Cammomille Skrevet 29. oktober 2014 Skrevet 29. oktober 2014 Jeg er lagt inn på lukket akuttpost på noe de kaller nødrett. Er egentlig ingen som har satt seg ned for å forklare meg hva det innebærer, men jeg har forstått det sånn at jeg ikke er her frivillig hvertfall. Men det var visst ikke helt det samme som å være lagt inn på tvang..? Noen som kan hjelpe meg?? Hvor lenge kan de holde meg her, og hva skal til for at jeg kan få reise hjem?? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 29. oktober 2014 Skrevet 29. oktober 2014 http://no.wikipedia.org/wiki/N%C3%B8drett For å sette det på spissen juridisk: Overlegen holder deg tilbake mot din vilje. Da bryter han/hun loven. Men fordi det å holde deg tilbake (ulovlig) ansees som " Handlingen det er snakk om må være utført for å redde «nogens Person eller Gods fra en paa anden Maade uafvendelig Fare». Videre må det foreligge en betydelig interesseovervekt til fordel for det som reddes i forhold til det som blir ofret." - en langt mindre sak enn det positive i å hindre deg i å skade deg alvorlig, så blir overlegen straffefri i dette tilfellet. Forståelig? Et annet eksempel: Du har ikke lov til å bruke fysisk makt på noen. Men hvis du går over en bro, og der treffer en person som vil hoppe ut og begå selvmord, og du kaster deg over denne og holder den fast til politiet/ambulanse kommer, så vil du pga nødrett være straffefri for å bruke fysisk makt på denne personen. 0 Siter
Caylee Skrevet 29. oktober 2014 Skrevet 29. oktober 2014 Ikke for å skremme deg men.. Nesten det samme skjedde med meg. Jeg ville hjem og de sa "Da holder vi deg igjen på nødrett". Egentlig så er å holde igjen på nødrett det samme som "Vi lar deg ikke dra hjem, vi har deg på nødrett til vi får skriftlig på papir at du er på tvang" Grunnen til at de bruker nødrett er fordi du vil skrive deg ut? Så ikke for å skremme deg, men enten setter de deg på tvang eller så er jo "nødrett" det at du har sagt du vil hjem, og at de derfor holder deg igjen. Løsningen da for å faktisk unngå tvangsinnleggelse er å si "Ok, jeg drar ikke hjem alikevel. Jeg samarbeider". Da er du heller på "frivillig tvang" og du kan dra hjem hvis du er heldig om for eksempel 2 uker, istedenfor 3 måneder (som er minstetiden for tvang) Jeg var smart tilslutt, ble med på å samarbeide. Da tok de ikke på såkalt "nødrett" og tvang alikevel og jeg kom ut etter noen uker (istedenfor 3 måneder som jeg kunne risikert) Håper det hjalp. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 29. oktober 2014 Skrevet 29. oktober 2014 Det er ingen minstetid for tvang. 0 Siter
Caylee Skrevet 29. oktober 2014 Skrevet 29. oktober 2014 Det er ingen minstetid for tvang. Nei, men det er vurdering hver 3 måned 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 29. oktober 2014 Skrevet 29. oktober 2014 Nei, men det er vurdering hver 3 måned Det er en helt annen sak. Tvang skal opphøre straks vilkårene ikke lenger er oppfylt. 0 Siter
Caylee Skrevet 29. oktober 2014 Skrevet 29. oktober 2014 Det er en helt annen sak. Tvang skal opphøre straks vilkårene ikke lenger er oppfylt. Hvorfor ble alle bare skjekket hver 3 måned da? Meg inkludert. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 29. oktober 2014 Skrevet 29. oktober 2014 Hvorfor ble alle bare skjekket hver 3 måned da? Meg inkludert. En sjekker dette ved hver samtale uten at det gjøres formelle nedtegninger om dette i journalen. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2014 Skrevet 30. oktober 2014 http://no.wikipedia.org/wiki/N%C3%B8drett For å sette det på spissen juridisk: Overlegen holder deg tilbake mot din vilje. Da bryter han/hun loven. Men fordi det å holde deg tilbake (ulovlig) ansees som " Handlingen det er snakk om må være utført for å redde «nogens Person eller Gods fra en paa anden Maade uafvendelig Fare». Videre må det foreligge en betydelig interesseovervekt til fordel for det som reddes i forhold til det som blir ofret." - en langt mindre sak enn det positive i å hindre deg i å skade deg alvorlig, så blir overlegen straffefri i dette tilfellet. Forståelig? Et annet eksempel: Du har ikke lov til å bruke fysisk makt på noen. Men hvis du går over en bro, og der treffer en person som vil hoppe ut og begå selvmord, og du kaster deg over denne og holder den fast til politiet/ambulanse kommer, så vil du pga nødrett være straffefri for å bruke fysisk makt på denne personen. For meg høres det betryggende ut at man åpner for bruk av tvang mot de som vil skade seg selv. Likevel undres jeg på her er en kontrollfunksjon. Fengslene får uanmeldte besøk av en kontrollgruppe. De samtaler med fangene for å finne eventuelle avvik fra reglene som gjennomføring av soning. Om uberettiget tvang osv. Finnes det en lignende kontrollordning for psykiatriske institusjoner? Anonymous poster hash: 700a1...fa4 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 30. oktober 2014 Skrevet 30. oktober 2014 For meg høres det betryggende ut at man åpner for bruk av tvang mot de som vil skade seg selv. Likevel undres jeg på her er en kontrollfunksjon. Fengslene får uanmeldte besøk av en kontrollgruppe. De samtaler med fangene for å finne eventuelle avvik fra reglene som gjennomføring av soning. Om uberettiget tvang osv. Finnes det en lignende kontrollordning for psykiatriske institusjoner? Anonymous poster hash: 700a1...fa4 Ja, alle psykiatriske avdelinger har sin egen Kontrollkommisjon oppnevnt av Fylkesmannen. Denne skal komme både på anmeldte og uanmeldte besøk. Enhver bruk av tvang, også nødrett, blir behandlet i Kkom. 0 Siter
Cammomille Skrevet 30. oktober 2014 Forfatter Skrevet 30. oktober 2014 Jeg fikk beskjed om at det var snakk om noen få dager. De skrev meg ut fra DPS mot min vilje (jeg ble kastet ut) fordi jeg ikke hadde blitt noe bedre i løpet av de fem dagene jeg var der. De mente at de da ikke kunne hjelpe meg, og sendte meg hjem uten videre oppfølging før samtale med min psykolog på tirsdag neste uke. Jeg tok kontakt med fastlegen min og hun ringte tilbake til DPS og krevde at de lot meg være der til de hadde laget en felles plan videre. Vi lagde en avtale om at jeg skulle kjøre rett opp dit og bli der til i dag også skulle hun selv komme oppover i dag. Da jeg kom opp dit fikk jeg bare beskjed om at jeg ikke var henvist dit, men til et annet psykiatrisk mottak. Jeg sa at det kom ikke på tale, og da kommer overlegen og slenger nødretten i fjeset på meg. Jeg sa ikke noe annet til fastlegen enn det jeg hadde sagt i utsamtalen på DPS, men nå var det plutselig nok til å holde meg igjen med makt.. Jeg skjønner ikke dette!! 0 Siter
frosken Skrevet 30. oktober 2014 Skrevet 30. oktober 2014 Jeg sa ikke noe annet til fastlegen enn det jeg hadde sagt i utsamtalen på DPS, men nå var det plutselig nok til å holde meg igjen med makt.. Jeg skjønner ikke dette!! Hva er det du ikke skjønner? Hva ønsker du skal skje? 0 Siter
Cammomille Skrevet 30. oktober 2014 Forfatter Skrevet 30. oktober 2014 Det var DPS som holdt meg igjen på tvang, de samme som skrev meg ut noen timer tidligere. Det skjønner jeg ikke!! 0 Siter
frosken Skrevet 30. oktober 2014 Skrevet 30. oktober 2014 Det var DPS som holdt meg igjen på tvang, de samme som skrev meg ut noen timer tidligere. Det skjønner jeg ikke!! Jeg tror du er i stand til å skjønne det. Du har sannsynligvis sagt noe som ulike fagpersoner vurderer litt ulikt mht hvordan det er konstruktivt å forholde seg til. Det typiske vil være at man sier noe som kan gi grunn til å lure på om du kan komme til å skade deg selv alvorlig eller begå selvmord. Noen behandlere vil mene at det er mest konstruktivt å la deg beholde ansvaret for deg selv så fremt du ikke er psykotisk, mens andre vil ha en mye lavere terskel for å overta ansvaret for deg inntil videre. Det høres ut som om DPS mente du skulle gis ansvaret selv, men at etter fastlegens insistering på at dette ikke gikk an, så velger DPS å høre på henne og derfor overføre deg til en annen avdeling. Ikke så vanskelig å forstå om det er slik det har foregått. Det er selvfølgelig fullt mulig at det ligger en helt annen historie bak enn den jeg har antydet, men prinsippet er det samme. 0 Siter
Gjest Skrevet 30. oktober 2014 Skrevet 30. oktober 2014 For meg høres det betryggende ut at man åpner for bruk av tvang mot de som vil skade seg selv. Likevel undres jeg på her er en kontrollfunksjon. Fengslene får uanmeldte besøk av en kontrollgruppe. De samtaler med fangene for å finne eventuelle avvik fra reglene som gjennomføring av soning. Om uberettiget tvang osv. Finnes det en lignende kontrollordning for psykiatriske institusjoner? Anonymous poster hash: 700a1...fa4 Det er vel de som er til fare for seg selv og andre. De som skader seg trenger ikke nødvendigvis være det. 0 Siter
frosken Skrevet 30. oktober 2014 Skrevet 30. oktober 2014 For meg høres det betryggende ut at man åpner for bruk av tvang mot de som vil skade seg selv. Likevel undres jeg på her er en kontrollfunksjon. Fengslene får uanmeldte besøk av en kontrollgruppe. De samtaler med fangene for å finne eventuelle avvik fra reglene som gjennomføring av soning. Om uberettiget tvang osv. Finnes det en lignende kontrollordning for psykiatriske institusjoner? Anonymous poster hash: 700a1...fa4 Ja, kontrollkommisjonene fører tilsyn og gjennomgår alle vedtak om tvangsinnleggelser. https://helsenorge.no/psykisk-helsevern/kontrollkommisjonen 0 Siter
Cammomille Skrevet 31. oktober 2014 Forfatter Skrevet 31. oktober 2014 Da er jeg skrevet ut... Til ingen oppfølging. Fikk med meg vival til helgen, men huset var fult og noen måtte ut. Det var jaggu kort vei fra tvang til utskrivelse!! Jeg sitter igjen og er egentlig sjokkskadd. Absolutt ingenting er forandret, situasjonen min er lik som på onsdag. Jeg skjønner meg ikke på systemet!! 0 Siter
frosken Skrevet 31. oktober 2014 Skrevet 31. oktober 2014 Da er jeg skrevet ut... Til ingen oppfølging. Fikk med meg vival til helgen, men huset var fult og noen måtte ut. Det var jaggu kort vei fra tvang til utskrivelse!! Jeg sitter igjen og er egentlig sjokkskadd. Absolutt ingenting er forandret, situasjonen min er lik som på onsdag. Jeg skjønner meg ikke på systemet!! Det er en ugrei opplevelse å bli skrevet ut på den måten. Jeg synes det ville vært en fordel om systemet klarte å ligge litt i forkant og ikke gjennomførte denne typen innleggelser med påfølgende utkastelse. Til deres forsvar kan det vel sies at det av og til er uforutsigbart hvor stor pasienttilgang de får som følge av at folk blir akutt syke. Noen vil bli fristet til å utagere ganske kraftig i forbindelse med slike utskrivelser, håper ikke det er slik du reagerer. Men du skriver at du er skrevet ut til ingen oppfølgning, mens du tidligere i tråden sa du hadde time hos psykologen din på tirsdag? Hva kan du gjøre for å få en best mulig helg tenker du? 0 Siter
Cammomille Skrevet 31. oktober 2014 Forfatter Skrevet 31. oktober 2014 Det er en ugrei opplevelse å bli skrevet ut på den måten. Jeg synes det ville vært en fordel om systemet klarte å ligge litt i forkant og ikke gjennomførte denne typen innleggelser med påfølgende utkastelse. Til deres forsvar kan det vel sies at det av og til er uforutsigbart hvor stor pasienttilgang de får som følge av at folk blir akutt syke. Noen vil bli fristet til å utagere ganske kraftig i forbindelse med slike utskrivelser, håper ikke det er slik du reagerer. Men du skriver at du er skrevet ut til ingen oppfølgning, mens du tidligere i tråden sa du hadde time hos psykologen din på tirsdag? Hva kan du gjøre for å få en best mulig helg tenker du? Jeg har fortsatt timen min hos psykologen min på tirsdag. Men når man står med beina i synkesand så er tirsdag veldig lenge til. Sist time vi hadde så gikk vel det meste helt galt, så stoler ikke helt på henne sånn som situasjonen er nå. Jeg er vel egentlig mest skremt av hele opplegget. Fastlegen min var ordentlig sint, men det hjelper så lite når jeg sitter igjen med alle følelsene og kaos gjennom helgen alene. Fristelsen blir veldig stor til å gjøre noe ordentlig dumt, mest for å "bevise" at jeg faktisk snakker sant om hvor vanskelig det er. 0 Siter
frosken Skrevet 31. oktober 2014 Skrevet 31. oktober 2014 Du rammer ikke systemet ved å utagere, du rammer til syvende og sist kun deg selv. Systemet vil forsvare sin beslutning enten det går bra med deg i helgen eller ikke. Skjønner at du synes det er ganske lenge til tirsdag, men kunne du prøve å ta stilling til hva du kan gjøre nå i helgen for å ha det mest mulig ok? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.