Gå til innhold

Hvordan fungerer en ADD-utredning og hvor lang tid tar det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er rimelig sikker på at jeg kan ha ADD. Jeg har de fleste symptomene på dette, hvor konsentrasjonsvanskene mine er verst. Et av mine største ønsker er nå å kunne bli utredet for dette og forhåpentligvis få svar på hvorfor jeg har så mange problemer når det kommer til bl.a. dette samt flere symptomer. 

Jeg er veldig redd for ikke å bli tatt seriøst, da jeg virker veldig, veldig normal. Jeg er rolig utad og virker reflektert og glup. Dessverre er det et stort kaos i hodet mitt, og det synes sjelden for andre. Jeg har nå bestilt time hos fastlege, og gruer meg litt. Synes det er veldig vanskelig å snakke om da dette tankekaoset har fått litt konsekvenser for meg. Jeg tenker bare å fortelle om hvordan jeg føler det og at jeg ønsker å få henvisning til utredning.

Jeg vet at en utredning kan ta lang tid, noe som også bekymrer meg. Synes problemet bare blir større og større da jeg tenker mer og mer på det. Lurer derfor på hvor lang tid det vanligvis tar fra man er hos fastlege til man har fått time hos psykolog(eventuelt nevropsykolog) til man kan fastsette om det faktisk foreligger en diagnose eller ikke, og hva jeg kan forvente å måtte gjennom under en utredning? Hvor lenge går det mellom hver time man har hos psykolog?

På forhånd takk! Jeg vet ingenting om prosessen, så det hadde vært utrolig fint med noen råd. :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ventetiden før inntak varierer, men det skal ikke gå mer enn 6 mnd. Vi har pålagt oss selv å ikke la noen vente mer enn 3 mnd.

Hos psykolog går nok første time med til å bli kjent med deg og få en vanlig sykehistorie. En time brukes til et diagnostisk intervju, en time til testen WAIS, en time til DIVA2. Deretter skal noen om kjente deg god som barn intervjues (foreldre, lærer, førskolelærer), så en konkluderende time.

Du sparer tid om du får klarsignal fra de nevnte personer på forhånd samt har med deres navn og mobiltelefon i søknaden. Ordne dette før du går til fastlegen.

Forhåpentligvis kan du få ukentlige timer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...