Gå til innhold

Tegn på at AD vil virke?

Anbefalte innlegg

YoplaitDouble
Skrevet

Jeg er på dag 8 av Brintellix i dag, og merker at jeg tenker litt klarere og at ting jeg tidligere tenkte negativt på har fått en litt mer positiv vinkling. Ikke noe revolusjonerende, men såpass at jeg kjenner at det er noe annet enn placebo.

Kroppslig angst er for øvrig uendret, men den tar jeg toppene av med Pranolol.

Er dette de første tegnene på at AD vil virke?

Når det gjelder serummåling, så tror jeg ikke dette finnes for Brintellix ennå. Når vil det være på plass?

Skrevet

Jeg tror ikke det finnes sikre metoder for å forutse om et AD virker eller ikke. Du må bare ta tiden til hjelp, og det håper jeg også at du gjør, at du prøver dette i 2-3 måneder før du gjør deg opp en mening om det virker eller ikke.

Står du på 20 mg i dag?

I mitt tilfelle merket jeg absolutt ingen endring fra dag til dag, men etter ganske lang tid så jeg tilbake og tenkte "jeg har jo faktisk blitt mye bedre". Jeg tror det er sånn det fungerer egentlig.

YoplaitDouble
Skrevet

Jeg tror ikke det finnes sikre metoder for å forutse om et AD virker eller ikke. Du må bare ta tiden til hjelp, og det håper jeg også at du gjør, at du prøver dette i 2-3 måneder før du gjør deg opp en mening om det virker eller ikke.

Står du på 20 mg i dag?

I mitt tilfelle merket jeg absolutt ingen endring fra dag til dag, men etter ganske lang tid så jeg tilbake og tenkte "jeg har jo faktisk blitt mye bedre". Jeg tror det er sånn det fungerer egentlig.

Ja, 20mg etter to dager på 10mg. Mot anbefalingene. Fordi jeg vet av erfaring at middels doser på meg garantert blir for lavt. Det er lettere med tilgivelse enn tillatelse hos legen ;)

Nå er det jo slik at Brintellix visst nok kan virke noe raskere enn SSRI fordi den dobbeltvirkende effekten påvirker nedreguleringen av *noe jeg ikke forstår*, som kan gi tidligere effekt. Nå er det ikke umulig å få effekt av SSRI etter en uke heller, og dette er jo ikke så mye at jeg ser så mye forskjell fra dag til dag. Men føler at det er noe som skjer.

Skrevet

Ja, 20mg etter to dager på 10mg. Mot anbefalingene. Fordi jeg vet av erfaring at middels doser på meg garantert blir for lavt. Det er lettere med tilgivelse enn tillatelse hos legen ;)

Nå er det jo slik at Brintellix visst nok kan virke noe raskere enn SSRI fordi den dobbeltvirkende effekten påvirker nedreguleringen av *noe jeg ikke forstår*, som kan gi tidligere effekt. Nå er det ikke umulig å få effekt av SSRI etter en uke heller, og dette er jo ikke så mye at jeg ser så mye forskjell fra dag til dag. Men føler at det er noe som skjer.

Jeg fikk effekt etter fire dager på fontex, men viste seg jeg hadde bipolar, så effekten varte ikke, ble enda mer deprimert, men sammen med zyprexa fungerte det knallbra, uten mistet den helt effekt og de nektet meg å trappe opp

Skrevet

Årsaken til at du raskere får effekt av Brintellix:

Brintellix har en potent og direkte effekt på 5HT1a-reseptoren. Det betyr at Brintellix selv aktiverer denne reseptoren på samme måte som serotonin ville gjort. Du slipper å i samme grad vente på at nervecellene tilpasser seg til at det er mer serotonin der (Brintellix har denne effekten også, imidlertid). I tillegg får du mindre bivirkninger som kvalme, fordi Brintellix blokkerer en del serotoninreseptorer som skaper ubehagelige effekter når de blir aktivert (f.eks 5HT3).

På en måte virker Brintellix til dels litt som Buspiron. Men effekten er mye sterkere. Uansett hvor mye Buspiron du hadde tatt (les: om du hadde aktivert alle 5HT1a-reseptorene) så ville effektkurven flatet ut på 47,5% av serotoninets. For Brintellix er denne 80% (det betyr at Brintellix nesten er en full agonist på disse reseptorene). I tillegg har du altså blokkeringen av visse reseptorer, samt SSRI-virkningen.

YoplaitDouble
Skrevet

Takk for en skikkelig forståelig forklaring, ISW :) Men jeg håper det fortsatt er slik at effekten bygger seg sakte opp, så jeg har mer effekt i vente.

Når det gjelder bipolar er jeg egentlig ikke så redd for at Brintellix skal trigge noe der. Jeg har stått på høy dose Efexor uten at det trigget noe som helst, og middels dose Cipralex over lang tid. Eneste gangen jeg hadde noe lignende var aller første forsøket ned SSRI hvor jeg fikk ganske kortvarig hevet stemningsleie i starten. Jeg har aldri blitt diagnostisert med bipolar lidelse, selv om jeg har tatt opp dette spørsmålet med flere leger. Det rimer egentlig ikke med sykdomsbildet, som primært er angst, hvor depresjon kun har vært mild og sneket seg på fordi jeg har passivisert meg som følge av angst. Dette skal uansett utredes, men fastlegen synes ikke første hendelsen med Cipralex var nok til å mene at jeg hadde bipolar lidelse. Det var jo tross alt ikke hypomani engang, bare litt happy stemning. Nå skal jeg uansett til spesialistutredning om en måned for å få en sikrere diagnose og bedre oppfølging.

Skrevet

Bare hyggelig :)

Ja, jeg tror du har mer effekt i vente. Men viktig å ikke sammenligne så veldig fra dag til dag. Lev livet ditt og ta effekten som den kommer. (Ja, jeg vet at det ikke er lett).

YoplaitDouble
Skrevet

Skal man gå ned i vekt med denne?

Jeg har merket en svakt dempende effekt på appetitten. Litt mindre cravings etter karbohydrater. Ikke det at kostholdet mitt er noe dårlig uten, det er bare litt enklere å styre unna usunn mat nå.

Beautiful_Creatures
Skrevet (endret)

Så fint at det finnes alternativer til SSRI for de som ikke har optimal effekt av dette. Vet dere noe om Brintellix skal ha effekt på forskjellige typer angst også? Spør ikke egentlig for meg selv, men kjekt å vite om alternativer hvis det skulle bli aktuelt en gang. Jeg ser at den ikke har dette som indikasjon, men tenkte kanskje den hadde det i andre land enn her, eller at den likevel kan ha effekt på like ting.

Forresten, i forhold til å ha rask effekts å hadde jeg også faktisk veldig rask effekt av zoloft. Jeg var helt sikkert på at det var placebo effekt da jeg merket tydelig forandring allerede første og andre dagen, men det viste seg at denne effekten holdt seg. Det var tydelig forskjell på før og etter oppstart av denne. Høres kanskje utrolig ut, men sant. :)

Lykke til videre med ny medisin. :)

Endret av Beautiful_Creatures
Skrevet

Så fint at det finnes alternativer til SSRI for de som ikke har optimal effekt av dette. Vet dere noe om Brintellix skal ha effekt på forskjellige typer angst også? 

Er medisiner, bortsett fra benzo, spesielt effektiv på angst?

Anonymous poster hash: b3dde...52e

YoplaitDouble
Skrevet (endret)

Så fint at det finnes alternativer til SSRI for de som ikke har optimal effekt av dette. Vet dere noe om Brintellix skal ha effekt på forskjellige typer angst også? Spør ikke egentlig for meg selv, men kjekt å vite om alternativer hvis det skulle bli aktuelt en gang. Jeg ser at den ikke har dette som indikasjon, men tenkte kanskje den hadde det i andre land enn her, eller at den likevel kan ha effekt på like ting.

Forresten, i forhold til å ha rask effekts å hadde jeg også faktisk veldig rask effekt av zoloft. Jeg var helt sikkert på at det var placebo effekt da jeg merket tydelig forandring allerede første og andre dagen, men det viste seg at denne effekten holdt seg. Det var tydelig forskjell på før og etter oppstart av denne. Høres kanskje utrolig ut, men sant. :)

Lykke til videre med ny medisin. :)

Takk skal du ha :)

I teorien bør den være like effektiv eller mer effektiv enn SSRI - tatt i betrakning av at Brintellix er SSRI + tillegg av andre effekter på serotonin. Medisiner som virker på serotonin er de som virker på angst, med unntak av benzo, som virker på en annen måte. Jeg tror det er slik at det er lettest å få godkjent indikasjonen depresjon når nye antidepressiva lanseres, så man lanserer medisinen for dette i første omgang. Det er vanskeligere å få effekt på angst av antidepressiva, noe som sikkert gjør det vanskeligere å "bevise" at medisinen fungerer bedre enn placebo mot dette i forsøkene som utføres. Så det at medisinen ikke er godkjent mot angst ennå betyr absolutt ikke at den ikke virker mot angst. Det er bare ikke gjort nok forsøk på dette. Står for øvrig "mot depresjon" på esken min, selv om det i hovedsak er angst jeg skal få hjelp til.

Endret av YoplaitDouble
Skrevet

Takk skal du ha :)

I teorien bør den være like effektiv eller mer effektiv enn SSRI - tatt i betrakning av at Brintellix er SSRI + tillegg av andre effekter på serotonin. Medisiner som virker på serotonin er de som virker på angst

Jeg har aldri opplevd spesiell god virkning av SSRI mot angst (GAD).

Anonymous poster hash: 7ebf4...7dc

YoplaitDouble
Skrevet (endret)

Jeg har aldri opplevd spesiell god virkning av SSRI mot angst (GAD).

Jeg sa ikke at SSRI nødvendigvis er effektiv mot angst for hvem som helst. På noen virker serotonin angstdempende, på andre ikke. Det har potensiale for å virke mot angst hvis man er en av de det har effekt på, i motsetning til for eksempel noradrenalin - som ikke virker på angst. Snarere tvert i mot.

Tror vi alle er enige om at benzo er mest effektivt på folk flest. Men noen god permanent løsning er det ikke akkurat.

Endret av YoplaitDouble
Skrevet

Jeg sa ikke at SSRI nødvendigvis er effektiv mot angst for hvem som helst. På noen virker serotonin angstdempende, på andre ikke. Det har potensiale for å virke mot angst hvis man er en av de det har effekt på, i motsetning til for eksempel noradrenalin - som ikke virker på angst. Snarere tvert i mot.

Tror vi alle er enige om at benzo er mest effektivt på folk flest. Men noen god permanent løsning er det ikke akkurat.

OK;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...