Gå til innhold

Trenger det nødvendigvis å være høyere doser lithim, mer stabil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I starten var jeg stabil på 42x3. Speil på 0,5-0,6. Senere ved ytre belastninger gikk jeg opp til 42x4. Med speil på 0,8. Etterå gikk jeg ned igjen til jeg fikk neste påkjenninger. Når jeg da gikk opp til 42x4 så viste speilet 0,6 så jeg gikk ikke ned igjen etter det. Senere gikk det opp igjen til 0,8 med 42x4. Men jeg har fortsatt på den høye dosen på grunn av jeg ikke er stabil.

Når jeg tenker etter på den første tiden der jeg lå lavt, men likevel var stabil, så lurer jeg på om jeg egentlig har mer effekt ved høyere doser, Eller kan høyere doser faktisk gjøre meg mer ustabil?

Jeg vet det ligger innenfor referansegrensen. Men vi mennesker er forskjellige.

Jeg vet ikke hva som er best å gjøre. Skal jeg starte opp igjen med fluoksetin eller vente å se hvordan det går?

Jeg vet jeg ikke kan få svar på alt, men er sliten av å være så ustabil.

Skrevet

I starten var jeg stabil på 42x3. Speil på 0,5-0,6. Senere ved ytre belastninger gikk jeg opp til 42x4. Med speil på 0,8. Etterå gikk jeg ned igjen til jeg fikk neste påkjenninger. Når jeg da gikk opp til 42x4 så viste speilet 0,6 så jeg gikk ikke ned igjen etter det. Senere gikk det opp igjen til 0,8 med 42x4. Men jeg har fortsatt på den høye dosen på grunn av jeg ikke er stabil.

Når jeg tenker etter på den første tiden der jeg lå lavt, men likevel var stabil, så lurer jeg på om jeg egentlig har mer effekt ved høyere doser, Eller kan høyere doser faktisk gjøre meg mer ustabil?

Jeg vet ikke hva som er best å gjøre. Skal jeg starte opp igjen med fluoksetin eller vente å se hvordan det går?

Tror du må snakke med legen din om dette? Jeg ville ikke gjort noe med medisinene på egenhånd ihvertfall. Erfaringen min er at stabil medisinering over lang tid, gir best stabilitet. Ikke juster opp og ned hele tiden, da blir du "svingstang".

Jeg erfarer også at uansett stabil medisinering, må man regne med noe ustabilitet. Viktig å lære seg å takle vanlige påkjenninger på et eller annet vis. Følelser er ikke farlige, kun ubehagelige.

Skrevet

Tror du må snakke med legen din om dette? Jeg ville ikke gjort noe med medisinene på egenhånd ihvertfall. Erfaringen min er at stabil medisinering over lang tid, gir best stabilitet. Ikke juster opp og ned hele tiden, da blir du "svingstang".

Jeg erfarer også at uansett stabil medisinering, må man regne med noe ustabilitet. Viktig å lære seg å takle vanlige påkjenninger på et eller annet vis. Følelser er ikke farlige, kun ubehagelige.

Jeg spurte legen og han svarte at jeg bare kunne redusere, for det vsr mye bivirkninger etter lang tids bruk. Men han vurderte det ikke ut fra hvordan jeg er nå. Han virket stresset, og hadde ikke tid til å høre. Hadde ingenting å vurdere utifra, dermed er jeg usikker. Ser ingen hensikt med å spør. Tror jeg vurderer det litt bedre selv.

Skrevet

Jeg mener det bare blir rot av om du fortsetter å prøve og feile mht medisinering på egen hånd. Når man har en affektiv lidelse så er det fort gjort å blande hva som er effekt av medisiner og hva som er grunnsykdom.

Jeg mener det mest konstruktive du kan gjøre er å be om at psykiateren din følger opp medisineringen litt tettere.

Skrevet

Jeg mener det bare blir rot av om du fortsetter å prøve og feile mht medisinering på egen hånd. Når man har en affektiv lidelse så er det fort gjort å blande hva som er effekt av medisiner og hva som er grunnsykdom.

Jeg mener det mest konstruktive du kan gjøre er å be om at psykiateren din følger opp medisineringen litt tettere.

Jeg vet det er det beste, men vanskelig å be om det selv. Og det er ennå noen uker før jeg har time.

Skrevet

Jeg har brukt litium siden 2005 og har ingen bivirkninger unntatt sterk tørste. Moren min brukte litium uten problemer til hun døde.

Skrevet (endret)

Jeg har brukt litium siden 2005 og har ingen bivirkninger unntatt sterk tørste. Moren min brukte litium uten problemer til hun døde.

Jeg har heller ikke hatt bivirkninger som jeg kjenner til, unntatt at stoffskiftet har gått ned som lithium kan være årsak til.  Er likevel usikker på det jeg opplever nå.  Om dosen kan være for høy for meg. Derfor hadde jeg håpet på svar fra NHD om det faktisk kan være en årsak.  At når dosen blir høyere så får jeg dårligere effekt eller bivirkninger blir som grunnlidelsen. Jeg lurer rett og slett på om det jeg tror er sykdom er bivirkning.

Endret av eller

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...