Gå til innhold

Bør man ha dårlig samvittighet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men det er utrolig mye rot, surr og inkompetanse i nav.

Det tror jeg stemmer . Men jeg tror ikke det finnes så mye dårlige intensjoner fra de ansattes side.

• Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• gråstein

11

• frosken

10

• FGT

6

• ISW

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Nei, jeg jobber ikke i NAV .

Mulig at det var du som ringte tilbake, men du formidlet på dol at du følte deg godt ivaretatt av henne og at hun overrasket deg ved å si at hun hadde tenkt å ringe deg tilbake etter å ha drøftet saken internt.

Det virker på meg som om du gjør NAV til en slags syndebukk for din vanskelige tilvæ relse. Det tror jeg er feilrettet aggresjon.

kan hende jeg tillegger den ondere motiver enn de potensielt har , men har noen litt kjipe erfaringer som du vet. Andre kan indikere at jeg er en bortskjemt taper , ja eier kanskje ikke skamvett når en syter over velferdsamfunnets hjelpeinstanser . Alt er relativt har jeg lært .
Skrevet

Det tror jeg stemmer . Men jeg tror ikke det finnes så mye dårlige intensjoner fra de ansattes side.

Nei, men de kunne kanskje tatt seg sammen og ikke rote og surre sånn?

Og hva skal man si om kompetansenivået? Jeg var på et møte der tidligere i år og hadde et spørsmål om den nye uførereformen. Da fikk jeg til svar at det at det kom en ny reform visste han ingen ting om, og "man kunne ikke forvente at vi i NAV vet alt".

Gjest Gargamel
Skrevet

Det må vel være lov å komme med et *litt* gruff etter en melding midt på natta? Jeg ville synes det var pussig i alle fall, selv om jeg ikke hadde tatt det særlig tungt.

Skrevet (endret)

Det du spør om i starten i denne tråden  er et samvittighetsspørsmål. Det betyr at det er bare du som kan svare på det.

Endret av FGT
Skrevet (endret)

Samvittigheten er som et barometer som forteller deg hva som kan være galt, eller hva du bør gjøre , eller ikke gjøre. du kan ha en god samvittighet eller dårlig samvittighet, etter som. eller ingen samvittighet. Men samvittigheten kan også være forstyrret, slik at den gir deg uriktige signaler. Psykiske lidelser kan virke inn. men bør lytte til samvittighet, så lenge det virker fornuftig i forhold til dine handlinger, eller mangel på handlinger. 

Endret av FGT
Skrevet

Er fortiden på AAP. Nå var jeg nettopp ute og gikk en tur ved 8-tiden når det virket som om hele byen var på vei til jobb eller skole. Folk haster avgårde til dagens gjøremål. (Noen må jo holde samfunnshjulene i gang, men hvor får de energien fra?).

Bør jeg ha dårlig samvittighet fordi jeg går hjemme og "later" meg på snyltepenger fra NAV?

Jeg har ikke hatt dårlig samvittighet. Men er nå på vei ut i jobb etter mange år på Nav

Skrevet

Samvittigheten er som et barometer som forteller deg hva som kan være galt, eller hva du bør gjøre , eller ikke gjøre. du kan ha en god samvittighet eller dårlig samvittighet, etter som. eller ingen samvittighet. Men samvittigheten kan også være forstyrret, slik at den gir deg uriktige signaler. Psykiske lidelser kan virke inn. men bør lytte til samvittighet, så lenge det virker fornuftig i forhold til dine handlinger, eller mangel på handlinger. 

Nå var du kryptisk.

Anonymous poster hash: 2a66d...54e

Skrevet

Samvittigheten er som et barometer som forteller deg hva som kan være galt, eller hva du bør gjøre , eller ikke gjøre. 

Lurer virkelig på hva mer du mener man skal gjøre. Tok kontakt med fastlege/helsevesen fordi man ikke klarte mer. Hva slags "hjelp" får man? Tullete SSRI-piller som var en helt marginal virkning. Har nå godt her og surret i snart 3 år, og er verre nå enn da man ble sykmeldt. Jeg blir frustert fordi jeg ikke får noe hjelp til tross for at jeg ikke er frisk. Og jeg føler meg som en snylter fordi jeg ikke klarer å bidra med noe.

Slik er helsevesenet i verdens rikeste land. Rotten to the core. 
Skrevet

Jeg har blitt hjulpet av helsevesenet, men jeg har også blitt tjukk

Skrevet

Nå var du kryptisk.

Lurer virkelig på hva mer du mener man skal gjøre. Tok kontakt med fastlege/helsevesen fordi man ikke klarte mer. Hva slags "hjelp" får man? Tullete SSRI-piller som var en helt marginal virkning. Har nå godt her og surret i snart 3 år, og er verre nå enn da man ble sykmeldt. Jeg blir frustert fordi jeg ikke får noe hjelp til tross for at jeg ikke er frisk. Og jeg føler meg som en snylter fordi jeg ikke klarer å bidra med noe.

Du trenger ikke å ha noen dårlig samvittighet da ? hvis du ikke styres av andres samvittighet da, men det blir i tilfelle helt galt .   

Skrevet

Nå var du kryptisk.

Hvordan da ?

Gjest Gargamel
Skrevet

Hva slags hjelp burde du få? Hva ville hjulpet deg?

Skrevet

Hva slags hjelp burde du få? Hva ville hjulpet deg?

Aner ikke, jeg er hverken lege eller psykolog og vet ikke hvilken behandling som ville hjulpet. Hadde jeg visst det hadde jeg ikke sittet her og klaget, for å si det sånn. Føler hele livet er ødelagt etter å ha gått rundt med ubehandlet angst og depresjon i så mange år. Mulig eneste løsningen er å skrape sammen penger og gå til de private. For i det offentlige systemet får man ikke hjelp (anses vel som et så håpløst tilfelle som det ikke er verdt å bruke ressurser på).

motorPrøysen
Skrevet

@gråstein: Du sier du fikk SSRI av fastlegen. Har du også bedt om henvisning til spesialist (psykolog eller psykiater)? Du kan be fastlegen om det før du evt. bruker egne penger i det private.

Skrevet

@gråstein: Du sier du fikk SSRI av fastlegen. Har du også bedt om henvisning til spesialist (psykolog eller psykiater)? 

Ja, er utredet på DPS/HAB.

Skrevet

Igjen ! du er ingen snylter. Du kan i mange tilfelle bidra med noe mer viktig nå, en å gå ut i en jobb. Hvis du ikke er frisk, så er det ikke bare å sette deg i en hvilken som helst jobb. syns at den hjelpen du trenger er ikke å bli presset ut i en jobb, men å få hjelp til å få det bedre med deg selv. Tydelig at du også  styres av hva andre mener eller forventes av deg. Jeg er sikker på at du har mye  å ta deg til nå som du ellers kan få dårlig tid til.

Er du på attføring nå ?  vet ikke hva du feiler, men jeg vil bare gjenta, prøv å gjøre noe  du kan bidra med på din måte, noe som du kan styre selv, noe du føler kan gi deg mer energi,og ikke bare tappe deg  for dine krefter, mens du allikevel på vente på noe. Ønsker deg ihvertfall lykke til.

Skrevet

Ja, er utredet på DPS/HAB.

Vet fastlegen om hvor fortvilet du er? Jeg tror du er avhengig av en fastlege som jobber aktivt for å finne en kompetent behandler til deg.

MissAftereight
Skrevet

At du føler deg som en snylter er på mange måter ett godt tegn. Det virker som du innerst inne ønsker å komme i jobb, men at du ikke føler deg stabil nok enda. 

Nav kan hjelpe deg, men det er også avhengig av at du tar initiativ til å få hjelp og viser at du er motivert og at hjelp for deg vil kunne gi deg mulighet til å komme i jobb igjen. NAV er ikke din fiende som jobber i mot deg, men de forventer litt egeninnsats også. 

Du sier du har gått i 3 år nå og da er det på tide at DU tar grep. Det er faktisk DITT liv det handler. Å syte og klage over NAV, leger og generelt "systemet" kommer du ingen vei med. Ta kontakt med Lege og NAV og be om hjelp og be NAV om å lage et opplegg til deg. Det er uendelig mange muligheter, selv for deg.

Nå har jeg selv gått på NAV og fått utdanning via dem parallelt med at jeg har gått i terapi, blitt utredet for det ene etter det andre, ADD, Kompleks PTSD, EUPF, alkoholavhengighet, hatt alvorlige alkoholproblemer, fått medisiner, vært innlagt på akuttpsykisk to ganger, innlagt på Modum, innlagt på rusavdeling, satt i fyllarrest mer enn du aner og fått både tiltale og samfunnstraff for utagering i fylla. Jeg har kjempet med nebb å klør for å holde hodet over vannet m.m. Men jeg har ALLTID vært ærlig med NAV og holdt dialog og fulgt opp med dem og de har hjulpet meg utrolig mye. Nå har jeg begynt å søke jobb og jobber enda med aktuell problematikk. Det jeg forsøker å si er at det er ikke alle andre som skal hente deg inn til dem. Du må ta ansvar selv om du vil ha hjelp. Det er så utrolig mange som forventer at alt skal legges opp på sølvfat for dem uten at de selv skal bidra med noe at jeg blir helt sjokkert. Slutt å klag og start å handle!!

Skrevet (endret)

Ta kontakt med Lege og NAV og be om hjelp og be NAV om å lage et opplegg til deg. 

NAV har sagt klart i fra at de ikke har noe å tilby.

Det er så utrolig mange som forventer at alt skal legges opp på sølvfat for dem uten at de selv skal bidra med noe at jeg blir helt sjokkert. Slutt å klag og start å handle!!

Den moralismen din kan du ta med deg et visst sted.

Endret av gråstein

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...