Gå til innhold

Er schizofrene farlige mennesker.

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, hvis de også har et rusproblem. Nei, hvis de ikke har rusproblem, og særlig ikke dersom de er medisinerte.

Med farlig mener jeg her voldsrisiko sammenlignet med folk flest.

Skrevet

Ja, hvis de også har et rusproblem. Nei, hvis de ikke har rusproblem, og særlig ikke dersom de er medisinerte.

Med farlig mener jeg her voldsrisiko sammenlignet med folk flest.

Men de fleste schizofrene har vel ikke rusproblemer, og de fleste tar jo medisinen så da er det vel kun en liten prosent?

Skrevet (endret)

Man kan få det inntrykket dersom man så NRK sin skamløse stigmatiseringskampanje de første månedene i dette året. Men jeg minnes debatten som var ett halvt år før, der kom det frem fra en ekspert mye mer troverdig en den psykologen som NRK bruker å konsultere om saken, han sa att dersom man fjerner rus og personlighetspatologi fra voldelige psyk pas, så var det svært lite psykose igjen. Altså att det er lite som tyder på att folk med bare schizofreni, uten rus, og antisosiale tendenser er mer voldelig en resten av befolkningen.

Dette med farlighet er noe jeg selv har tenkt mye på, jeg kan med 100% sikkerhet si att jeg personlig aldri har vært voldelig, etter jeg ble psyk. Ei heller før jeg ble syk. Og jeg har schizofreni, angivelig.

Endret av Inner self
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg har truffet en del farlige folk. Ingen av dem har hatt en behandlet schizofreni. De aller farligste har politiet sattmeg i forbindelse med, og de aller fleste av disse har aldri vært i psykiatrien.
Men hvis en voldsperson kan settes i forbindelse med psykiatrien, slår avisene det stort opp.
Har du noen gang sett denne overskriften? "Gynekologisk pasient berserk på utested"

Skrevet

En person med schizofreni, personlighetspatalogi og et rusproblem må ikke være farlig... og en prest må ikke være ufarlig...

Skrevet

En person med schizofreni, personlighetspatalogi og et rusproblem må ikke være farlig... og en prest må ikke være ufarlig...

Folk er folk og noen er farlige uavhengig av diagnose.

Skrevet

Folk er folk og noen er farlige uavhengig av diagnose.

Ja, jeg syns ikke slik "statistisk gruppekarakteristikk" har så stor nytteverdi. Altså du kan og bør ta forholdsregler (f.eks. ovenfor høylydte rusmisbrukere), men til syvende og sist er det tidligere handlinger som har mest å si for fremtidige handlinger.

Grunnen til at media slår opp "øksemorder var psykiatrisk pasient" er jo naturligvis at de vet at folk har lyst til å lese om det. Så det sier desverre endel om samfunnets holdninger.

Skrevet

Men disse "psykiatridrapene" der var det jo folk med i statistikken som hadde alvorlige personlighetsforstyrrelser, DVs Antisosial og Dyssosial. Så vidt meg bekjent behandles ikke slike av psykiatrien, men heller av fengselsvesenet. De er ikke sinnsyke i tradisjonel forstand, de eier bare ikke skam, moral og den slags.

Skrevet

Ja, jeg syns ikke slik "statistisk gruppekarakteristikk" har så stor nytteverdi. Altså du kan og bør ta forholdsregler (f.eks. ovenfor høylydte rusmisbrukere), men til syvende og sist er det tidligere handlinger som har mest å si for fremtidige handlinger.

Grunnen til at media slår opp "øksemorder var psykiatrisk pasient" er jo naturligvis at de vet at folk har lyst til å lese om det. Så det sier desverre endel om samfunnets holdninger.

Sant.

Skrevet

Jeg kjente til to med den diagnosen, og de var veldig forskjellige. Den ene virket ustabil  og fantaserte om russere som kom inn på eiendommen, mens han andre var stille  og rolig, og veldig snill. Begge tok medisiner. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...