Gå til innhold

Til NHD Efexor

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er et alternativ å få utskrevet fluoxetin og ta en tablett ca hver tredje dag.

Skrevet

Takk for svar N.H.Dahl. Jeg har nå tatt 37.5 mg i 2-3 dager og er ikke så nervøs som jeg var tidligere. Sliter likevel med å få klumpen i magen helt bort. Jeg er redd for å gå opp i dose med efexor pga bivirkningene. Blir så tanketom og uvel av det.

Tenkte å gi dette opplegget en uke ca. Hvor lenge må jeg holde på med Fluoxetin i såfall og er det en sterk medisin som vil gjøre meg uvel som Efexor?

Skrevet

Fluoxetin (Fontex) er etter min mening den mildeste SSRI, og det er serotonindelen av Efexor som her lager krøll for deg. Grunnen til at jeg foreslår den, er den lange halveringstiden. Den går ikke brått inn (opp) eller ut. En måned på svært lav dose bruker å være nok.

Skrevet

Takk for svar. Når jeg nå tar 37.5 mg vil 20 mg hver 3. Dag være en stor eller lav dose? Er redd for å bli uvel igjen. Har kommet så langt i år og vil heller leve med litt angst enn tomheten som efexor gir meg.

Skrevet

Takk for svar. Når jeg nå tar 37.5 mg vil 20 mg hver 3. Dag være en stor eller lav dose? Er redd for å bli uvel igjen. Har kommet så langt i år og vil heller leve med litt angst enn tomheten som efexor gir meg.

Det er en minidose - kun for å dempe seponeringsbivirkningene.

Skrevet

Tusen takk for svar. Jeg har opplevd veldig tøffe bivirkninger med Efexor og doseendringer. Håper det ikke blir så ille med Fontex.

Skrevet

Hvis jeg foreslår dette for legen. Kan jeg gå fra å ta efexor til fontex fra en dag til neste?

Hvilke bivirkninger kan jeg vente meg?

Skrevet

Hvis jeg foreslår dette for legen. Kan jeg gå fra å ta efexor til fontex fra en dag til neste?

Jeg tror NHD har formidlet med teskje nå at det seponeringsbivirkningen du opplever skyldes at serotoninreopptakshemningen uteblir for raskt. Både Efexor og Fontex har akkurat lik virkning, den eneste forskjellen er at sistnevnte har lengre halveringstid slik at du ikke får denne ubehagelige effekten når du seponerer.

Da er vel svaret at 1) Ja, og 2) Akkurat de samme som du har pr i dag.

Skrevet

Ja.

Ingen.

Skrevet

Hei igjen. Beklager å spørre så mye, men dette er litt vanskelig.

Jeg gikk ca. 5 uker uten å ta efexor. Så kom denne sterke uroen nøyaktig etter 38 dager. 

Jeg har nå gått litt opp i dose igjen og har litt bedring, men ikke nok.

Ville du anbefalt meg å se det ann noen dager eller ville du anbefale meg å gå over på Fontex allerede fra i morgen av?

Skrevet

Fortsett med Efexor.

Jeg kom kun med forslag til en mild "avgangshjelp" for de som trenger det.

Skrevet (endret)

Ok. Da forsøker jeg med Efexor. Håper klumpen i magen og uroen vil forsvinne.

Er det realistisk å tro at uroen vil gi seg med å komme i gang med litt medisin igjen?

Endret av kmkmkm
Skrevet

Til N.H.Dahl kan det jeg beskrive være nedtrappingsyndom? Har vanskelig for å tro det er tilbakefall av sykdom da det kom så brått på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...