Gå til innhold

En blodprøve forklarte alt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå tatt spranget fra en inkompetent fastlege til eksperter på stoffskifteproblematikk på Balderklinikken her i Oslo.

Legen krysset av på alt mellom himmel og jord på blodprøveskjema, mens fastlegen min kun har krysset av for TSH, T3 og T4. Jeg fikk resultatet på onsdag og det viser seg at jeg har nesten helt tomme jernlagre. Det er derfor jeg er så sliten, trett, søvning og så vidt klarer å dra bena etter meg. Det var noen andre greier også, men det viktigste var dette med jern.

Hurra! Dette går det jo an å gjøre noe med! Jeg tok min første jerntablett i kveld med et smil om munnen. Det kommer til å ta tid å fylle de tomme lagrene, men det blåser jeg i så lenge jeg blir frisk.

Legen var meget interessant å snakke med. Hun påpekte at kroppen er en finstemt maskin og at alt henger sammen. For eksempel kan det hende at for lite jern gjør at en har for mye B12. Jeg fikk lyst til å sitte der i timesvis og lytte til henne.

Utsiktene er også tilstede for at jeg vil fungere bedre mentalt.

Nå ser jeg for meg en gyllen fremtid med full aktivitet og kanskje en 50 % stilling, hvis noen vil ha meg. Men uff, jeg har jo BP å drasse på og noen herlige pf. Jeg klarer allikevel ikke annet enn å være superoptimist.

Hurra, hurra! Nå er jeg er glad.

Jeg har nemlig ikke kolera

Fastleger er dumme

Mine jernlagre er tomme!

Nå tar jeg en pille

For dette er jo ille

Snart blir jeg sprek som en hest

Den nye legen vet best

Håper BP og pf vil forsvinne

Da blir jeg nemlig en SUPERKVINNE!

Skrevet

Pass på at du tar c-vitaminer (et glass juice, en stor bit paprika e.l.) samtidig som du tar jerntilskuddet for å hjelpe kroppen til å ta opp jernet lettere. :) Ikke drikk melk samtidig, det hemmer jernopptaket.

Skrevet

Ille at man må betale tusenvis av kroner i det private for å få hjelp.

Anonymous poster hash: 30840...4c4

Skrevet

Pass på at du tar c-vitaminer (et glass juice, en stor bit paprika e.l.) samtidig som du tar jerntilskuddet for å hjelpe kroppen til å ta opp jernet lettere. :) Ikke drikk melk samtidig, det hemmer jernopptaket.

Finnes det samme "regel" for d-vitaminer? Vet du?

Anonymous poster hash: d2093...2b0

Skrevet

Finnes det samme "regel" for d-vitaminer? Vet du? Anonymous poster hash: d2093...2b0

Nei, ikke for D-vitamin. Men D-vit er fettløselig og best å ta som f.eks. tran. Men kalsiumopptaket er dårlig uten D-vit, så melk og D-vit er en GOD kombinasjon...

Skrevet

Jeg har nå tatt spranget fra en inkompetent fastlege til eksperter på stoffskifteproblematikk på Balderklinikken her i Oslo.

Legen krysset av på alt mellom himmel og jord på blodprøveskjema, mens fastlegen min kun har krysset av for TSH, T3 og T4. Jeg fikk resultatet på onsdag og det viser seg at jeg har nesten helt tomme jernlagre. Det er derfor jeg er så sliten, trett, søvning og så vidt klarer å dra bena etter meg. Det var noen andre greier også, men det viktigste var dette med jern.

Hurra! Dette går det jo an å gjøre noe med! Jeg tok min første jerntablett i kveld med et smil om munnen. Det kommer til å ta tid å fylle de tomme lagrene, men det blåser jeg i så lenge jeg blir frisk.

Legen var meget interessant å snakke med. Hun påpekte at kroppen er en finstemt maskin og at alt henger sammen. For eksempel kan det hende at for lite jern gjør at en har for mye B12. Jeg fikk lyst til å sitte der i timesvis og lytte til henne.

Nå ser jeg for meg en gyllen fremtid med full aktivitet og kanskje en 50 % stilling, hvis noen vil ha meg. Men uff, jeg har jo BP å drasse på og noen herlige pf. Jeg klarer allikevel ikke annet enn å være superoptimist.

Fastleger er dumme

Mine jernlagre er tomme!

Nå tar jeg en pille

For dette er jo ille

Den nye legen vet best

Så bra:).Ja, utrolig mye dårlige fastleger, dessverre. Vurderer selv en time på Balderklinikken.

Anonymous poster hash: e6ae0...52e

Skrevet

Takk for tipset!

Skrevet

Nei, ikke for D-vitamin. Men D-vit er fettløselig og best å ta som f.eks. tran. Men kalsiumopptaket er dårlig uten D-vit, så melk og D-vit er en GOD kombinasjon...

Jeg var lav på kalsium også og har kjøpt en boks som også inneholder D-vitamin. Kalsium skal tas utenom måltider vet jeg.

Skrevet

Fastleger er dumme

Mine jernlagre er tomme!

Nå tar jeg en pille

For dette er jo ille

Den nye legen vet best

Hei!

Hyggelig å lese.

Jeg var der selv med mitt barn og ja de er virkelig flinke.

Jeg hadde en lang interessant samtale med en lege der, kunne mye og var interessert i å gjøre alt hun kunne for pasientene. Jeg er det siste året blitt glad for det private helsevesen, min mann har aldri hatt noen tro på det offentlige, jeg har jo fått veldig god hjelp av psykiateren min og har aldri før jeg fikk et sykt barn vært klar over hvor dårlig den offentlige helsesektor fungerer på mange måter.

Blir spennende å se/ lese hvordan dette utvikler seg:-)

Fin ny avatar du har også, passer deg!

Skrevet

Fastleger er dumme

Mine jernlagre er tomme!

Nå tar jeg en pille

For dette er jo ille

Den nye legen vet best

Går det an å spørre hvilken av legene du var hos? Er så dyrt der, at det  hadde vært greitt å velge en man vet er både hyggelig og flink? Hvor lang tid fikk du hos legen?

Skrevet

Går det an å spørre hvilken av legene du var hos? Er så dyrt der, at det  hadde vært greitt å velge en man vet er både hyggelig og flink? Hvor lang tid fikk du hos legen?

Hanne Enger heter hun. Første gang fikk jeg tre kvarter (men dette varierer jo fra person til person) og sist gang var jeg der en halv time. Det koster flesk, men så langt synes jeg det er verdt pengene. Jeg skal til henne igjen om tre måneder. Hvis det legges opp til time fire ganger i året synes jeg det er overkommelig.

Hanne Enger imponerte meg som sagt med sin kunnskap. Jeg tror at en av forutsetningene for å jobbe der er at du har et helhetlig syn på mennesket.

Lykke til! Det er forsøket verdt.

Skrevet

Hanne Enger heter hun. Første gang fikk jeg tre kvarter (men dette varierer jo fra person til person) og sist gang var jeg der en halv time. Det koster flesk, men så langt synes jeg det er verdt pengene. Jeg skal til henne igjen om tre måneder. Hvis det legges opp til time fire ganger i året synes jeg det er overkommelig.

Hanne Enger imponerte meg som sagt med sin kunnskap. Jeg tror at en av forutsetningene for å jobbe der er at du har et helhetlig syn på mennesket.

Lykke til! Det er forsøket verdt.

Tusen takk Gondor. Og lykke til videre du også!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...