Gå til innhold

overdoser som selvskade? NHD

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det har jeg hørt om. De fleste er selvskadere eller "hjelpropere".

Behandlingen er som for de andre: Psykoterapi.

Finne en annen måte å mestre negative emosjoner på, samt mer konstruktive metoder til å be om hjelp.

Uten å ha noe som helst faglig belegg for det - så tror jeg at slike overdoser ofte kan handle om aggresjon. Det er en effektiv måte å "ramme verden" på - man får liksom fortalt "alle" at ingenting nytter...

Det paradoksale med deg Soria, er vel at det på mange måter har ført mye bra med seg at du begynte å utagere.... Du fikk omsider et behandlingsopplegg, før fikk jeg inntrykk av at du var "verdens mest isolerte" . Du burde ha hatt behandlingsopplegget for lenge siden, slik at du vel egentlig har lært at selvskading (dvs. overdoser) er den måten du kan bli hørt i behandlingsapparatet på.

Oppgaven din nå fremover blir jo å lære noe annet - nemlig at du ved å bruke ord direkte til andre mennesker kan oppnå mye mer tilfredsstillende ting enn du kan ved selvskadingen.

Jeg håper at du klarer å slutte med overdosene - og har vel egentlig stor tro på at du finner mer konstruktive løsninger etterhvert. Slik som du fremstår her på dol, så tenker jeg at du stadig viser en evne til å forandre deg, og at du er mottakelig for innspill fra andre mennesker. Tror derfor at du etterhvert innser at overdosene ikke gir deg det du "egentlig" ønsker deg...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...