Gå til innhold

Tror jeg er på vei inn i en manisk periode NHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

I vår fikk jeg sparken på en jobb jeg trivdes godt i. Det endte med flytting og mye stress, i tillegg til att en venn av meg døde etter langvarig sykdomm. Alt dette førte til att jeg ble helt rar. Var veldig urolig, gråt i ene øyblikket, latterkrampe i det andre og jeg skravla i ett sett. Husker aldri hvor jeg la fra meg ting, og var ganske fjern. Noen månder senere fikk jeg diagnosen bipolar.

I natt sov jeg ca 4 timer. Å i kveld har jeg skravla en del med tilfeldige folk, det gjør jeg ikke vanligvis. Har også vært ganske distre de siste to dagene. Var å handla julegaver, og måtte lete i 5 minutter etter bankorte hver gang jeg skulle betale, jeg husket ikke hvor jeg parkerte bilen, jeg rota vekk bilnøkklene mine, de hadde jeg lagt fra meg på en butikk. Jeg la igjenn telefonen min med ei vennine. Begynner å bli litt frustrert nå og er redd jeg skal komme inn i en sann fase igjenn. Tar forøvrig 30mg remeron og 200 mg Lamictal hver kveld. Jeg drog en tur på legevakta og fikk 10mg vival. Putta de i meg, angsten min forsvant da ihvertfall. Hva skal jeg gjør nå? Har nylig begynt i en ny jobb, etter å ha gått ett halvt år arbeidsledig. Er det fare for att det kan utløse en slik mani? I den forje perioden hørte jeg også en natt svak korpsmusikk mens jeg satt på internett. Jeg trodde det komm fra maskjina, men gikk også ut å sjekket om det var noe korps ute selv om det var midt på natta. For en stund siden hørte jeg en slags piping. Men hver gang jeg snudde meg mot der jeg hørte lyden fra ble det stilt i øret mitt. Jeg vet jeg har vært stressa i de siste ukene. Har passa en 2 åring i 10 dager, i tillegg til att jeg begynte i ny jobb også er det jo alltid et styr med julegaver... Hjelp meg, vil ikke bli slik som jeg var igjenn!

Skrevet

Det høres ut som du har peiling på hva som foregår inni hodet ditt og du har muligens rett i at du er på vei inn i en manisk fase...

Det jeg synes er rart er at du er det på tross at du går på medisiner.

Hvor lenge har du gått på de??

Remeron skal brukes med forsiktighet hvis du har hatt tilfeller av mani osv. Se medisinsk beskrivelse av preparatet:

Remeron should be used with caution if you have active liver or kidney disease, or heart or blood pressure problems. Also be sure to tell your doctor if you have a history of seizures, mania (extremely high spirits), hypomania (mild excitability), drug use, or any other physical or emotional problems.

Jeg vet ikke om det er fordi den kan utløse manier, men det er i alle fall tilfelle for en hel del andre antidepressiva.

Det kan jo hende du bør øke doseringen av lamictal også...? Hvordan ser prøvene ut? Er det en vanlig allmennlege eller en psykiater som følger deg opp??

Dosering av lamictal er jo individuelt, men anbefalt for voksne er denne:

Recommended dosage

ADULTS

--------------------

Lamictal combined with Tegretol, Dilantin, Phenobarbital, and Mysoline:

One 50-milligram dose per day for 2 weeks, then two 50-milligram doses per day, for 2 weeks. After that, your doctor will have you take a total of 300 milligrams to 500 milligrams a day, divided into 2 doses.

Lamictal combined with Depakene and any of the above medications:

One 25-milligram dose every other day for 2 weeks, then 25 milligrams once a day for 2 weeks. After that, the doctor will prescribe a total of 100 milligrams to 150 milligrams a day, divided into 2 doses. You should not take more than 25 milligrams every other day because of the increased risk of rash with this combination of drugs.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg er redd du har rett i dine antagelser.

Jeg synes du snarest skal ta kontakt med psykiatrien dersom du har en behandler der. I slike tilfeller bruker vi å legge inn personer med en gang i 3-5 dager for stabilisering og gjennopprettelse av søvnmønsteret.

Om du ikke har slik kontakt, kan du ta kontakt med legevakten i kveld eller senest med fastlegen din i morgen tidlig.

Dersom du er på vei inn i en mani, bør du få store doser med nevroleptika f.eks, Haldol, Truxal, Largactil, Melleril og eller benzodiazepiner som Vival.

Manier kan utvikle seg raskt, og en bør medisineres raskt.

Senest i morgen bør du snakke med den som ga deg Remeron om du midlertidig skal slutte med denne.

Lamictal er et godt middel ved bipolar lidelse, men ikke spesielt bra til å behandle akutte manier. En doseøkning her er ikke tingen. Fortsett med avtalt dose til du har snakket med legen/psykiateren.

Skrevet

Det høres ut som du har peiling på hva som foregår inni hodet ditt og du har muligens rett i at du er på vei inn i en manisk fase...

Det jeg synes er rart er at du er det på tross at du går på medisiner.

Hvor lenge har du gått på de??

Remeron skal brukes med forsiktighet hvis du har hatt tilfeller av mani osv. Se medisinsk beskrivelse av preparatet:

Remeron should be used with caution if you have active liver or kidney disease, or heart or blood pressure problems. Also be sure to tell your doctor if you have a history of seizures, mania (extremely high spirits), hypomania (mild excitability), drug use, or any other physical or emotional problems.

Jeg vet ikke om det er fordi den kan utløse manier, men det er i alle fall tilfelle for en hel del andre antidepressiva.

Det kan jo hende du bør øke doseringen av lamictal også...? Hvordan ser prøvene ut? Er det en vanlig allmennlege eller en psykiater som følger deg opp??

Dosering av lamictal er jo individuelt, men anbefalt for voksne er denne:

Recommended dosage

ADULTS

--------------------

Lamictal combined with Tegretol, Dilantin, Phenobarbital, and Mysoline:

One 50-milligram dose per day for 2 weeks, then two 50-milligram doses per day, for 2 weeks. After that, your doctor will have you take a total of 300 milligrams to 500 milligrams a day, divided into 2 doses.

Lamictal combined with Depakene and any of the above medications:

One 25-milligram dose every other day for 2 weeks, then 25 milligrams once a day for 2 weeks. After that, the doctor will prescribe a total of 100 milligrams to 150 milligrams a day, divided into 2 doses. You should not take more than 25 milligrams every other day because of the increased risk of rash with this combination of drugs.

Jeg blir så usikker. Att jeg er distre kan jo være att jeg har vært stressa. Har vært ganske energisk i dag, men alle har jo slike dager. Men jeg blir veldig fort rørt og tar til tårene. Det er vel ikke så vanlig for meg. Egentlig har jeg det helt fint. Eneste som plager meg, er att jeg glemmer hele tiden hvor jeg legger fra meg ting, går hele tiden å leter etter ting. også att jeg kan sette meg inn i bilen å kjøre så glemte jeg hva jeg skulle. Tar en stund før jeg husker det.

Men siden det var slik den forje perioden startet så ringte jeg i dag til behandleren min. Hun hadde ferie til over jul, gikk på legevakta, men de sa jeg fikk kontakte fastlegen min i morra. Så jeg får vel se litt ann hvordan det går...

Jeg er ikke hyperaktiv, kjenner att det skal bli godt å legge seg i kveld.

• 3 uker senere...
Gjest Aina E
Skrevet

Jeg synes du snarest skal ta kontakt med psykiatrien dersom du har en behandler der. I slike tilfeller bruker vi å legge inn personer med en gang i 3-5 dager for stabilisering og gjennopprettelse av søvnmønsteret.

Om du ikke har slik kontakt, kan du ta kontakt med legevakten i kveld eller senest med fastlegen din i morgen tidlig.

Dersom du er på vei inn i en mani, bør du få store doser med nevroleptika f.eks, Haldol, Truxal, Largactil, Melleril og eller benzodiazepiner som Vival.

Senest i morgen bør du snakke med den som ga deg Remeron om du midlertidig skal slutte med denne.

Lamictal er et godt middel ved bipolar lidelse, men ikke spesielt bra til å behandle akutte manier. En doseøkning her er ikke tingen. Fortsett med avtalt dose til du har snakket med legen/psykiateren.

Hvordan kan du si noe sånt...??

"Dersom du er på vei inn i en mani, bør du få store doser med nevroleptika f.eks, Haldol, Truxal, Largactil, Melleril og eller benzodiazepiner som Vival. "

Apedop...

Orfiril kan fint benyttes til behandling av akutte manier! Man trenger ikke å sløve dama helt ned, det vet jeg av erfaring og ingen skulle tvunget i meg en eneste sort av de sukkertøyene der...!

Ikke at man skal fleipe med maniske episoder, men jeg synes man bør gjøre et forsøk med andre ting først.

De medikamentene du her nevner, gjør bare noe med symptomene, i verste tilfelle kan de fremkalle angst i stedet. (Jeg var i en manisk fase, fikk truxal og en angst jeg ikke har opplevd maken til. Sløv, men livredd)

Så snart hun slutter, vil den maniske fasen være der igjen. Det kan hende hun bare trenger et annet medikament enn lamictal i stedet, og da nytter det ikke å sløve, med mindre hun er "rebelsk".

Som sagt; Jeg synes et forsøk med Orfiril ville vært lurt, evt. med et LITE tillegg av vival eller de andre du nevner, for å dempe hyperaktiviteten litt I EN PERIODE og ikke i store doser som du sier...

Mvh.

Gjest Aina E
Skrevet

Hvordan kan du si noe sånt...??

"Dersom du er på vei inn i en mani, bør du få store doser med nevroleptika f.eks, Haldol, Truxal, Largactil, Melleril og eller benzodiazepiner som Vival. "

Apedop...

Orfiril kan fint benyttes til behandling av akutte manier! Man trenger ikke å sløve dama helt ned, det vet jeg av erfaring og ingen skulle tvunget i meg en eneste sort av de sukkertøyene der...!

Ikke at man skal fleipe med maniske episoder, men jeg synes man bør gjøre et forsøk med andre ting først.

De medikamentene du her nevner, gjør bare noe med symptomene, i verste tilfelle kan de fremkalle angst i stedet. (Jeg var i en manisk fase, fikk truxal og en angst jeg ikke har opplevd maken til. Sløv, men livredd)

Så snart hun slutter, vil den maniske fasen være der igjen. Det kan hende hun bare trenger et annet medikament enn lamictal i stedet, og da nytter det ikke å sløve, med mindre hun er "rebelsk".

Som sagt; Jeg synes et forsøk med Orfiril ville vært lurt, evt. med et LITE tillegg av vival eller de andre du nevner, for å dempe hyperaktiviteten litt I EN PERIODE og ikke i store doser som du sier...

Mvh.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...