Gå til innhold

Rivotril, søvnmangel og epilepsi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at doktor Dahl har svært mange gode svar, derfor poster jeg dette under psykiatri. Har vært deprimert i perioder og plages med tankespinn, men epilepsi og søvnproblemer er hovedproblemet.

Jeg fikk påvist epilepsi i 2009, har cirka ett anfall i året, og har siden dette gått på Lamictal. I 2011 fikk jeg store søvnproblemer (noe det står at kan være en bivirkning av Lamictal, men det var jo ikke noe problem de første to årene).

Har vært innom Seroquel (som hjalp litt) og Vallergan (som ikke hjalp) for søvnproblemer. Etter et anfall ga legen meg Rivotril (noe jeg er veldig skeptisk til, da jeg leser at det er svært vanedannende og inneholder et narkotisk virkestoff).

Hva mener du om Rivotril?
Det funker litt bedre på søvn enn annet jeg har prøvd, men er ofte sliten dagen etter, og er mer nedstemt i humøret. Går på 0,5 mg x 2, er det en liten dose?

Jeg har lyst på barn etterhvert, og da er jo Rivotril utelukket? Om et halvt år skal vi begynne å prøve, og da må Rivotril være kuttet ut? Men søvnløshet / insomnia er helt forferdelig...

Nevrologen rådet altså til Rivotirl + Lamictal, men hun lar meg komme med innspill også, siden jeg jo kjenner best hvilke bivirkninger jeg får.
-Burde jeg kutte ut Lamictal og prøve f.eks. Keppra istedet (selv om Lamictal er en "mild medisin" som nok egner seg best om man skal bli gravid. Jeg vet ikke om det er Lamictal som gir meg søvnproblemene, men det kan jo hende).
-Er det farlig å gå på Rivotril? Er det f.eks bedre å prøve Tolvon for bedre søvn?

Rivotril kan jo heller ikke tas med alkohol, jeg er forholdsvis ung (30) og liker jo å ta meg en fest en gang i blant...

Skrevet

NH Dahl: kan du være så snill å svare på dette spørsmålet om Rivotril?

Målet mitt er jo å prøve å bli gravid etterhvert og dermed slutte med Rivotril. Hvor lenge må jeg være Rivotril-fri før jeg kan begynne å prøve å få barn?

Det store spørsmålet er jo om det er Lamictal som har gitt meg søvnproblemene (gikk på det i 2 år før søvnproblemene startet da men), og om jeg bør bytte bort Lamictal. Er jo kjedelig å måtte gå på Benzo-preparat dersom søvnproblemer kunne vært unngått med en annen epilepsimedisin.

Er det vanskelig å slutte med Rivotril?
Legen sier jeg kan ta 1-2 tabletter daglig av 0,5 mg (ved kveldstid), gjør det noe om jeg varierer litt (fra en halv til to?) 2 tabletter gjør at jeg sover godt, tar jeg mindre enn det, er det ikke nok til å sove hele natta.
Hvor lang tid bør jeg ta dem før leggetid?

Lamictal tar jeg morgen og kveld. Dersom de forstyrrer søvnen - når bør jeg ta kveldsdosen? Best med kl 19-20, eller ved sengetid 22-23? De tar vel en time å virke kanskje, så tar jeg dem ved 19, blir jeg kanskje ekstra våken når jeg skal legge meg?

Håper på svar i denne tråden, blir veldig takknemlig da! :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du får Rivotril på indikasjonen epilepsi. Det hører til nevrologien, og jeg kan ikke overprøve din nevrologs anbefaling av Rivotril.

I psykiatrien synes jeg ikke en skal bruke Rivotril, men som sagt verken kan eller vil jeg ha en mening om epilepsi/rivotril.

Jeg synes ikke du skal slutte med Lamictal. Det er et utmerket middel.

Om Rivotril er farlig? Farlig er alltid et spørsmål om "sammenlignet med hva?" Det er farligere å ha gjentatte epileptiske anfall enn å bruke Rivotril 1 mg per døgn. Dette er tross alt en ganske liten dose.

Skrevet

Tusen takk for svar! Det forstår jeg. Hvorfor synes du ikke en skal bruke Rivotril i psykiatrien? Er bare nysgjerrig på hva som menes om denne medisinen.

Med farlig mener jeg at det kan bli vanskelig å slutte, abstinenser, vil ikke ende opp som pillemisbruker..? Har brukt Rivotril i 4 måneder nå, og håper ikke jeg bllr avhengig og nødt til å øke dosen etterhvert. Målet er jo å slutte snart også.
Når det gjelder førerkort (når jeg får det tilbake): er det 1,5 mg per døgn med Rivotril som er maksdose for kjøring?

Jeg vil helst også fortsette på Lamictal, da jeg i lange perioder har vært anfallsfri på det. Men dersom det har gitt meg søvnproblemer, vil jeg jo bytte mot annet, f.eks Keppra. (har hørt at Lamictal er et mildere og bedre middel, utmerket som du sier?)

Men de første 2 årene på Lamictal hadde jeg ikke søvnproblemer - er det sannsynlig at en bivirkning dukker opp først etter 2 år?

Tusen takk igjen, blir fulgt opp godt av nevrolog, men godt med meningen til en fagperson til. Nevrologen spør meg mye om hva jeg selv tenker, er litt opp til meg om jeg vil prøve å bytte ut Lamictal - og selv om hun anbefalte Rivotril, sier hun jeg godt kunne prøve Vallergan istedet (men det hjalp ikke på søvn). Så for å stille de rette spørsmålene til nevrologen, er det godt at jeg har enda mer kunnskap.

Det kan hende jeg burde ha vært utredet i psykiatri også, da jeg lenge har slitt med grubling osv. Kanskje det har gitt søvnproblemene. Skulle ønske jeg hadde visst om det er dette som var årsaken, eller Lamictal.

Skrevet

Rivotril er et meget sterkt benzodiazepin, ett av de sterkeste på markedet. Det er ikke et narkotisk stoff, men det jeg tror legen her mener er at det ikke er ønskelig at slike medisiner skal benyttes i psykiatrien på indikasjon angst, søvnvansker, etc. Det går ikke klart fram synes jeg om du bruker Rivotril kun mot søvnvansker, eller om det er en del av behandlingen du får mot epilepsi. Det kan jo være at legen din "slår to fluer i en smekk" ved at du får et antiepileptikum som også virker på søvn, ikke vet jeg?

For min egen del har jeg utmerket effekt på søvn av Tolvon (10 mg). Har heller aldri fått nevneverdig effekt av Vallergan, og Seroquel ble jeg bare dårlig av. Så det er jo ikke umulig at du kan få effekt av Tolvon.

Skrevet

Tusen takk for svar! (Leser ofte i avisen at rusmisbrukere bruker Rivotril, derfor ble jeg skeptisk..)
Rivotril brukes hovedsaklig mot søvnvansker på meg (før det gikk jeg kun på Lamictal mot epilepsien, og holdt meg stort sett anfallsfri). Men så fikk jeg likevel et anfall, det var trigget av NULL søvn den natta og stress. Da foreslo nevrologen Rivotril.
Men ja, nevrologen sa at Rivotril både ville gi effekt mot anfall og for søvn, så jeg forstår at hun tenkte å slå to fluer i en smekk. Men hun sa også at jeg ikke kan gå på Rivotril om jeg vil bli gravid, så da må vi slutte på sikt. Litt dumt å begynne nå i sommer, for så å slutte om et år, liksom?

Nevrologen min har sagt vi kan prøve Tolvon istedet, eventuelt legge til Keppra. Så mye her er opptil meg.
Jeg har hatt epilepsi i 5 år og anfall cirka 1 gang i året. Så lenge jeg sover godt, får jeg ikke anfall. Derfor kan jeg sikkert slutte på Rivotril dersom vi finner noe annet som vil virke bra på søvn. Kanskje jeg skal ta imot forslaget om å prøve Tolvon? (Er den mildere og mindre vanedannende enn Rivotril?) Litt redd for vektøkning på Tolvon, da. Virker som det er mye som skal til for å kurere mine søvnproblemer.

PS. Finner mye på nett om lamictal og søvnproblemer. Derfor kan jo denne medisinen være årsaken, men igjen; kan noe sånt egentlig dukke opp etter 2 år?

https://www.google.no/?gws_rd=ssl#q=lamictal+sleep+problems

Skrevet (endret)

Hei, bare hyggelig!

Rivotril og Tolvon har vidt forskjellige virkemåter når det gjelder søvn. Tolvon virker på samme måte som Seroquel og Vallergan på søvn, ved at stoffet har anti-histamineffekt (på samme måte som allergimedisiner) som skaper døsighet (du har sikkert sett filmer og serier fra USA der folk tar allergimedisinen Benadryl og blir trøtte). Slike medisiner er ikke vanedannende. Rivotril (og andre benzodiazepiner) virker ved å direkte øke effekten av den hemmende signalsubstansen i hjernen, noe som også hjelper mot epilepsi.

Nå vil jo selv ikke legespesialisten her gi deg noe råd hvorvidt du skal bytte medikament (siden du har epilepsi) så selvsagt kan ikke jeg gjøre det heller. Det er jo tross alt bedre å ta Rivotril enn å få epileptiske anfall. Jeg håper du vil ha en god dialog med nevrologen din rundt disse tema.

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Tusen takk, dere! Det setter jeg veldig pris på :)
Ja, det er veldig rart hvordan medisiner virker inn forskjellig. Søvnproblemer og insomni står som en vanlig bivirkning av Lamictal i Felleskatalogen, men det er jo likevel ikke sikkert det er derfor jeg får det... Har hørt om folk som får vektøkning og hårtap av Orfiril og Keppra, så vet ikke om jeg tør bytte til det...
Jeg sov lenge greit på Seroquel (1-3 små tabletter om jeg ikke husker helt feil?) men jeg synes de mistet litt effekten. Dessuten tok det 1-2 timer å sovne inn og våknet i løpet av natta (helst vil man jo sove bedre enn det, før 2009 sov jeg alltid godt og sovnet etter 5-10 minutter av meg selv).
Seroquel føltes jo mye tryggere siden den ikke er vanedannende (og mildere?) og Rivotril har jo dette trekantsymbolet, som advarer mot alkohol og bilkjøring..

Her om dagen prøvde jeg å gå tilbake til Seroquel (nevrologen sa at jeg godt kunne slutte brått med Rivotril) da fikk jeg ikke sove i det hele tatt! Så kanskje jeg allerede hadde rukket å bli avhengig av Rivotril, etter 4 måneder bare?

Jeg liker å ta meg et glass vin iblant. På Lamictal sa nevrologen at jeg fint kan ta litt vin, men det virker jo farligere med Rivotril? Hva tror dere om det? Hver time hos min private nevrolog koster 1.250 kroner, så godt å kunne diskutere litt her inne også.

Skrevet

Det er så vanskelig dette med alkohol og medisiner. For min egen del (står på to medikamenter mot angst - men ingen av de har varseltrekant) så praktiserer jeg ingen restriksjoner. Men nå drikker jeg ikke veldig mye da, har vel vokst fra gleden av å være drita full klokka tre om natta. Det er noe verre med medisiner som har en klar sentraldempende effekt, som benzodiazepiner og lignende stoffer. Jeg har aldri brukt slike stoffer selv, men jeg tror nok at dersom jeg hadde gjort det, så hadde jeg holdt meg unna alkohol, i alle fall ikke drukket mer enn svært beskjedne mengder. Det er klart det er kjedelig å være 30 og ikke kunne drikke alkohol, men jeg ville ikke tatt sjansen på å feste skikkelig hvis jeg sto på Rivotril.

Antiepileptika kan både gi vekttap og vektøkning. Det er en gruppe preparater som ofte kan ha en del bivirkninger, men uansett er det viktigste man gjør å melde fra til legen hvis man opplever noe uakseptabelt, slik at legen kan endre medikament eller dosering. Generelt er nok det som står i Felleskatalogen litt overdrevet i den forstand at man heldigvis så godt som aldri opplever alt "faenskap" det står der at man kan oppleve.

Skrevet (endret)

Det er så vanskelig dette med alkohol og medisiner. For min egen del (står på to medikamenter mot angst - men ingen av de har varseltrekant) så praktiserer jeg ingen restriksjoner. Men nå drikker jeg ikke veldig mye da, har vel vokst fra gleden av å være drita full klokka tre om natta. Det er noe verre med medisiner som har en klar sentraldempende effekt, som benzodiazepiner og lignende stoffer. Jeg har aldri brukt slike stoffer selv, men jeg tror nok at dersom jeg hadde gjort det, så hadde jeg holdt meg unna alkohol, i alle fall ikke drukket mer enn svært beskjedne mengder. Det er klart det er kjedelig å være 30 og ikke kunne drikke alkohol, men jeg ville ikke tatt sjansen på å feste skikkelig hvis jeg sto på Rivotril.

Antiepileptika kan både gi vekttap og vektøkning. Det er en gruppe preparater som ofte kan ha en del bivirkninger, men uansett er det viktigste man gjør å melde fra til legen hvis man opplever noe uakseptabelt, slik at legen kan endre medikament eller dosering. Generelt er nok det som står i Felleskatalogen litt overdrevet i den forstand at man heldigvis så godt som aldri opplever alt "faenskap" det står der at man kan oppleve.

Takk igjen, setter stor pris på svarene dine! :)

Jeg kommer nok ikke til å slutte festingen helt, men må jo være forsiktig... Om jeg tar meg f eks 4 øl en kveld, kan jeg kutte å ta Rivotril den kvelden, evt ta en mindre dose enn vanlig? Kanskje ta Imovane istedet?

Legen har jo sagt at Rivotril er litt "frivillig" for meg (hun mente jeg kunne prøve en halv tablett bare om det var tilstrekkelig for å få meg til å sove, men jeg sovnet ikke av det..)

Så på Tolvon går det greit å drikke alkohol?

Ja, takk og lov for at man ikke opplever alt faenskapet av mulige bivirkninger...

Endret av Sarameg
Skrevet

Det er best å trappe Rivotrilen ned gradvis selv etter fire mnd - i alle fall om du har brukt det fast.

Bor du i Oslo/Akershus og ønsker en nevrolog med spesiell interesse for epilepsi og med refusjonsordning, kan jeg varmt anbefale Dr. Einar Kinge ved Sandvika Nevrosenter i Bærum. Han gir seg ikke før han finner en løsning, og han vet virkelig hva han gjør! Dessverre er det ventetid, men det kan være vel verdt det. Når man først får time, blir man fulgt veldig godt opp.

Skrevet (endret)

NH DAHL: hva mener du om Neurontin? Er det en bedre medisin enn Rivotril i psykiatrien?

Takk for alle svar i denne tråden! Jeg har gått ved Sandvika, bra der, men hos en annen nevrolog.

Har nå fått utskrevet NEURONTIN som jeg skal prøve istedet for Rivotril. Den skal visstnok ikke være vanedannende, og litt mindre farlig å kombinere med alkohol enn Rivotril er. Noen som har erfaringer med denne medisinen?

Planen nå er at jeg skal gå på Lamctal + Neurontin. Og hvis Neurontin ikke funker, kunne jeg gå tilbake til Rivotril igjen. Håper på bedre lykke denne gangen :)

Endret av Sarameg

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...