Gå til innhold

Ikke raskt gjort å sperre journalen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har det gått 2 måneder siden jeg spurte på DPS om å få sperret min journal.

Først hadde jeg tenkt å sperre for alle som jobber der unntatt min brhandler, grunnen var at jeg kjenner flere som jobber i avdelingen jeg hører til.

Men etter å ha skrevet et innlegg her om det å fått svar fra NHD ,så fant jeg ut at det beste var å bare sperre for innsyn etter at jeg er død.Har ikke lyst til at noen i familien skal få tilgang til journalen i fremtiden.

Etter at jeg ga beskjed om sperring fikk jeg et skriv i posten med generell informasjon om sperring av journal. Greit det.

Så for to uker siden da jeg hadde time hos min behandler kom en psykolog innom for å gi litt mer informasjon og han sa at det var bare for min behandler å legge inn et notat i journalen om at den er sperret.

Så da trodde jeg at alt vsr i orden, men da jeg kom denne uken var sperringen fortsatt ikke gjort, beskjeden jeg får er at journalen ligger på flere systemer på DPS'et og at det derfor må lages en avtale om sperring.

Er det ikke merklig å lage en skriftlig avtale om å sperre en journal som er elektronisk?

Vil ikke det svekke sikkerheten ved sperringen ? Ingen vil vel lete etter en skriftlig avtale før de sjeker journalen?Og vis det skal stå i journalen at det er en skriftlig avtale og hva som står i den så hva er vitsen med å skrive avtalen da?

Det ble mange spørsmål, men jeg begynner å lure på om DPD ikke har tenkt å sperre min journal og derfor drar det ut i tid.

Skrevet

Hvis den kun skal sperres for innsyn etter din død, så skal den vel ikke være sperret nå?

Skrevet

Den skal ikke være sperret for behandler nå.

Jeg skulle opprinnelig sperre journalen for innsyn fordi jeg kjenner flere som jobber på den avdelingen jeg bruker, så ikke alle kan lese den.Så tenkte jeg at da kunne jeg like godt også sperre for at familien min ikke skal kunne få innsyn i den en gang i fremtiden. Dette mange ting jeg har sagt til behandler som jeg ikke ønsker at de skal vite. Det er privat.Og de vet allerede det som er nødvendig.

Jeg spør her for jeg kjenner ingen andre som har en sperret journal, er vel ikke så vanlig enda.

Det skulle være en enkel sak, bare sperre ,og den eneste som kan åpne den igjen er fylkeslegen.

Men det virker som DPS'et haler ut tiden og skal ha en avtale som jeg ikke vet hva inneholder. Blir litt redd for at jeg ikke selv får bestemme om journalen kan stenges, i såfall er det ikke ok å tenkte på at noen i familien kan lese den en gang.

Jeg får vel et svar på hva avtalen skal inneholde neste gang jeg er hos behandler, men hadde vært greit vis noen viste om det var vanlig å lage sånne avtaler og hva de bruker å inneholde.

motorPrøysen
Skrevet

Det er du som bestemmer om journalen skal sperres. Du kan også sperre den framover i tid. Du kan også be om en logg over hvem som har lest journalen din, for å se om noen har snoket.

Skrevet

Skal tilbake til behandler neste uke så da får jeg vel vite hva avtale de ser for seg, skulle skrive en god avtale sa behandler, hva nå det er.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...