Gå til innhold

Angst

Anbefalte innlegg

Skrevet

En ting jeg lurer på.

Jeg har vært utfor endel "traumatiske hendelser" (eks. brutalt voldtektsforsøk). I den situasjonen greide jeg å holde hodet kaldt og tenke utvei. Var redd der og da, men episoden har aldri plaget meg siden. I dramatiske situasjoner greier jeg altså å tenke klart, tenker bare på det jeg må gjøre (har skjedd flere ganger).

Jeg har endel angst, kan få angstanfall i butikkø for eksempel. Det er jo så irrasjonelt. Hvordan kan jeg ha angst for ting som ikke er farlig, når jeg kan være så rolig i virkelig farlige situasjoner? Virker så ulogisk.

Anonymous poster hash: d398b...120

Skrevet

I farlige eller dramatiske situasjoner vil man få et rush av adrenalin til hjernen og man kommer en flight or fight modus.Ved trafikkulykker kan en ofte se enkeltindivider som operer helt uanfektet og rolig selv om det virker mer logisk å stå som frosset og ikke klare noe som helst. Tiden synes ofte å gå saktere og man er klar for å kjempe. Jeg har også vært i en voldtektssituasjon, men jeg var blitt skjenket og ba tynt om nåde. Han lot meg gå.

I en kø på butikken kommer man ikke i denne tilstanden og kroppen blir fullstendig overmannet av angst. Panikkangst midt i stuen i sitt eget hjem virker totalt ulogisk, men man kan fint få det allikevel

Dette er bare antagelser fra min side

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er nettopp det som er angst/angstlidelser, at det er så totalt ulogisk. Hadde ting vært logisk/fornuftig, hadde ingen hatt angstlidelser.

En mann jeg kjenner kjørte ukentlig Verdal -Trondheim på motorsykkel med godt over 150 i snitt. Formålet med turen var å gå på flyskrekkurs.

Skrevet

Hehe. Det er sånn angsten er. Det jo mye farligere å kjøre i 150 med motorsykkel, sjansen er egentlig større for ulykker da enn å fly ;)

Skrevet

Det er nettopp det som er angst/angstlidelser, at det er så totalt ulogisk. Hadde ting vært logisk/fornuftig, hadde ingen hatt angstlidelser.

En mann jeg kjenner kjørte ukentlig Verdal -Trondheim på motorsykkel med godt over 150 i snitt. Formålet med turen var å gå på flyskrekkurs.

Er det så uvanlig for mennesker uten angstlidelser å frykte noe langt mer enn noe annet, selv om sannsynlighet er relativt minimal for at det man er mest redd for skal inntreffe?

Jeg har angst, men er ikke spesielt mer redd for å dø enn mine venner som ikke har angst.

Derimot frykter jeg noen sykdommer og noen måter "å dø på" mye mer enn andre. Logisk er det jo ikke utifra et sannsynlighetsperspektiv, men det er overraskende mange mennesker som ikke har noen diagnostisert angstlidelse som også frykter noe langt mer enn noe annet, uavhengig av sannsynlighet for at det skal inntreffe.

Anonymous poster hash: e8b37...c4f

Skrevet

Har man angst når man ikke i utgangspunketet er redd for mye spesielt (tror jeg), men bare blir dårlig av stress og usikkerhet?

Anonymous poster hash: f3674...54f

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...