Gå til innhold

NHD: Ingen sammenheng?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det virkelig ingen sammenheng mellom intelligensen og det å være ekstra følsom for inntrykk generelt? 

Den der Highly sensitive person-propagandaen virker vel utbredt. Men leste noe av en polsk psykiater jeg ikke husker navnet på, og kjente meg igjen.

- Les/skrev godt som 3 åring. 

- Fungerte utmerket godt med voksne som viste respekt, var rolig, lydig og omsorgsfull mot andre. Var utfordrende for autoritære voksne, ble veldig følsom. 

- Er ikke en pingle. Går på fjellet, driver idrett, "tøff" utdannelse. Tar ansvar for min utvikling. 

- Tenker raskere enn de fleste andre.

- Føler mye sterkere. Blir intenst engasjert.

- Var langt mer opptatt av f.eks. samfunnsansvar enn jevnaldrende. Kunne ikke fordra folk som var nedlatende mot andre.

- Hadde en del depresjoner, følte meg alene sammen med de mer overfladiske ("normale" tenåringer i dagens Norge). Ble en outsider. Hadde heller dype samtaler med langt eldre mennesker. 

- Er nå 35, ganske sosial, trives nå i selskap med normale, hyggelige folk. Men lurer jo av og til på om det er noe fundamentalt galt med meg, med tanke på min følelsesmessige sensitivitet :-) 

Sikter altså ikke til engler, energier, "hypersensitiv person", "tror man er kjempesmart fordi en IQ-test på nettet sa man hadde hele 120 i IQ, wow", "super-tander og gidder ikke prøve", altså. Rister på hodet av den suppa der. 

Anonymous poster hash: bdd1e...968
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, ingen sammenheng.

Skrevet

isw?

Dårlig stil å oute noen..... 

Skrevet

Er det virkelig ingen sammenheng mellom intelligensen og det å være ekstra følsom for inntrykk generelt? 

Den der Highly sensitive person-propagandaen virker vel utbredt. Men leste noe av en polsk psykiater jeg ikke husker navnet på, og kjente meg igjen.

- Les/skrev godt som 3 åring. 

- Fungerte utmerket godt med voksne som viste respekt, var rolig, lydig og omsorgsfull mot andre. Var utfordrende for autoritære voksne, ble veldig følsom. 

- Er ikke en pingle. Går på fjellet, driver idrett, "tøff" utdannelse. Tar ansvar for min utvikling. 

- Tenker raskere enn de fleste andre.

- Føler mye sterkere. Blir intenst engasjert.

- Var langt mer opptatt av f.eks. samfunnsansvar enn jevnaldrende. Kunne ikke fordra folk som var nedlatende mot andre.

- Hadde en del depresjoner, følte meg alene sammen med de mer overfladiske ("normale" tenåringer i dagens Norge). Ble en outsider. Hadde heller dype samtaler med langt eldre mennesker. 

- Er nå 35, ganske sosial, trives nå i selskap med normale, hyggelige folk. Men lurer jo av og til på om det er noe fundamentalt galt med meg, med tanke på min følelsesmessige sensitivitet :-) 

Sikter altså ikke til engler, energier, "hypersensitiv person", "tror man er kjempesmart fordi en IQ-test på nettet sa man hadde hele 120 i IQ, wow", "super-tander og gidder ikke prøve", altså. Rister på hodet av den suppa der. 

Jeg har den erfaringen at meget intilligente personer er heller veldig distrè og dårlig på å oppfatte omgivelsene fordi de er så opptatte med egne tanker.

Anonymous poster hash: 8c4a7...fc7

Skrevet

Jeg har den erfaringen at meget intilligente personer er heller veldig distrè og dårlig på å oppfatte omgivelsene fordi de er så opptatte med egne tanker.

Anonymous poster hash: 8c4a7...fc7

Det har jeg også erfart med noen, men langt fra alle. Har møtt flere supersmarte ekstroverte som er meget oppvakte for hva som skjer rundt dem. 

Skrevet

Dårlig stil å oute noen..... 

Har jeg "outet" noen?

Skrevet

Har jeg "outet" noen?

Å "tippe" hvem som har skrevet et innlegg, ved å foreslå nicket deres, er en form for forsøk på outing :-)

Skrevet

Å "tippe" hvem som har skrevet et innlegg, ved å foreslå nicket deres, er en form for forsøk på outing :-)

Ok, jeg beklager på mitt dypeste og oppriktig det inntrufne. :)

Skrevet

Men, for å svare på spørsmålet ditt da. Hvis du med "fundamentalt galt" mener en "feil" i psykiatrisk sammenheng, så må dette defineres ut i fra funksjonssvikt og/eller opplevd ubehag. Det står over at du fungerer veldig bra, ut i fra det du skriver selvsagt, så da gjenstår opplevd ubehag. Det står det ingenting om i innlegget etter hva jeg kan se. Så det blir dermed problematisk å vurdere om det er noe galt med deg.

En må huske at hjernen er veldig kompleks, og at mange "friske" mennesker nok kan ha hjerner som fungerer på helt ulike måter. Det er en "feil" først når det den fungerer på en måte som er problematisk - på ett eller flere områder i livet - med tanke på funksjon og/eller subjektivt ubehag.

(Forøvrig så holder det å skrive OR når man skriver og/eller - man trenger ikke å si "og" med mindre man med "eller" mener XOR - exclusively or.

Men men.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...