Gå til innhold

Er det mange som har blitt helt bra med medisiner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette gjelder en forholdsvis ung person som står meg nær og jeg mener bør søke hjelp.  Men når det kommer til medisiner så merker jeg det stritter imot. Jeg ønsker vel nesten å fraråde det, samtidig som jeg ser at det kanskje er nødvendig.  Selv har jeg ikke de beste erfaringer.  Jeg er usikker på om medisiner har gjort meg verre eller bedre enn jeg ville vært uten. Her på dol føler jeg det er veldig mange som ikke har bra nok effekt av medisiner.  

Men så tenker jeg at de som har god nok effekt hører vi lite fra her.  De bruker ikke tiden sin på dol, men lever i den virkelige verden.   Derfor spør jeg her om det finnes mange av disse som starter opp med en medisinering og har det forholdsvis bra med det resten av livet? 

Skrevet

Jeg kommer aldri til å slutte på medisiner. Aldri. Den sjansen tar jeg ikke.

Skrevet

Jeg synes det er bedre, hvis man absolutt skal vite hva andre mener om en medisin, å bruke sider som f.eks drugs.com gjennom å google "<medisin> rewievs" (f.eks "fluoxetine rewievs"). Der er medisinen ratet på en skala fra 1-10 av brukere samt at det står enkeltes erfaringer.

Generelt er det vel som regel ca 60-70% responsrate på de fleste medisiner i psykiatrien. Det vil si at 60-70% av de som prøver en medisin blir bedre av den. Men hvis en ikke virker, kan en annen likevel virke.

Så det er gode sjanser for å bli friskere.

Skrevet

Jeg syns mange blir bedre av medisiner men ikke helt bra, så det hjelper jo.

MissAftereight
Skrevet

Føler meg 90% bedre med medisiner, men har jo også gått i terapi så det er vel en kombinasjon kanskje. Likevel er jeg sikker på at jeg ikke hadde følt meg så bra om jeg bare hadde gått i terapi. Medisinene har nok hjulpet mest, men igjen. Jeg ville ikke hatt dem heller om jeg ikke hadde gått i prosessen med utredning og terapi. Terapi har jo vært det som har avslørt akkurat hva jeg trengte.

Skrevet

Nei, hjelper lite (kanskje 20-30%).

Anonymous poster hash: 61445...c8a
Skrevet

Jeg tenker spesielt langtidsforløpet.  Jeg har også blitt bedre med medisiner.  Men etter en stund så skjer det noe igjen.  

Det er viktig for meg å kunne gi råd på fakta og ikke bare på følelser.

Skrevet

Jeg tenker spesielt langtidsforløpet.  Jeg har også blitt bedre med medisiner.  Men etter en stund så skjer det noe igjen.  

Det er viktig for meg å kunne gi råd på fakta og ikke bare på følelser.

Jeg har blitt bedre de første månedene, og så faller jeg tilbake (både etter doseøkninger og oppstart av nye medisiner). Tror derfor virkningen mest er placebo.

Anonymous poster hash: 61445...c8a

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Svaret avhenger selvfølgelig av diagnose og komorbide lidelser.

Skrevet

Dette gjelder en forholdsvis ung person som står meg nær og jeg mener bør søke hjelp.  Men når det kommer til medisiner så merker jeg det stritter imot. Jeg ønsker vel nesten å fraråde det, samtidig som jeg ser at det kanskje er nødvendig.  Selv har jeg ikke de beste erfaringer.  Jeg er usikker på om medisiner har gjort meg verre eller bedre enn jeg ville vært uten. Her på dol føler jeg det er veldig mange som ikke har bra nok effekt av medisiner.  

Men så tenker jeg at de som har god nok effekt hører vi lite fra her.  De bruker ikke tiden sin på dol, men lever i den virkelige verden.   Derfor spør jeg her om det finnes mange av disse som starter opp med en medisinering og har det forholdsvis bra med det resten av livet?

Har hatt veldig god effekt og lever i den virkelige verden.

Skrevet

Har diagnosen bipolar II. Fungerer dårlig uten medisiner. Med medisiner, som nå, er jeg i 100 % jobb og har det stort sett fint. Det tok sin tid å finne de rette, men er veldig glad jeg har både fått rett diagnose og god hjelp.

Skrevet

Det er godt å høre brillefint og *Edvarda*.  Det er slikt jeg trenger å høre nå.  

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...