Gå til innhold

NHD jeg trenger fakta

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg finner nok best ut av dette selv.  

Så lenge ikke jeg kan skrive alt, og flere henger seg opp i hvem de tror jeg er så blir det meste feil.

Du skriver: "Men uansett kan det merkes om jeg er positivt eller negativt innstilt når det er et menneske som står meg nær. At jeg blir kvalm og uvel med tanken på at vedkommende kanskje må begynne på medisiner er ikke bra. "

Vi skjønner at du ikke er dum, tanken din er sikkert fin, men forstår du at vi reagerer på måten du legger det frem på?

Hva hjelper det din venninne om 10 andre på DOL har god erfaring med ulike medisiner? Det viktigste må jo være å finne riktig hjelp til akkurat henne. 

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

8

• XbellaX

5

• Kayia

4

• Nils Håvard Dahl, psykiater

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Du skriver: "Men uansett kan det merkes om jeg er positivt eller negativt innstilt når det er et menneske som står meg nær. At jeg blir kvalm og uvel med tanken på at vedkommende kanskje må begynne på medisiner er ikke bra. "

Vi skjønner at du ikke er dum, tanken din er sikkert fin, men forstår du at vi reagerer på måten du legger det frem på?

Hva hjelper det din venninne om 10 andre på DOL har god erfaring med ulike medisiner? Det viktigste må jo være å finne riktig hjelp til akkurat henne. 

Hvem har sagt at det er min venninne?

Har jeg skrevet at jeg skal velge medisiner.  Jeg vet jo heller ikke om det skulle bli aktuelt med medisiner?  Det jeg ønsker er å få noen fakta for å veie opp mot mine egne negative erfaringer.  Men jeg forstår nå at det var feil å gjøre det.  

Jeg har fått noen nyttige svar i disse to trådene.  Men mange som har vært til mer frustrasjon enn nytte.  Jeg har fått mer enn nok med å forsvare meg.  Enten er det flere her som har satt et stempel på meg og går ut fra det når de svarer, eller så er det jeg som er dårlig til å formidle hva jeg ønsker svar på. 

Med det stempelet jeg har fått her, tror jeg det er bedre å finne råd andre steder.

Skrevet

Jeg erfarer at jeg får mer nyttige svar på det jeg spør om de gangene jeg velger å være anonym enn når jeg bruker fast nick

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Fakta om medisiner og BP er at vi anbefaler alle å bruke medisiner livslangt. På gruppenivå vil det gi færre sykdomsepisoder, færre innleggelser og bedre funksjonsnivå.

Jeg har vært lenge i psykiatrien (fra 1983). Jeg ser en klar forskjell på sykdomsforløpet hos de som fikk diagnosen på 80-tallet og de som fikk diagnosen etter 2005. Nå klarer vi å holde de aller fleste så friske at de klarer seg uten flere innleggelser. Vi legger mye av "skylden" for dette på psykoedukasjon i det vi kaller Bipolarskolen.

Skrevet

Fakta om medisiner og BP er at vi anbefaler alle å bruke medisiner livslangt. På gruppenivå vil det gi færre sykdomsepisoder, færre innleggelser og bedre funksjonsnivå.Jeg har vært lenge i psykiatrien (fra 1983). Jeg ser en klar forskjell på sykdomsforløpet hos de som fikk diagnosen på 80-tallet og de som fikk diagnosen etter 2005. Nå klarer vi å holde de aller fleste så friske at de klarer seg uten flere innleggelser. Vi legger mye av "skylden" for dette på psykoedukasjon i det vi kaller Bipolarskolen.

Takk

Hvis bipolarskolen er så effektiv så er det litt trist at ikke vi alle skal kunne ha nytten av den.

Skrevet

Takk

Hvis bipolarskolen er så effektiv så er det litt trist at ikke vi alle skal kunne ha nytten av den.

Hvorfor får dere ikke dra nytten av den? Finnes den ikke der dere bor?

Skrevet

Hvem har sagt at det er min venninne? / Ingen, det var bare et eksempel, det spiller jo ingen rolle hvem det er for oss?

Har jeg skrevet at jeg skal velge medisiner.  Jeg vet jo heller ikke om det skulle bli aktuelt med medisiner? / Du la det frem som om det var det du skulle gi råd om.

Det jeg ønsker er å få noen fakta for å veie opp mot mine egne negative erfaringer.  Men jeg forstår nå at det var feil å gjøre det.  / Fordi om du får noen tilbakemeldinger som er uenig med deg betyr ikke det at du automatisk trenger å tenke at du tar feil. 

Jeg har fått noen nyttige svar i disse to trådene.  Men mange som har vært til mer frustrasjon enn nytte.  Jeg har fått mer enn nok med å forsvare meg.  Enten er det flere her som har satt et stempel på meg og går ut fra det når de svarer, eller så er det jeg som er dårlig til å formidle hva jeg ønsker svar på. / Hvorfor skal du forsvare deg? Er det ikke bedre å skrive litt mer utfyllende å forklare situasjonen enn tankegangen "bedre å holde alt for seg selv resten av livet".

Skrevet (endret)

Hvem har sagt at det er min venninne?

Har jeg skrevet at jeg skal velge medisiner.  Jeg vet jo heller ikke om det skulle bli aktuelt med medisiner?  Det jeg ønsker er å få noen fakta for å veie opp mot mine egne negative erfaringer.  Men jeg forstår nå at det var feil å gjøre det.  

Jeg har fått noen nyttige svar i disse to trådene.  Men mange som har vært til mer frustrasjon enn nytte.  Jeg har fått mer enn nok med å forsvare meg.  Enten er det flere her som har satt et stempel på meg og går ut fra det når de svarer, eller så er det jeg som er dårlig til å formidle hva jeg ønsker svar på. 

Med det stempelet jeg har fått her, tror jeg det er bedre å finne råd andre steder.

Jeg erfarer at jeg får mer nyttige svar på det jeg spør om de gangene jeg velger å være anonym enn når jeg bruker fast nick

Jeg ser med forbauselse at dette ble utviklingen i tråden. Jeg leste derfor hele tråden på nytt, og ser at det har skjedd noe med deg i innlegg 14, 19 og 21. På ett eller annet vis formidler du i disse innleggene at du oppfatter svarene fra andre som et personlig angrep på deg, noe jeg ikke kan se at de på noen måte er. Nettopp derfor svarte jeg deg at jeg ikke ville svart annerledes om du var anonym heller.

Tenk på det selv - syns du egentlig at det er rart at folk mener at du ikke er den rette til å rådgi en annen om medisinering (det er det du ber om råd i forhold til i tråden du refererer til) all den tid du selv:

1. Ikke er fagperson

2. Ikke følger råd om egen behandling/ medisinering selv

Det gjentas i tråden at du bør råde den som står deg nær til å oppsøke kvalifisert hjelp, og ellers selv avstå fra å rådgi mer om behandling/ medisinering.

På hvilken måte er dette feil? 

På hvilken måte handler dette rådet om vårt evt inntrykk av deg.

Ikke svar på autorefleks, men les tråden med mild og nøytral stemme og se om du oppfatter rådene annerledes etter dette.

Endret av Kayia
Skrevet

Jeg har lest igjennom tråden, og kanskje andre også skulle gjøre det.  

Det jeg forstår er at jeg har fått et stempel på dol.

At jeg får nyttigere svar som anonym.

At jeg har vanskelig for å få frem hva jeg mener. Selv om jeg prøvde flere ganger.

At jeg ikke følger egen behandling/medisinering selv er det bare folk på dol som mener. Jeg har hatt spillerom i behandlingen og gir beskjed om endringer når jeg har time.

At det er best å holde det meste for seg selv.

I denne tråden tar jeg med meg de rådene som kan være nyttige. 

Skrevet

Hvorfor får dere ikke dra nytten av den? Finnes den ikke der dere bor?

Hvis det ikke er kommet noe i senere tid så finnes det ingenting.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...