Gå til innhold

Konfliktløsing retningslinjer (NHD)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Øver meg på å bli mer hensiktsmessig proaktiv og mindre unnvikende og deprimert. Ønsker noen generelle retningslinjer å forholde meg til. Synes det er vanskelig, når noen jeg bryr meg om enten er veldig konfliktsky eller av typen som ikke "tåler" å være med på å ordne opp i det som har skjedd uten å bli sint. 

Hva er "lov" å si? Vil ikke virke belærende eller som en hobbypsykolog, men av og til får jeg litt lyst til å vise kjærlighet i form av å si at "Det er ok å ha feil og innrømme dem, du blir ikke mindre elskbar av den grunn. Jeg liker deg bare enda bedre jeg, fordi jeg da føler at du bryr deg om meg også".

(Det siste altså mot en perfeksjonist som jeg tror innerst inne er veldig usikker på sin egen verdi, og derfor ikke tåler å se på sine egne bidrag til konflikten.)

Jeg tenker det kanskje er å gå over grensen å si sånne ting, men samtidig er vi da bare mennesker som alle skal modnes, og da trenger vi tilbakemeldinger, gjør vi ikke? Jeg har ihvertfall lært mye av tilbakemeldinger jeg har fått. 

Anonymous poster hash: 5045e...ba6
Gjest Gargamel
Skrevet

Jeg synes det høres ut som ovenfra-og-ned holdning å si det på den måten du foreslår.

Hva med å bare si det du mener direkte og tydelig uten å legge til eller trekke fra så mye? Folk tåler å høre ganske mye så lenge man ikke er aggressiv eller nedlatende.

Skrevet

Øver meg på å bli mer hensiktsmessig proaktiv og mindre unnvikende og deprimert. Ønsker noen generelle retningslinjer å forholde meg til. Synes det er vanskelig, når noen jeg bryr meg om enten er veldig konfliktsky eller av typen som ikke "tåler" å være med på å ordne opp i det som har skjedd uten å bli sint. 

Hva er "lov" å si? Vil ikke virke belærende eller som en hobbypsykolog, men av og til får jeg litt lyst til å vise kjærlighet i form av å si at "Det er ok å ha feil og innrømme dem, du blir ikke mindre elskbar av den grunn. Jeg liker deg bare enda bedre jeg, fordi jeg da føler at du bryr deg om meg også".

(Det siste altså mot en perfeksjonist som jeg tror innerst inne er veldig usikker på sin egen verdi, og derfor ikke tåler å se på sine egne bidrag til konflikten.)

Jeg tenker det kanskje er å gå over grensen å si sånne ting, men samtidig er vi da bare mennesker som alle skal modnes, og da trenger vi tilbakemeldinger, gjør vi ikke? Jeg har ihvertfall lært mye av tilbakemeldinger jeg har fått. 

Flott innlegg. Jeg synes du kanskje gjør det unødvendig stort/voldsomt, jeg har mer tro på det enkle som i Gargamel sin versjon.

Skrevet

Jeg synes det høres ut som ovenfra-og-ned holdning å si det på den måten du foreslår.

Hva med å bare si det du mener direkte og tydelig uten å legge til eller trekke fra så mye? Folk tåler å høre ganske mye så lenge man ikke er aggressiv eller nedlatende.

Har du noen eksempler til hva jeg kunne si? Hva ER direkte og tydelig? "Du virker som en perfeksjonist som ikke tåler å se på dine egne bidrag i konflikten fordi du er redd for" .... - virker ikke det også ovenfra og ned? :-/

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Først må du sjekke ut om den andre er enig i at dere har en konflikt, OG om den andre har ønske om å løse den.

2. Deretter kan det være smart å la den andre beskrive hvordan han oppfatter konflikten, årsaken til den og evt spørre den andre og han har forslag til hvordan den kan løses.

3. Vær subjektiv i din beskrivelse: Jeg føler, jeg mener, på meg virker det som

Det kan ikke benektes eller diskuteres av den andre.

Hvis du derimot sier "det er slik at.. ", kan dere komme i en diskusjon om hvordan det "objektivt sett" er.

4. Inngå kompromisser hvis mulig. Det er best om begge føler at de har gitt og fått litt.

Skrevet (endret)

Har du noen eksempler til hva jeg kunne si? Hva ER direkte og tydelig? "Du virker som en perfeksjonist som ikke tåler å se på dine egne bidrag i konflikten fordi du er redd for" .... - virker ikke det også ovenfra og ned? :-/

Jeg synes det er viktig å oppholde seg på "egen banehalvdel" og ikke invadere den andres. Med det mener jeg at du kan uttale deg om hva _du_ opplever, hvordan den andres handlinger oppleves av deg, hvilke tanker og følelser du får som følge av det du opplever - men jeg synes det er vesentlig å unngå bastante uttalelser om et annet menneske. Det lengste jeg synes det kan være ok å gå, er å si ting som "jeg får tanker om at du kanskje ...., men det kan jo bare være mine egen greier som gjør at jeg tenker dette".

Endret av frosken

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...