Gå til innhold

Barn som slår

Anbefalte innlegg

Hei

Vi har en sønn på 2 1/2 år som er en svært aktiv og blid gutt. han har imidlertid den uvanen at han helt i fra 1 1/2 års alderen har slått både voksne og barn umotivert (men spesielt når han blir sint). Dette forekommer gjerne et par ganger for dagen. Vi er konsekvente og sier han ikke har lov, men det virker ikke som han tar dette på alvor. Vi vet ikke hvordan vi skal klare å venne han av med denne uvanen. Han begynner nå å bli så stor at det jo kan være farlig for dem han slår.

Håper på noen gode råd, eventuelt om det er noen med erfaring innen dette området vi kan kontakte. (Bor i Bergen)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40190-barn-som-sl%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror du skal sette innlegget på foreldreforum. Der vil det være flere med muligens bedre (kompetente) stemmer på akkurat det området du er opptatt av. Evnt. still spørsmål til barnelegen. Er sikkert et område som jevnlig dukker opp.

Imidlertid har jeg lyst til å si noen ord om emne du tar opp. Jeg er ikke særlig bekymret over at han slår. Han er 2 1/2 år. Dette er jo alderen da frustrasjoner over ikke å bli forstått virkelig blomstrer. De vil så mye, men får ikke verbalt uttrykt det -fordi de ikke har ordforådet.

Du skriver at han umotivert slår. Kanskje er det bare tilsynelatende umotivert. Kanskje slår han for å få oppmerksomhet fra dere (negativ oppmerksomhet er bedre enn ingen oppmerksomhet). Det kan være ting man selv ikke tenker over som f.eks at far/mor jobber mye - er sent hjemme og kanskje ser minsten forlite. Slike ting kan utløse slik (tilsynelatende ) umotiverte handlinger som å slå andre barn. Nå mener jeg ikke å gi dere dårlig samvittighet (det har man nok av som foreldre).

Ialle fall sette dere ned og tenk igjennom deres totale hverdag. Er det noe her som kan endres? Forutsetter nå at dere har utelukket fysiske ting. F.eks ting som nedsatt hørsel skaper enorm frustrasjon hos barn.

Kan også anbefale en bokserie som heter: Forstå 2-åringen -3-åringen osv. Videre har jeg lest en flott bok som heter: Ditt kompetente barn. Den gir mange gode poenger, men må leses med nøkternhet, ellers får du dårlig samvittighet resten av livet.

Til slutt: NHD -du gir som regel veldig sunne tilbakemeldinger, men dette var åpenbart langt utenfor ditt kunnskapsområdet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40190-barn-som-sl%C3%A5r/#findComment-151587
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg tror du skal sette innlegget på foreldreforum. Der vil det være flere med muligens bedre (kompetente) stemmer på akkurat det området du er opptatt av. Evnt. still spørsmål til barnelegen. Er sikkert et område som jevnlig dukker opp.

Imidlertid har jeg lyst til å si noen ord om emne du tar opp. Jeg er ikke særlig bekymret over at han slår. Han er 2 1/2 år. Dette er jo alderen da frustrasjoner over ikke å bli forstått virkelig blomstrer. De vil så mye, men får ikke verbalt uttrykt det -fordi de ikke har ordforådet.

Du skriver at han umotivert slår. Kanskje er det bare tilsynelatende umotivert. Kanskje slår han for å få oppmerksomhet fra dere (negativ oppmerksomhet er bedre enn ingen oppmerksomhet). Det kan være ting man selv ikke tenker over som f.eks at far/mor jobber mye - er sent hjemme og kanskje ser minsten forlite. Slike ting kan utløse slik (tilsynelatende ) umotiverte handlinger som å slå andre barn. Nå mener jeg ikke å gi dere dårlig samvittighet (det har man nok av som foreldre).

Ialle fall sette dere ned og tenk igjennom deres totale hverdag. Er det noe her som kan endres? Forutsetter nå at dere har utelukket fysiske ting. F.eks ting som nedsatt hørsel skaper enorm frustrasjon hos barn.

Kan også anbefale en bokserie som heter: Forstå 2-åringen -3-åringen osv. Videre har jeg lest en flott bok som heter: Ditt kompetente barn. Den gir mange gode poenger, men må leses med nøkternhet, ellers får du dårlig samvittighet resten av livet.

Til slutt: NHD -du gir som regel veldig sunne tilbakemeldinger, men dette var åpenbart langt utenfor ditt kunnskapsområdet.

- og hva bygger du det på?

Erfaring har vist at det virker :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40190-barn-som-sl%C3%A5r/#findComment-151595
Del på andre sider

- og hva bygger du det på?

Erfaring har vist at det virker :-)

Kjære deg NHD - nå er det tid for nyansering!

Hvis barnet til Far99 hver dag (tilsynelatende) umotivert går bort til et annet barn/voksen og slår gjentatte ganger på vedkommende uten å stoppe, ja da er det riktig og gripe inn fysisk slik du beskriver det.

Men! I den alderen går virkeligheten mer i retning av at de "plutselig" deler ut en kileving, ett dytt osv. Innen du rekker å gå bort og fysisk gripe inn, er handlingen allerede utført og avsluttet. Den lille "røveren" har allerede rukket å søke nye utfordringer. På slagmarken ligger det kanskje igjen en hylende 1-åring. Scenen er ikke trivelig, hverken for foreldrene til røver`n, eller for de andre berørte.

Jeg tror generellt det er slike settinger som er alminnelig i den alderen. Derfor mener jeg løsningen din blir litt snau?

Nå vet jeg ikke når NHD sist brukte helgene sine på lekeplassen med 3-åringer. Er det lenge siden mon tro :-)?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40190-barn-som-sl%C3%A5r/#findComment-151701
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...