesten prøve seg fram. Jeg selv, har fått en del panikk angst, men det kommer sikkert an på din situasjon...

Du drikker jo ikke mye ut fra det jeg leser, så jeg tror ikke det vil bety så mye om du av og til en sjelden gang tar deg et glass eller to.

Jeg merker at jeg tåler mindre alkohol, men det kan ha sammenheng med andre årsaker også...

Når det gjelder det å legge på seg, så kan jeg bare fortelle ut fra meg selv. Og jeg kan jo si at jeg har vært livredd for at de skulle gjøre at jeg la på meg. Jeg sliter med anoreksi, og dette har vært svært viktig for meg. Jeg spurte om og om igjen flere ganger, og så her inne :-)

Jeg har ikke lagt på meg, eller fått mer matlyst av fluoxetin. For meg har jeg bare hatt positiv framgang.

Jeg har både erfart at jeg går ned i vekt, og jeg står stille på en vekt, og nå må jeg legge på meg, men det er fordi jeg har altfor lav BMI, og det har ikke noe med pillene å gjøre at jeg nå legger på meg. Det er jeg trygg på i dag.

Jeg har prøvd å slutte et par ganger, og da har ting klusset seg til igjen etter en stund..., så jeg har stort utbytte av fluoxetin, men det er jo så forskjellig fra person til person...

*LYKKE TIL*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40171-fluoxetin/#findComment-151380
Del på andre sider

Jeg gikk en periode på Cipramil, men hadde ingen effekt, så jeg byttet til Fluoxetin. Jeg har gått på fluoxetin etterhvert ganske lenge, begynte på 60 mg, har nå gått ned til 40.

Jeg har ikke merket noen bivirkninger i det hele tatt, har bare merket at verden er et bedre sted. Men om det skyldes medisin eller terapi, som du nevner, det kan jeg jo ikke egentlig vite...

Jeg har ikke merket noe til det med å kjøre bil. Jeg er også student og kjører lite, men det har uansett ikke vært noe problem. Jeg drikker heller ikke særlig mye, men tar gjerne et glass vin til maten iblant, og det har gått helt fint!

Vekten har heller ikke reagert noe på medusinene.

MIN dom over Fluoxetin er noe sånt som: FANTASTISK! (Men det er jo ikke dermed sagt at den passer for deg....)

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40171-fluoxetin/#findComment-151396
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...