Gå til innhold

NHD/andre -medisinspørsmål

Anbefalte innlegg

Gjest gjesteleser
Skrevet

Jeg lurer på om det er på tide å vurdere medisin for første gang. Bakgrunnen er PTSD, bekymringsangst og nå de siste månedene en depressiv periode. Problematiske symptomer er søvnvansker, tankekjør, store humørsvingninger, nedsatt stemningsleie (apati, gråt, sterk følelse av verdiløshet), sterk anspenthet (fysisk alarmberedskap), lett mistenksomhet(ikke paranoia, mer som forberedelse på å bli forlatt). Det begynner å påvirke parforholdet uholdbart mye, må gjøre noe nå for å ikke miste partner som betyr alt for meg. Er i behandling (psyk.sykepleier) med kognitiv terapi, har vært det i et par måneder og nettopp begynt å gå gjennom tyngre traumer. Jeg har også bakgrunn med spiseforstyrrelser og har et vanskelig forhold til kropp/størrelse, er livredd for vektøkning.

Ville du anbefalt medisinering, og hva ville du anbefalt?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, jeg vil anbefale medisinering. Kanskje Seroquel depot 300 mg?

Skrevet

Er trist å høre du er så dårlig, og tror vel at medisinering kan være bra for deg også.

Bruker selv seroquel depot 300 mg. For angst, tvangstanker, depresjoner, tankekjør, ustabilitet og også kroppslige plager. vil si den fungerer veldig godt på meg. Den demper symptomene og hjelper deg til å fungere litt mer normalt i hverdagen. Syns den har veldig god antidepressiv effekt og mot uroen, tanker og ustabilitet.

Men merker den tar ikke bort normale reaksjoner. Blir trist når det er normalt, og ekstra glad når det er normalt.

Så føler ikke den tar bort personligheten min heldigvis.

Du blir og trøtt og får sove godt når du tar den på kvelden en stund før du legger deg.

Ville bare fortelle deg litt om virkningen, og støtter NHD om Seroquel. Ville prøvd den om jeg var deg. 

Gjest gjesteleser
Skrevet

Takk til NHD og capella33 for råd! Godt å høre brukererfaringer. Jeg vet ikke om jeg er så dårlig som jeg høres ut, kan jo ha normale dager der stemningsleiet er greit selv om jeg fortsatt er svært anspent og sover dårlig. Syns bare avstanden fra greit til helt på bunn er så kort!

Ser at en av bivirkningene til Seroquel depot er vektøkning, hvor vanlig er det? Som tidligere anorektiker er det ikke noe problem å kontrollere kaloriinntaket, men har en tanke om at det kan være en trigger om jeg ser vekta øke.

Døsighet/slapphet er jo greit for å få sove, men hvordan er det dagen derpå? Bruker Zyrtec mot allergi og hater "hangover"-effekten jeg får dagen etterpå, er ofte så slapp/tom for energi at jeg blir forbigått av gamle folk og helst bare vil ligge. Vil ikke ha flere sånne dager!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hangovereffekten kan være tung de første 3-5 dagene - så gir den seg.

Skrevet

Jeg ville tenkt meg nøye om ang bruk av Seroquel.

Dette vil sløve deg ned! Med den dosen som er foreslått her er det meget mulig du blir mer sløv enn du ønsker.

Vektøkning er også en velkjent bivikning.

Kanskje det hadde vært bedre med noe som spesifikt går på søvn?

Min fornuft sier at en bør være varsom med nettopp denne typen medikamenter, pga den enorme sløvende effekten. Vanskelig å komme seg av igjen...

Selvsagt må du høre på de anbefalinger du får, men jeg synes det blir altfor fort foreslått kraftige medisiner her inne...

Det er ikke alltid det hjelper i lengden, å dope ned vanskelighetene.

Skrevet

Jeg ville tenkt meg nøye om ang bruk av Seroquel.

Dette vil sløve deg ned! Med den dosen som er foreslått her er det meget mulig du blir mer sløv enn du ønsker.

Vektøkning er også en velkjent bivikning.

Kanskje det hadde vært bedre med noe som spesifikt går på søvn?

Min fornuft sier at en bør være varsom med nettopp denne typen medikamenter, pga den enorme sløvende effekten. Vanskelig å komme seg av igjen...

Selvsagt må du høre på de anbefalinger du får, men jeg synes det blir altfor fort foreslått kraftige medisiner her inne...

Det er ikke alltid det hjelper i lengden, å dope ned vanskelighetene.

Den har i alle fall ikke sløvende effekt på meg. Det er en god medisin!

Jeg må passe litt på maten, men har ikke gått veldig mye opp på denne. Det er verdt de kiloene å få en medisin som hjelper meg videre i livet - at jeg klarer jobbe med de problemene på en annen(bedre?) måte.

Nei, det er ikke alltid det hjelper i lengden, men nå er det en gang sånn at medisinene er et hjelpemiddel for å komme seg videre

Trådstarter: Jeg håper du finner ut av hva du vil, jeg synes medisinen fungerer godt! Den har vel en vektøkende bivirkning, jeg går turer hver dag, så sikkert derfor jeg ikke har merket så mye til det.

Søvnen kan den hjelpe deg for/mot. og du blir roligere, ikke så mye kaos.

Anonymous poster hash: dbc02...13c

Gjest gjesteleser
Skrevet

Jeg hater å føle meg sløv, å ikke være årvåken. Jeg trener fire ganger i uka og er allerede striks på hva jeg spiser, er redd for at det kan bli en trigger for sf om jeg enten ikke klarer å styre matinntaket eller føler vekta går opp selv om jeg klare å styre meg. Må tenker på det...

Skrevet

Jeg blir i alle fall ikke sløv på denne og bruker 200mg morgen og 600mg kveld.

Sf`en min ble ikke verre av å gå på denne. Siden du allerede passer på er det liten sannsynlighet for at du får den vektøkende bivirkninga.

Lykke til i alle fall

Anonymous poster hash: dbc02...13c
Skrevet

Nå er det jo slik at all medisin virker ikke likt på folk. Noen får vektøkning og noen blir sløv, andre blir det ikke.

Eneste måten å finne det ut på er å prøve en medisin selvklart.

Ble litt små sløv dagen etterpå men syns ikke det påvirket mitt aktivitetsnivå.

Kan hende lamictal kan være noe for deg, og eller antidepressiva. Er viktig at du prater med legen din om dette.

Prøve å finne ut hva slags medikament som kanskje kan hjelpe deg litt til å ha det bedre.

Skrevet

Jeg hater å føle meg sløv, å ikke være årvåken. Jeg trener fire ganger i uka og er allerede striks på hva jeg spiser, er redd for at det kan bli en trigger for sf om jeg enten ikke klarer å styre matinntaket eller føler vekta går opp selv om jeg klare å styre meg. Må tenker på det...

Du tåler vel å føle deg søvnig en ukes tid? Nhd sier jo at søvnigheten er en oppstartsbivirkning. Tilsvarende tenker jeg i forhold til det med potensiell vektøkning. Du vil jo fort merke om du mister kontrollen over matinntaket eller ikke. Dersom du ikke begynner å spise mer, så vil du heller ikke få problemer med vektøkning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...