Gå til innhold

Til NHD Efexor

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har tidligere brukt Efexor i lang tid pga angst.

Gikk til en psykiater tidligere i år som rådet meg til å trappe ned og seponere pga svært kraftige bivirkninger.

Har holdt på fra mars til nå med nedtrapping. Blitt bedre og bedre for hver måned som går. Ved hver doseendring får jeg kraftig angst og uro, men det gir seg etter noen dager. Ved noen tilfeller har jeg gått tilbake til forrige dose når det ikke har gitt seg. 

Har nå sluttet helt for 5 uker siden og har siste par ukene hatt mye plager. Svært kvalm, kastet opp, urolig og nervøs. Tok derfor den dosen jeg tok sist i dag for å se hva som skjer.Håper denne uroen vil gi seg. Er det noe annet jeg kan gjøre? 

Denne uroen er en annen type angst enn den jeg har slitt med før. Den kommer samtidig som jeg får stikk og ubehag i hodet samt kvalme. 

Endret av kmkmkm
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, det er ikke noe annet du kan gjøre.

Skrevet

Nei, det er ikke noe annet du kan gjøre.

Takk for svar. Tror du jeg kan ha rett i mine antagelser, og min tidligere erfaring, at dette er en reaksjon på seponeringen? Jeg blir så utrygg av dette. I og med at jeg har reagert ved alle doseendringer håper jeg  at dette er tilfelle denne gangen også. Var redd for at 5 uker kanskje var for lenge, at det ikke ville fungere å gå tilbake til samme dose. 

Skrevet

Takk for svar. Tror du jeg kan ha rett i mine antagelser, og min tidligere erfaring, at dette er en reaksjon på seponeringen? Jeg blir så utrygg av dette. I og med at jeg har reagert ved alle doseendringer håper jeg  at dette er tilfelle denne gangen også. Var redd for at 5 uker kanskje var for lenge, at det ikke ville fungere å gå tilbake til samme dose.

Jeg er ikke nhd, men har samme erfaring som deg. Det gikk over hos meg.. Jeg sleit med de samme problemene på også minste dose.

Hvilken dose bruker du nå?

Skrevet

Jobbet meg fra 150 til 12.5 med å ta ut kulene i tabletten. Ca 5 uker uten nå og det har gått fint, men har fått en voldsom uro nå. Tok tablett på 37.5 mg :(

Skrevet

Hvor lang tid tok det før du sluttet å kjenne ubehag?

Skrevet

Vet ikke hvorfor det kan ha effekt, men hvis jeg var deg ville jeg prøvd allergitabletter. Helt vanlige sånn som zyrtec og lignende. En om kvelden kan _mulig_ gi hjelpe tror jeg. Eller en morgen og en kveld. 

Anonymous poster hash: 0608c...968
Skrevet

Hvor lang tid tok det før du sluttet å kjenne ubehag?

En måneds tid tror jeg. Jeg delte også opp tabletten slik som deg.

Det gikk iallefall over. Håper det går over til deg også, hvis ikke bør du vel ta en prat med legen for å finne noen løsninger..

Skrevet

Har tatt 37.5 mg nå og kjenner at uroen slipper taket. Får ta tiden til hjelp og bruke litt mer tid.

Skrevet

Har tatt 37.5 mg nå og kjenner at uroen slipper taket. Får ta tiden til hjelp og bruke litt mer tid.

Kjenner til det der. Ubehagelig, men det gir seg. Jeg trappet ned med annenhver dag og utvidet dette etter hvert på slutten.

lykke til :)

Skrevet

Jg syntes det verste var å komme under 75 mg. Gikk muligens litt raskt på slutten for jeg brukte bare 2 mnd på 75 til 0. Jeg skal av de! jeg klarer ikke å leve som en zombie. Tenker å bruke ca. 2-3 mbd. Hvordan gjorde du den siste delen?

Skrevet

Akkurat det samme opplevde jeg. 75 og ned var verst. Som om det var verst å bli kvitt siste rest liksom. Og jeg trappet ned fra 375 mg. Enn du? Og hvor lenge brukte du Efexor?

Jeg tok som deg ut kornene. Tok ett hver dag i lang tid (hukser ikke hvor lenge men var flere mnd). Jeg prøvde å kutte ut dette lille kornet, men ubehaget kom dagen etter når jeg ikke tok den kvelden før. Så det tok lang tid før jeg bestemte meg for at nå skulle jeg bare gjennomføre. Det gjorde jeg med å ta dette lille kornet annenhver dag en periode, deretter hver 3.dag osv. Dette var min måte da :) funka for meg.

Skrevet

Takk for din tilbakemelding. Føler meg så alene for legen min tror ikke på seponeringsproblemer. Har heldigvis en psykolog dom forstår problemet. Jg har kun brukt 150 mg i 4 år. Ble veldig syk da jeg sluttet i fjor. Begynte da igjen. Det er nå når jeg har prøvd å slutte jeg innser hvor sterke medisiner det er og hvor tøft det er å slutte. Veldig viktig å ta tideb til hjelp

Hvor lenge har du vært uten de og hvordan har det gått?

Skrevet

Ja, det er utrolig at det er slik synes jeg.

Du får bare bruke tiden til hjelp.

Jeg har nå vært uten de siden sommer og det går hekt fint.

Skrevet

Jeg håper å få oppleve det samme som deg :) har følt meg så bra og glad helt til den uroen kom som kastet på meg. Det samme skjedde en gang tidligere i år. Jeg er positiv og satser på det skal gå bra med meg også.

Skrevet

Jeg håper å få oppleve det samme som deg :) har følt meg så bra og glad helt til den uroen kom som kastet på meg. Det samme skjedde en gang tidligere i år. Jeg er positiv og satser på det skal gå bra med meg også.

Det håper jeg også :)

Hva med å prøve samme opplegg som mitt?

Skrevet

Tror jeg skal prøve det. Følte du at du ble flat følelsesmessig av medisinen? 150 mg var for mg en lidelse. 37.5 mg som jeg har nå tror jeg at jeg kan merke, men bare litt.

Skrevet

Jobbet meg fra 150 til 12.5 med å ta ut kulene i tabletten. Ca 5 uker uten nå og det har gått fint, men har fått en voldsom uro nå. Tok tablett på 37.5 mg :(

Hadde heller bedt om benzo en periode.

Anonymous poster hash: d526a...c55

Skrevet

Har tidligere brukt Efexor i lang tid pga angst.

Gikk til en psykiater tidligere i år som rådet meg til å trappe ned og seponere pga svært kraftige bivirkninger.

Har holdt på fra mars til nå med nedtrapping. Blitt bedre og bedre for hver måned som går. Ved hver doseendring får jeg kraftig angst og uro, men det gir seg etter noen dager. Ved noen tilfeller har jeg gått tilbake til forrige dose når det ikke har gitt seg. 

Har nå sluttet helt for 5 uker siden og har siste par ukene hatt mye plager. Svært kvalm, kastet opp, urolig og nervøs. Tok derfor den dosen jeg tok sist i dag for å se hva som skjer.Håper denne uroen vil gi seg. Er det noe annet jeg kan gjøre? 

Denne uroen er en annen type angst enn den jeg har slitt med før. Den kommer samtidig som jeg får stikk og ubehag i hodet samt kvalme.

Syntes det er rart legene skriver ut slike medsiner man blir totalt avhengig av og som er et helvete å slutte med. Minner om narkoabstinenser. Hva gjr man hvis produsenten går konk og medsisinen ikke lenger er å få tal i?

Anonymous poster hash: d526a...c55

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...